چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 135961

ویتامین E افراد مسن را در برابر عفونت‌های باکتریایی محافظت می‌کند.

سلامت نیوز:  ویتامین E افراد مسن را در برابر عفونت‌های باکتریایی محافظت می‌کند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، در سنین بالا سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود و در برابر عفونت‌های خاص، مقاومت خود را از دست می‌دهد؛ با توجه به مطالعه‌ای که در مجله ایمونولوژی منتشر شد، ویتامین E از سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با پیری و عفونت ریه محافظت می‌کند.

ویتامین E دارای آنتی اکسیدان و ضد پیری است و دارای گروهی از مولکول‌ها شامل آلفا – توکوفرول‌هاست (یک آنتی اکسیدان بسیار مهم است)؛ این مواد در موادغذایی طبیعی مانند دانه‌های آفتابگردان و یا روغن‌های گیاهی و مواد غذایی سبز گیاهی به وفور وجود دارند. این ویتامین در غشای سلولی وارد می‌شود و به رادیکال‌های آزاد اجازه تخریب نمی‌دهد و کمبود آن باعث آسیبب‌های پوستی و همچنین سقط جنین می‌شود.

آجیل‌ها منابع خوب ویتامین E هستند؛ گوشت‌ها و چربی حیوانی نیز دارای ویتامین E هستند و غنی‌ترین آنها بافت‌های چربی و بافت‌های حیوانی است که مقادیر زیادی ویتامین E دارند؛ مواد غذایی که دارای ویتامین E هستند را نباید سرخ کرد زیرا در حرارت زیاد تخریب می‌شود اما می‌توان این مواد غذایی را در آب پخت.
در این مقاله محققان دانشگاه تافتز در ماساچوست برای اینکه بدانند آلفاتوکوفرول (فرم اصلی ویتامین E در بدن) در رابطه با سنین بالا می‌تواند با عفونت ریه مبارزه کند تحقیقاتی انجام دادند. این عفونت ناشی از استرپتوکوک پنومونیه و علت مرگ و میر در میان افراد سالمند است.

آزمایش:

در این آزمایش موش‌های 22 تا 24 ماهه و موش‌های جوان 4 ماهه با غلظت‌های مختلف از ویتامین به مدت 4 هفته تغذیه شدند؛ تیم محققان به صورت آزمایشی مقدار زیادی ویتامین معادل 200 UI روزانه 10 بار به موش‌ها دادند و برای گروه دیگر این ویتامین به مقدار عادی در نظر گرفته شد.

سپس موش‌ها توسط باکتری استرپتوکوک پنومونیه که یکی از مهم‌ترین باکتری‌های بیماری‌زا در انسان است، آلوده شدند؛ این باکتری عامل اصلی بیماری پنومونی (سینه پهلو) است که می‌تواند عفونت‌های دیگری مانند سینوزیت، اوتیت (عفونت گوش میانی)، باکتریمی، سپسیس، مننژیت، استئومیلیت، آرتریت سپتیک، اندوکاردیت، پریتونیت، پریکاردیت، سلولیت و آبسه‌های مغزی را نیز ایجاد کند؛ همچنین باعث ذات‌الریه و عفونت گوش میانی می‌شود.

سلول‌های سفید خون و نوتروفیل وارد ریه شده و باکتری‌ها را از بین می‌برد اما اگر تعداد نوتروفیل‌ها در ریه‌ها به خوبی کنترل نشود، می‌توانند موجب التهاب و صدمه به ریه شوند، این التهاب ریه با توجه به نوتروفیل‌ها بیماری را تشدید می‌کنند.

موش‌های مسن‌تر که تحت مراقبت بودند در این آزمایش تعداد باکتری آنها 1000 برابر کمتر و سلول‌های سفید خون (نوتروفیل) آنها دو برابر کمتر شد که منجر به کاهش عفونت ریه شد.

به گفته محققان، اینطور به نظر می‌رسد با بالا رفتن سن که ایمنی بدن از دست رفته است، ویتامین E آن را جبران می‌کند. ذات الریه معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می‌شود اما باکتری استرپتوکوک پنومونیه که علت بسیاری از عفونت‌هاست در برابر آنتی بیوتیک به خصوص برای افراد مسن و کودکان مقاوم است و این نتایج نشان دادند آلفاتوکوفرول که یک آنتی اکسیدان قوی است، عفونت ریوی موش‌ها را درمان می‌کند و باعث واکنش سیستم ایمنی درونی می‌شود؛ در ضمن مکمل‌های غذایی می‌تواند از این عفونت‌ها در افراد مسن جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha