شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 134411

سلامت نیوز:سال ها پیش وقتی صحبت از هوش به میان می آمد نخستین گزینه ای كه به ذهن می رسید IQ یا هوش عقلانی بود؛ اما امروزه هوش هیجانی و هوش معنوی هم مورد توجه قرار گرفته است.


دكتر میناپور فرخ، روان شناس در برنامه «سلام جوانی» گروه سلامت و تفریحات رادیو سلامت با بیان این مطلب گفت: هوش معنوی شامل، حس معنا داشتن، رسالت داشتن در زندگی، داشتن تقدس است و معتقد بودن به بهتر دیدن و بهتر شدن دنیاست. بدین معنی كه فرد سوال های بیش تری را هم در مورد خودش، زندگی و جهان پیرامون مطرح می كند، این كه از كجا آمده ایم؟ به كجا می رویم؟ و هدف اصلی از زندگی چیست؟


وی افزود: هوش معنوی در حقیقت توانایی شناخت اصول زندگی؛ شامل قوانین طبیعی و معنوی، بنا نهادن زندگی بر اساس این قوانین تعریف شده و تمرین هایی از طریق عبادت و تعمق برای حل مساله اخلاقی الزامی شمرده شده است.


این روان شناس با بیان این كه عوامل فرهنگی، ارزش ها و باورهای خانواده نقش بسیار مهمی در جهان بینی فرد دارد، ادامه داد: همین دیدگاه است كه در تربیت فرزندان و الگوسازی نقش، خودش را نشان خواهد داد. دختر یا پسری كه قصد ازدواج دارند باید بدانند كه باورها و عقایدش نهادینه شده است و حاصل تعامل فرد، خانواده و اجتماع است. سال ها برای شكل گیری این باورها سپری شده است، بنابراین تغییر این باورها سخت بوده و سال ها طول می كشد.
وی در ادامه بیان كرد: پس افراد باید در انتخاب شریك زندگی بسیار دقت كنند و تا جایی كه امكان دارد دارای باورها و ارزش های مشترك باشند و هر چه اعتقادات و ارزش های معنوی قوی تر باشد، تعهد فرد به داشتن یك رابطه پایا و آرامش بخش بیش تر است و نبود یك باور مشترك، زمینه ساز اختلاف و مشكلاتی در آداب و رسوم ازدواج، تربیت فرزندان، نحوه شكل گیری و رشد اجتماعی فرزندان و حتی چگونگی انتخاب مسافرت و گردش ها، نوع پوشش و آراستگی فرد نشان می دهد.
پورفرخ در پایان اظهاركرد: این موضوع باید قبل از ازدواج مورد توجه قرار گیرد و فرد همسری را انتخاب كند؛ اعتقادات و باورهای او به اعتقادات و باورهای فردی كه قرار است با او ازدواج كند نزدیك باشد. در این صورت است كه آن ها خواهند توانست با روش های منطبق بر اعتقادات و باورهای هم تاثیر بگذارند و احتمالاً اختلافات جزئی را حل و فصل و به تفاهم نهایی برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha