شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 133523

یک فوق تخصص ریه تروما را شایع‌ترین علت بروز تنگی نای دانست و گفت: به افرادی که به دلیل انواع تروماها، سکته مغزی و قلبی لوله‌گذاری‌نای می‌شوند توصیه می‌شود در صورت بروز تنگی نفس، سرفه، شنیدن صدا در هنگام تنفس به مراکز درمان مراجعه کنند.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص ریه تروما را شایع‌ترین علت بروز تنگی نای دانست و گفت: به افرادی که به دلیل انواع تروماها، سکته مغزی و قلبی لوله‌گذاری‌نای می‌شوند توصیه می‌شود در صورت بروز تنگی نفس، سرفه، شنیدن صدا در هنگام تنفس به مراکز درمان مراجعه کنند.  

دکتر علیرضا اسلامی‌نژاد در گفت و گو با آنا ، درباره عواملی که موجب ایجاد تنگی نای می‌شوند گفت: تنگی نای یک بیماری نه‌چندان شایع است که بیماران به دلیل آن به مراکز درمان‌ و بخش بیماری‌های ریه مراجعه می‌کنند.تنگی نای معمولا با علائمی نظیر تنگی نفس، سرفه، شنیدن صداهای غیرطبیعی در هنگام تنفس و... همراه است.
وی افزود: با معاینه و بررسی شرح حال بیمار پزشک به وجود این بیماری پی می‌برد اما برای نتیجه‌گیری قطعی باید بیمار یک سری تست‌های ریه و برونکوسکوپی(مشاهده مجاری ریه با لوله) را انجام دهد.
این فوق تخصص ریه در ادامه یادآور شد: بیماری‌های مختلفی منجر به بروز تنگی نای می‌شوند که این بیماری‌ها به دو دسته خوش‌خیم و بدخیم تقسیم می‌شود.بیماری‌های بدخیم شامل تومورهای ریه، تیروئید، مری و تنگی ریه است.
اسلامی‌نژاد تروما را شایع‌ترین علت تنگی نای در بیماران دانست و گفت:  برخی از بیماران که به علت تروما و تصادف، سکته مغزی و قلبی به مراکز درمانی مراجعه می کنند دچار تنگی نفس بسیار شدید می‌شوند که در این صورت پزشک ناچار به انجام لوله‌گذاری در نای برای آنها است که بعد از لوله‌گذاری بیمار مدتی را باید در ICU بستری بماند که ممکن است برخی از این بیماران بعد از ترخیص به تدریج دچار تنگی نفس، سرفه، شنیدن صدا در هنگام تنفس شوند.
این استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: بعد از مراجعه این افراد به مراکز درمان مشخص می‌شود که متاسفانه آنها به دلیل لوله‌گذاری در نای دچار تنگی در نای شده‌اند.هر چه زمان بستری در بیمارستان و مدت لوله‌گذاری در بیماران بیشتر باشد و هم‌چنین اگر بیمار دچار افت فشار خون شده باشد احتمال ابتلا به تنگی نای در آنها افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • الیاس شیخ ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    خوبه