دوشنبه ۴ آذر ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 13646

تحقیقات تازه نشان می‌دهد که مصرف داروهای ضد کلسترول یا استاتین‌ها، می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته مغزی را در کسانی که قبلا با این خطرها مواجه نبودند تا 50 درصد کاهش دهد.

در کنفرانسی که انجمن آمریکایی قلب، تشکیل داده بود اعلام شد که در جریان آزمایشاتی بر روی 18 هزار بیمار از 26 کشور، به فواید جانبی استاتین‌ها پی برده شده است.

در این آزمایش تجربی، 16 درصد بیماران انگلیسی بودند و پروفسور جیم شپرد، از دانشگاه گلاسکو، سرپرستی این بیماران را به عهده داشت.

در این آزمایش برای 18 هزار نفر که میزان کلسترول خونشان کم یا در اندازه معمول بود قرص‌های بیست میلی گرمی استاتین -از نوع Rosuvastatin- تجویز شده بود.

میزان نوعی از پروتئین موجود در خون که موجب سکته قلبی می‌شود، در این بیماران زیاد بود.

پس از دو سال که این عده تحت نظر پزشکان قرار داشتند روشن شده که با مصرف استاتین، خطر حمله قلبی در آنها 54 درصد و خطر سکته مغزی 48 درصد کاهش یافته است.

با استفاده از استاتین‌ها، خطر حمله قلبی، سکته مغزی و بستری شدن در بیمارستان به دلیل درد قفسه سینه و یا مرگ ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی در این 18 هزار نفر، در کل 44 درصد کاهش یافته بود.

داروهای حاوی استاتین معمولا فقط به بیمارانی داده می شود که با خطر بیماری‌های قلبی عروقی روبرو هستند.

مدت اجرای آزمایش مورد بحث در ابتدا 5 سال تعیین شده بود ولی پس از مشاهده نتایج فوق العاده این آزمایش، مدت آن به دو سال کاهش یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha