صبحانه باید حداقل 20 درصد از انرژی روزانه را فراهم نماید. این در حالیست كه اغلب به دلیل عدم آشنایی با اهمیت این وعده غذایی ، یا ازآن صرفنظر می شود و یا مفید ومغذی تهیه نمی شود.

مصرف صبحانه باعث افزایش قدرت تمركز، توجه و تامین انرژی روزانه می شود و توانایی ذهنی و كاركرد فردی را بالا می برد.

خوردن یك وعده صبحانه كامل به دلیل تامین نیازهای غذایی باعث كنترل وزن و پایین آمدن سطح كلسترول خون می شود ، ناراحتی های گوارشی را از بین می برد و جذب ویتامین ها را افزایش می دهد .

نخوردن صبحانه باعث می شود درطول روز بخصوص نزدیك ظهر و ناهار ، فرد دچار گرسنگی شدید شده و حجم بیشتری ازغذا را دریك وعده غذایی مصرف نماید و از آن جایی كه غذاهای وعده ناهار اغلب پرچربی و پركالری است ، بنابر این عواقب بعدی را به دنبال خواهد داشت .

اغلب دیده شده كسانی كه صبحانه نمی خورند ، نیم چاشت روزانه خود را با غذاهای پركالری وكم اهمیت همچون بیسكویت ، پفك ، شكلات و چیپس وغیره پر می كنند كه این امر علاوه بر خطرات ذكرشده باعث چاقی وسرطان نیزمی شود .

تهیه یك صبحانه خوب و مناسب نیاز به آگاهی و برنامه ریزی دارد. شما به عنوان یك عضو خانواده می توانید در این زمینه مطالعه و لیستی از مواد مغذی را تهیه و در اختیار اعضای خانواده قراردهید.

چیدن میز صبحانه یا سفره می تواند به تحریك ذائقه كمك كند. ازمواد غذایی متنوع ورنگی ومیوه های فصل كمك بگیرید .

- برای آمادگی لازم جهت صرف یك صبحانه كامل ، لازم است شام را زود مصرف كنید تا درهنگام صبح احساس گرسنگی كامل داشته باشید.

- زودتر ازخواب بیدار شوید وبه نرمش های معمول بپردازید . كمی آب میوه مصرف كنید و زمان لازم برای صرف صبحانه را درنظر بگیرید .

- صبحانه را با آرامش و فارغ از دغدغه هایی چون دیركرد وقت و زمان سرویس اداری ویا ساعت اداری میل كنید.

- در هنگام صبحانه به برنامه رادیویی مورد علاقه خود گوش دهید ، با اعضای خانواده صحبت كنید و از بیان و یادآوری آنچه نشاط را از شما دور می كند خودداری نمایید.

- از خوردن غذاهای كافئین دار مانند چای، قهوه و كاكائو درهنگام شب خودداری كنید.

- ازخوردن غذاهای سنگین وپرچرب درهنگام شام خودداری كنید زیرا این كار اشتهای شما را كور می كند . - از تماشای تلویزیون یا فكركردن به كار و مسوولیت های روزانه خودداری كرده و صرفا به آنچه میل می كنید توجه نمایید . به یاد داشته باشید دغدغه واسترس مانع جذب مواد مفید ومغذی می شود و میزان جذب چربی بدن را بالا می برد.

- هنگام صبحانه قبل وبعد ازآن مطلقا سیگار نكشید.

- مواد مغذی و پركالری وانرژی زا درگروه صبحانه جای می گیرد . شما بسته به ذائقه و وضعیت مزاجی خود می توانید ازاین مجموعه وسیع ، تعدادی را انتخاب ودررژیم غذایی خود بگنجانید.

- شیر یكی از این مواد لازم است زیرا شیر حاوی مواد معدنی ، كلسیم فسفر و ویتامین هاست و برای رشد استخوان و استحكام آن مفید است . اگرشیر به مزاج شما سازگارنیست و موجب به هم ریختگی دستگاه گوارش یا كورشدن اشتهای شما می شود ، می توانید آن را در وعده های دیگر یا میان وعده ها مصرف كنید. دیگر محصولات لبنی همچون خامه پنیر و حتی ماست هم می تواند جایگزین شیر شود.

- اگر به غذاهای سنتی علاقه دارید ، می توانید فرآورده های شیری مانند فرنی ، شیربرنج را به رژیم غذایی خود بیافزایید.

- ازتركیبات شكلات صبحانه یا ارده و شیر یا غذاهای ساده سنتی تخم مرغ ، لوبیا چیتی ، عدسی ، حلیم و. غیره استفاده كنید.

- درمورد نان حساس باشید یكی از نان های كامل سنتی نان سنگك است زیرا تمامی مراحل عمل آوری و خمیر و پخت آن مطابق روش استاندارد است و استفاده ازآن بر سایرنان ها ترجیح دارد. نان های فانتزی یا ماشینی نیز مناسب وخوب است . امروزه تنوع این نان ها بسیار زیاد است وشما می توانید ازنان هایی با آرد غلات متفاوت همچون ذرت ، جو دوسر ، جو و... استفاده كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha