نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت وجود سیاست گذاری ها و چارچوب های حقوقی لازم برای حفاظت از کوهستان های کشور تاکید کرد.

نقش کلیدی کوهستان ها در توسعه پایدار ایران

سلامت نیوز: نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت وجود سیاست گذاری ها و چارچوب های حقوقی لازم برای حفاظت از کوهستان های کشور تاکید کرد.

سرج ناکوزی در مراسمی که شامگاه پنجشنبه (20 آذر ماه) به مناسبت روز جهانی کوهستان که توسط انجمن کوه نوردان ایران با همکاری و حمایت فدراسیون کوه نوردی و صعود های ورزشی جمهوری اسلامی ایران، هیأت کوهنوردی و صعود های ورزشی استان تهران و همچنین انجمن حفظ محیط کوهستان برگزار شد، با اشاره به اینکه بیش از نیمی از مساحت ایران را مناطق کوهستانی و بیابان ها تشکیل داده است، گفت: کوهستان ها نه تنها منبع اصلی آب و مقاومت در مناطق خشک هستند، بلکه در خصوص ایران میزبان تنوع زیستی گسترده و مأمن گونه های گیاهی منحصر به فرد کوهستانی نیز می باشند.

وی تاکید کرد، برخی از گونه های یافت شده در مناطق کوهستانی ایران، تنها در این مناطق می رویند و از این حیث گونه های بومی کشور ایران به شمار می آیند. بخشی از این گونه ها به دلیل طیف زیستی محدود، تحت عنوان «گونه های نادر» طبقه بندی شده و به همین دلیل اکوسیستم مناطق کوهستانی خشک ایران از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.   

نماینده فائو در کشورمان اظهار داشت، به منظور حفاظت از کوهستان ها در ایران و ارتقا مدیریت موثر این میراث طبیعی ارزشمند، تدوین سیاست ها و چارچوب های حقوقی ضرورت دارد.

 

ناکوزی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع «کشاورزی کوهستان» به عنوان موضوع امسال روز جهانی کوهستان با شعار «کشاورزان خانوادگی کوهستان: تامین غذای مردم، پرورش زمین» اشاره کرد و گفت: انتخاب این عنوان، فرصتی را برای توجه بیشتر به کشاورزی خانوادگی در  مناطق کوهستانی به عنوان شغلی غالب و منبع اصلی تولید غذا در این مناطق فراهم آورده است.

وی افزود: در کوهستان ها، کشاورزی خانوادگی نقش قابل توجهی را در کاهش فقر، تغذیه خانواده ها و  جوامع محلی با ایجاد اطمینان از پایداری منابع طبیعی و ارائه خدمات اکوسیستمی ایفا می کند که نه تنها برای توسعه ضرورت دارد، بلکه دامنه ای فراتر از نقاط کوهستانی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. این خدمات، شامل تامین آب سالم، کاهش ریسک بلایای طبیعی ، حفاظت از تنوع زیستی و ایجاد مناطقی به منظور جاذبه های تفریحی و توریستی می شود.

نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد با تاکید بر اینکه کشاورزان کوهستان نبست به فقر، نا امنی غذایی و رخدادهای شدید غیر معمول، آسیپ پذیر هستند، اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی آنان به این معنا است که از مراکز قدرت و تصمیم گیری دور بوده و همین دلیل نیز  باعث به حاشیه رانده  شدن آنها در تصمیمات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: روز بین المللی کوهستان، فرصتی برای دیده شدن ساکنان کوهستان ها در نقاط مختلف جهان است. ما می توانیم از این روز برای هم افزایی تلاش ها و تجمیع راهکارها با هدف تقویت کشاورزان کوهستان استفاده کنیم، با این هدف که  آنان را قادر به هدایت زندگی خویش به شیوه ای پایدار نماییم.  شایان ذکر است، مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سال 2002 روز یازدهم دسامبر را به عنوان روز گرامیداشت اهمیت کوهستان تعیین نموده است و در همین راستا هر ساله روز جهانی کوهستان به برجسته کردن نقش مهم کوهستان ها در اکو سیستم و ارتقا توسعه پایدار زیست محیطی می پردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha