یک فوق تخصص گوارش گفت: مصرف چربی‌ها و فست فودها از علل ثابت شده سرطان روده به ویژه در میان تهرانی‌ها به علت شیوه نادرست تغذیه محسوب می‌شود.

دکتر محمود اسحاق حسینی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا با اشاره به نقش کلیدی تغذیه در سلامتی افراد تصریح کرد: تغذیه نقش مهمی در ایجاد تومورهای دستگاه گوارش و به خصوص معده دارد.

وی در ادامه افزود: مواد غذایی چرب، شور، نیترات دار و به خصوص فست فودها در ایجاد سرطان روده بزرگ نقش اساسی دارند.

دکتر اسحاق حسینی با بیان این که میزان شیوع سرطان روده بزرگ در کشور ما و کشورهای شرقی نسبت به دیگر کشورها بسیار پایین است، گفت: شاید بتوان مصرف سبزیجات و مواد فیبردار موجود در آن را از جمله دلایل کمی این بیماری در کشورمان دانست.

وی در ادامه با اشاره به نقش آنتی اکسیدانی میوه و سبزیجات یادآور شد: فیبر موجود در میوه‌ها باعث دفع بیشتر مواد سرطان زا و باکتری‌ها ‌شده و مانع از برخورد و تماس آنها با جدارهای دستگاه گوارش می‌شود، در نتیجه در پیشگیری از سرطان موثرند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تاکید بر این که در تشخیص سرطان روده گرفتن نمونه مدفوع و مشاهده خون در آن کافی نیست، گفت: گاهی اوقات انجام کولونوسکوپی برای تشخیص قطعی ضروری است به خصوص در افرادی که دارای پولیپ هستند؛ چرا که پولیپ‌ها در یک درصد به سرطان تبدیل می‌شوند.

وی سابقه سرطان‌های گوارشی یا سرطان‌های تخمدان، رحم یا پستان و سن بالای 50 سال را از عوامل خطر ابتلا به این بیماری دانست و افزود: این افراد در صورت مشاهده هر گونه تغییری در دستگاه گوارش مانند خون در مدفوع، سختی در دفع و تغییر شکل مدفوع باید به پزشک مراجعه کنند.

دکتر اسحاق حسینی در پایان جراحی را از شایعترین روش درمانی سرطان روده دانست و اضافه کرد: روش هایی دیگر مانند پرتودرمانی، شیمی درمانی و درمانهای بیولوژیکی نیز از دیگر روش‌های درمانی در سرطان روده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha