چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 130710

به گفته محققان دانشگاه شیکاگو، عدم توانایی تشخیص بوی ساده باعث افزایش خطر مرگ طی 5 سال می‌شود.

سلامت نیوز: به گفته محققان دانشگاه شیکاگو، عدم توانایی تشخیص بوی ساده باعث افزایش خطر مرگ طی 5 سال می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، تیمی از دانشگاه شیکاگو بر روی یک گروه متشکل از 3 هزار نفر بین سنین 57 تا 85 سال، مطالعاتی در رابطه با تشخیص بو انجام دادند؛ آزمون اول در مورد تعیین توانایی تشخیص بوهایی مانند پرتقال، نارنج، چرم، گل، ماهی و نعناع بود.

در این آزمون مشاهده شد 64 درصد شرکت کنندگان 57 ساله در مقابل 28 درصد از افرادی که 85 سال داشتند توانستند 5 بو را تشخیص دهند؛ بدترین نتایج در میان کسانی بود که قادر به تشخیص یک بو یا هیچ بویی نبودند؛ 39 درصد این افراد در عرض 5 سال فوت کردند؛ در مقابل 19 درصد این گروه در حدی متوسط توانستند بوها را تشخیص دهند و 10 درصد آنها بوها را به طور معمول تشخیص دادند.

«سوفی مارتُس» پزشک عمومی گفت: ما در آزمونی که انجام دادیم متوجه شدیم اختلال بویایی در اثر نارسایی قلبی است که منجر به مرگ می‌شود؛ یکی از شاخص‌هایی که منجر به نارسایی قلبی مرگ می‌شود و همراه با خطر مرگ است، اختلال در بویایی است.

وی ادامه داد: کاهش تشخیص بو ناشی از کاهش فعالیت بازسازی سلول‌های بویایی است و این یک علامت هشدار دهنده است و نشان دهنده این است که یکی از اعضای داخلی بدن درست کار نمی‌کند.

این محقق افزود: این کشف شاخص روند پیری سلول‌ها را نشان می‌دهد؛ این نتایج می‌تواند در توسعه تست بالینی مفید و ارزان کمک کند و از این راه قادریم سرعت خطر مرگ در افرادی که نزدیک به خطر مرگ هستند را شناسایی کرده و جلوگیری کنیم.

«سوفی مارتُس» گفت: کار قبلی نشان داده است که آلودگی، سموم و عوامل بیماری زا، باعث آسیب بافت بویایی و کاهش بویایی می‌شوند اما مطالعه دیگری برای شناسایی بهتر مکانیسم‌ها که نتایج حاصل را بهتر توضیح دهد، لازم است انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha