عضو هیأت علمی گروه حمایت از مبتلایان به سرطان پستان جهاددانشگاهی، با اشاره به این که افزایش آگاهی عموم مردم از روش‌های نوین درمان سرطان پستان، در بهبود روحی مبتلایان به این عارضه مؤثر است، گفت: عدم آگاهی جامعه از روشهای جدید درمانی، ترس از بیماری در مبتلایان را دوچندان می‌كند.

دكتر نوید خلیلی، روانپزشك، در گفت وگو با ایسنا، با بیان این که افسردگی، استرس، اضطراب، اختلال در تصور فرد از بدن خود، تغییر احساس زنانگی، مشکلات روابط بین فردی، زناشویی، عملکرد اجتماعی و نگرانی از عدم کنترل بیماری از عمده‌ترین مشكلات روانشناختی مبتلایان به سرطان پستان است، هدف از انجام مشاوره و اقدامات حمایتی برای مبتلایان به سرطان پستان را افزایش کیفیت زندگی آنها دانست و گفت: این حمایت‌ها سبب می‌شود مبتلایان به سرطان پستان حداكثر استفاده و بیشترین لذت را از زندگی خود داشته باشند.

وی که به مناسبت ماه ارتقای آگاهی سرطان پستان با ایسنا گفت وگو می‌کرد، افزود: اطلاع از ابتلا به سرطان در ابتدا با ایجاد بحران برای افراد همراه است،اما به تدریج اکثر بیماران قادر خواهند بود با بیماری کنار آیند؛ چرا که سرطان پستان به تصور عام غیرقابل درمان است، اما با پیشرفت علم و روش‌های درمانی از جمله جراحی، شیمی درمانی و هورمون درمانی تا 80 درصد بهبودی كامل می یابد.

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران با بیان این که مسیر کنار آمدن با بیماری را نمی‌توان به تنهایی پیمود، افزود: این بیماران برای انطباق بهتر با شرایط موجود نیازمند همكاری و حمایت اعضای خانواده خود به ویژه همسرانشان هستند.

دكتر خلیلی ادامه داد: احساس عدم كنترل بر روی بیماری مهمترین مشکلی است كه بیماران با آن مواجه می‌شوند بویژه سرطان پستان ممکن است با تغییر در وضعیت ظاهری فرد در برخی افراد منجر به کاهش اعتماد به نفس و روابط بین فردی شود.

وی اظهار داشت: پذیرفتن بیماری در افراد متفاوت است و به سیستم ارزشی آنها بستگی دارد، اگر بیمار غیر از سلامت جسم به سایر توانایی‌ها و ارزشهای خود تكیه داشته باشد به طور قطع راحت‌تر این بیماری را می‌پذیرد.

دكتر خلیلی عضویت بیمار در گروه های حمایتی معتبر برای پذیرش بهتر بیماری را لازم دانست و گفت: امروزه در كلینیك‌های معتبر دنیا از گروه‌های حمایتی به عنوان یك روش درمانی غیر دارویی در كنار درمان‌های دارویی استفاده می‌شود.

وی افزود: بیمار مبتلا به سرطان پستان با عضویت در یك گروه حمایتی درباره بیماری و درمان خود اطلاعات مفیدی بدست می‌آورد و با مطرح كردن مشكل خود درجمع و نظرخواهی از سایر اعضا به بهترین شکل، مشكل خود را حل می‌كند و با آشنا شدن با گروه همسان، راحت‌تر با بیماری كنار می‌آید.

دکتر خلیلی گفت: در كلینیك بیماری‌های پستان جهاد دانشگاهی مشاوره روانشناسی و در صورت لزوم تجویز دارو برای بیماران انجام می‌شود که تجویز دارویی به جهت امكان تداخل با مصرف داروهای شیمی درمانی نیاز به دقت نظر پزشك معالج دارد.

این روانپزشک در پایان تاکید کرد: ظاهر آراسته و مرتب، روحیه بالا، امید به آینده، اعتماد به پزشك معالج و روشهای درمانی، ادامه فعالیت‌های اجتماعی، برقراری روابط دوستانه، عضویت در گروه های حمایتی، جایگزینی افکار و خودگویی‌های منفی با مثبت و مراجعه به موقع در صورت احساس استرس و ناراحتی در روند بهبودی روانشناختی فرد تأثیر مثبت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha