مشاور وزیر بهداشت گفت:‌ افراد فقیر و كم درآمد حدود 10برابر افراد با درآمد بالا برای سلامتشان هزینه ‌می‌كنند كه برای حل این معضل دولت و مجلس مشغول تهیه طرحهایی برای اصلاح سیستم بیمه‌ای كشور هستند.

افراد فقیر 10برابر افراد پردرآمد خرج سلامت می‌كنند

 
محسن فروردین جهرمی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی فارس،‌ افزود: در نظام سلامت كشور با چالشهای بزرگی مواجه هستیم كه مشكلات ساختاری در وزارت بهداشت، ناهماهنگی بین متولیان مختلف بخش سلامت، تامین منابع مالی لازم و ضعف در مدیریت مهمترین آنهاست.
وی ادامه داد: متاسفانه متولیان بخش سلامت متعدد هستند و ناهماهنگی بین آنها به صورت كاملا مشهود به این سیستم ضربه می‌زند، وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی، كمیته امداد، بیمه های متعدد دولتی و غیر دولتی، هر كدام بخشهایی از سیستم سلامت را حمایت می‌كنند ولی این حمایتها پراكنده و نامتوازن هستند.
وی گفت: مسئله دیگر این است كه تامین مالی سیستم سلامت بر اساس سرانه درمان هر فرد است اما سهمی را كه هر فرد در این سیستم از جیب خود می‌پردازد برای همه یك رقم ثابت است و ربطی به میزان توان و درآمد او ندارد به همین علت در یك خانواده با درآمد پایین كه معمولا جمعیت بیشتری هم دارد این سهم به حدود 15 درصد كل هزینه ها می‌رسد اما در یك خانواده با درآمد بالا كه معمولا جمعیت كمتری دارد سهم هزینه های سلامت حدود5/1 درصد كل هزینه هاست یعنی یك خانواده فقیر حدود 10 برابر یك خانواده پولدار برای سلامت هزینه می‌كند.
فروردین افزود: حل این مسئله باید با اخذ حق بیمه بر اساس درصدی از درآمد افراد انجام شود نه اینكه همه آحاد جامعه رقم ثابتی را از سرانه درمان بپردازند، برای اجرای این هدف طرحهای مختلفی وجود دارد كه وزارت بهداشت و كمیسیون بهداشت مجلس مشغول بررسی آن هستند.
مشاور وزیر بهداشت گفت: مشكلات ساختاری وزارت بهداشت نیز از آنجا ناشی می‌شود كه در گذشته دستگاه متولی سلامت كشور بخش عمده كار اجرایی را بر عهده داشت اما دیدگاه فعلی این است كه به جز فعالیتهای بسیار ضروری امور اجرایی به بخش غیر دولتی منتقل شود و دولت و وزارت بهداشت انرژی خود را صرف سیاستگذاری و نظارت كند.
وی در مورد مسئله دسترسی مردم به خدمات درمانی نیز توضیح داد: حل این مسئله با اجرای درست و كامل طرح پزشك خانواده در سراسر كشور میسر است، اجرای این طرح در روستاها طی یكسال گذشته بخشی از مشكلات را حل كرده است، پزشكان خانواده اكنون در روستاها به عنوان دروازه بانان سلامت در اختیار مردم هستند و اگر نیاز به خدمات تخصصی تر داشته باشند به صورت هدایت به شده به شهر ارجاع می‌شوند در حالی كه در گذشته بیماران خودشان از روستاها به شهر می‌آمدند و به علت سردگمی در شهرها اسیر دلالان می شدند و هزینه های بیشتری به آنان تحمیل می‌شد.
وی اضافه كرد: البته سیستم پزشك خانواده هنوز ضعفها و مشكلاتی دارد كه تلاش برای رفع این مشكلات ادامه دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha