وزیر بهداشت گفت: در كنفرانس اخیر عوامل اجتماعی موثر بر سلامت در لندن مطرح شد كه آمریكا با یك نهم پولی كه برای نجات بانك‌هایش از بحران اقتصادی هزینه می‌كند، می‌تواند فقر و بی غذایی را در جهان ریشه‌كن كند.

كامران باقری لنكرانی امروز در حاشیه همایش تقدیر از مولفان مقالات برتر در عرصه نماز و نیایش در دانشگاه‌های علوم پزشكی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش فارس، افزود: كمیسیون عوامل اجتماعی موثر بر سلامت 3 سال پیش به همت «دكتر لی» ، مدیر كل سابق سازمان بهداشت جهانی تشكیل شد و قرار بود طی 3 سال راهكارهای لازم را برای كنترل عوامل اجتماعی موثر بر سلامت كشورها ارائه كند.
وی گفت: اجلاس اخیر این كمیسیون كه تا دیروز در لندن با حضور نمایندگان كشورهای جهان تشكیل شد، در واقع در پی صدور گزارش این كمیسیون در تابستان گذشته بود تا جمع بندی نهایی با حضور وزرای بهداشت كشورها برای تصمیم گیری در اجلاس آتی مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی انجام شود.
وزیر بهداشت افزود: تجربیات كشورها برای كنترل عوامل اجتماعی موثر بر سلامت( مانند فقر، سواد، مسكن، درآمد، شغل، محیط زیست و...) در این اجلاس بررسی شد و گزارش تجربه 30 ساله ایران هم مورد استقبال نمایندگان كشورها قرار گرفت.
وی گفت: در حاشیه این اجلاس هم با وزیر بهداشت بریتانیا كه 4 كشور از جمله انگلستان را زیر پوشش دارد و وزیر بهداشت انگلیس دیدار داشتیم كه موضوعات مورد علاقه دو طرف از جمله نگرانی از شیوع برخی بیماری‌ها در افغانستان با توجه به حضور نیروهای انگلیسی در این كشور بررسی شد.
وزیر بهداشت بدون اشاره به عناوین بیماری‌های نگران كننده در افغانستان ادامه داد: موضوع دیگری كه بر كل فضای اجلاس عوامل اجتماعی موثر بر سلامت لندن سایه افكنده بود، مسئله تاثیر بحران اقتصادی غرب بر سلامت كشورهاست، در این اجلاس یكی از سخنرانان اعلام كرد كه با یك نهم پولی كه آمریكا برای نحات بانكهایش از بحران هزینه می‌كند می‌تواند فقر و گرسنگی را در كشور خودش و جهان ریشه‌كن كند.
باقری لنكرانی گفت: به زودی گزارش مكتوب این اجلاس را به مراجع ذی ربط ارائه می‌كنیم، اما این اجلاس بیشتر جنبه مشورتی دارد و حضور ما در این اجلاس در واقع به منظور جهت دهی به مصوبه آینده مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی بود.
كارشناسان سلامت معتقدند، بیش از 50 درصد سلامت مردم به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت مانند شغل، درآمد، وضع مسكن، وضع آب، غذا، سواد، دسترسی به اطلاعات و آموزش و ... بستگی دارد، 10درصد به مسائل ژنتیكی و مادرزادی، 15 درصد به عوامل محیطی بستگی دارد و سیستم بهداشت و درمان هر كشور فقط می تواند تا 25 درصد سهم تامین سلامت مردم را به عهده بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha