دانشمندان با انجام تحقیق جدیدی روی یک سری میکرو RNA دریافتند: این مولکول های تک رشته ای قادر به تحمل نوع خاصی از اصلاح مولکولی هستند که از نتایج فیزیولوژیکی ویژه ای برخوردار است.

عدم اصلاح مولکول های میکرو آر ان آ سلامت بدن را به مخاطره می اندازد
 به گزارش سلامت نیوز، یک جایگزینی منفرد در توالی این رشته ها، میکرو RNA آها را به سمت هدف مجددا رهنمون می سازد و مجموعه متفاوتی از ژن ها را نسبت به قرائن اصلاح نشده خود غیرفعال می سازد. اشتباه در این روند اصلاحی ممکن است به بروز مشکلات سخت سلامتی منجر شود.

به گفته "کازوکو نیشیکورا" استاد ساختار ژنی و برنامه تنظیم آن از موسسه "ویستار"، در این آزمایش مشخص شد: در مواردی خاص نمونه های اصلاح شده ای از میکرو RNA ها تولید می شود که با نمونه های غیراصلاح شده آن تنها در یک تغییر جزئی نوکلئوتید فرق دارد. این میکرو RNA های اصلاح شده در DNA به صورت رمز نوشته نشده که این حالت بدین معنی است که دو نمونه قابلیت تولید با یک ژن را دارا هستند.

دانشمندان نمونه های اصلاح شده و اصلاح نشده تنها یک گونه از میکرو RNA را با بانک های اطلاعاتی توالی ژنی شناخته شده مقایسه کردند و دریافتند: هر یک از دو گروه متفاوت متشکل از 80 ژن، با دو نمونه مولکولی هدف قرار می گیرند.

دانشمندان سپس برای انجام بررسی های بیشتر سه ژن را از هر گروه انتخاب کردند و تاثیر میکرو RNA را در ایجاد تغییر روی آنها مورد ارزیابی قرار دادند.

محققان در مرحله بعد یک ژن ساختگی را جهت شناسایی انشعابات اصلاح شده میکرو RNA انتخاب کردند. این ژن موسوم به PRPS1 مسئول فعالیت آنزیم دخیل در ساخت اسید اوریک مرکب است.

نتایج این تحقیق که در نشریه "ساینس" منتشر شد، نشان داد: چنانچه میزان ترشح این آنزیم به دقت تنظیم نشده باشد، برخی بیماری ها بروز می کند. به عنوان مثال، ترشح بیش از حد این آنزیم باعث افزایش میزان اسید اوریک در خون شده و در نهایت به بروز بیماری نقرس می انجامد. همچنین افزایش سطح اسید اوریک به اعصاب حسی مغز آسیب رسانده و سنگین شدن گوش ها را در بردارد.

دانشمندان با تحقیق دو گروه از موش های معمولی و موش های ناتوان در ایجاد اصلاح در RNA خود به این نتیجه رسیدند: فقدان کامل نمونه اصلاح شده میکرو RNA تولید آنزیم PRPS1 را به دو برابر افزایش می دهد. این حالت باعث بالا رفتن میزان اسید اوریک خون و در نهایت ایجاد برخی بیماری ها می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha