یک جراح و متخصص بیماری چشم گفت: استفاده از لامپ های کم مصرف سبب بروز پیرچشمی زودرس در فرد می شود.

دکتر شاهرخ میلان در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده استفاده از لامپ های کم مصرف برای چشم مضر بوده و سبب تسریع در سرعت تشکیل آب مروارید و کاهش شفافیت سفیدی چشم می شود.
وی اظهار داشت: در صورتی که صنعت کاران ایرانی محفظه هایی برای لامپ ها بسازند که روکشی از جنس مقاوم به اشعه ماورای بنفش داشته باشد، تاثیر گذاری منفی این لامپ ها برروی چشم به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.
وی با اشاره به راه های کاهش اثرگذاری اشعه ماورای بنفش ناشی از مصرف این لامپ ها برروی چشم و افزایش سلامت بینایی افزود: استفاده از عینک های ضد ماورای بنفش، مصرف آنتی اکسیدان ها همچون کلم بروکلی، کدو حلوایی، ویتامین E وC برای جلوگیری از اثرات اشعه ماورای بنفش برروی چشم و کاهش بروز عارضه های چشمی موثر است.
این متخصص گفت: مصرف تمامی میوه جات نارنجی رنگ نیز، برای جلوگیری از بروز این نوع عارضه های چشمی به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان ها و "پروکاروتن" موثر می باشد.
میلان، با اشاره به اثرات زیان آور اشعه ماورای بنفش منعکس شده بر روی پوست از طریق لامپ های کم مصرف، افزود: اشعه ماورای بنفش که از این لامپ ها ایجاد می شود سبب بروز لکه های پوستی، کدورت پوست و حتی پیری زودرس پوست می شود.
وی تاکید کرد: بر این اساس، استفاده از کرم ضد آفتاب در هنگام قرار گرفتن در مجاورت این نوع نورها ضروری می باشد.
وی با بیان اینکه ساختمان داخلی این لامپ ها از بخارات بسیار سمی جیوه تهیه شده، یادآور شد: این لامپ ها از نظر زیست محیطی به شدت سمی بوده و حتی در جمع آوری لامپ های فرسوده نیز باید تدابیر جدی توسط سازمان های ذیربط اندیشیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha