سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1349

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: همزمان با بازدید یكی از كارشناسان who در زمینه ایدز از سازمان انتقال خون ایران و آزمایشگاه‌ رفرانس انتقال خون، ایران به طور رسمی جزو همكاران سازمان بهداشت جهانی در خصوص آزمایشگاه مرجع شناخته شد. ‌

آزمایشگاه مرجع انتقال خون ایران به WHO پیوست
به گزارش سلامت نیوزبه نقل از روابط عمومی سازمان انتقال خون، حسن ابوالقاسمی، اظهار داشت: ایران با سازمان انتقال خون فرانسه ارتباط علمی بسیار نزدیكی برقرار كرده به طوری كه متخصصان ایرانی برای تحقیقات و تحصیلات به فرانسه و كارشناسان فرانسوی نیز برای برگزاری همایش‌ها و انجام پروژه‌های مشترك به ایران اعزام می‌شوند.
وی تصریح كرد: در این راستا مهم‌ترین مسئله آزمایشگاه مرجع برای تشخیص عفونت HIV است كه در این خصوص یكی از كارشناسان ما به مدت 3 ماه به مركز ویروس شناسی فرانسه اعزام شده و این همكاری مشترك برای تشخیص ژنوم ویروس HIV و مطالعات مولكولی بوده است.
ابوالقاسمی افزود: از جمله این همكاری‌ها دعوت از پروفسور فلوری رئیس انیستیتو تحقیقاتی ویروس شناسی دانشگاه بوردو فرانسه و كارشناس سازمان بهداشت جهانی در زمینه ایدز، توسط سفارت فرانسه در ایران بوده كه وی مسئول صدور تأییدیه و گواهی به آزمایشگاه‌های معتبر و مرجع در جهان است كه البته ایران با احراز شرایط علمی بسیار بالا موفق به دریافت این گواهی شده است.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به این‌كه در ایران همه آزمایشگاه‌های سازمان انتقال خون برای تشخیص ویروس ایدز رفرانس محسوب می‌شوند، اضافه كرد: كارشناسان و متخصصان ما در صدد هستند تا كلیه اعمال ژنتیكی و مولكولی را با استفاده از امكانات فراهم شده در ایران به انجام رسانند به طوری كه در جریان مطالعات انیستیتو پاستور در چند هفته اخیر مشخص شد گرفتاری بیماران هموفیلی از چه نوعی بوده و از چه منابعی منتشر شده است.
ابوالقاسمی با تأكید بر این‌كه این موضوع كه بروز HIV در بیماران هموفیل هیچ ارتباطی به فراورده‌های داخلی (خون) ندارد، تصریح كرد: سلامت منابع خونی مستقیماً با شیوع HIV در كشور ارتباط داشته و هر چه درصد شیوع HIV پائین‌تر باشد تهدید منابع خونی توسط این ویروس نیز كم‌تر است.
در مراسم این بازدید ‌قره‌باغیان معاونت آموزشی پژوهشی سازمان انتقال خون ایران اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله برای تشخیص ویروس ایدز برای سازمان انتقال خون و پزشكان درگیر با این مسئله این است كه بدانند این ویروس از چه منطقه‌ای منتشر شده تا بتوانند نوع آن را تشخیص داده و اقدام به درمان كنند.
همچنین كلیه تلاش‌های انتقال خون برای كنترل ایدز بوده و از هر اقدامی در این زمینه حمایت می‌شود.
‌بازدید پروفسور فلوری از سازمان انتقال خون ایرانف آزمایشگاه مرجع و دیدار با بخش روابط بین‌الملل وزارت بهداشت با امضای تفاهم‌نامه‌ای در طول اقامت خود در ایران پایان خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha