محققان انگلیسی با انجام تحقیقی دریافتند: انسان های چندین هزار سال پیش به دلیل عدم برخورداری از یک ژن خاص توانایی هضم شیر را نداشتند.

اروپایی ها چند هزار سال پیش قادر به هضم شیر نبودند !



به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دانشمندان دانشگاه "کالج لندن" گسترش سریع یک ژن را عامل توانمند شدن انسان ها در هضم شیرعنوان کردند.

این ژن آنزیمی با نام "لاکتاز" را برای تجزیه "لاکتوز" که یکی از قندهای اصلی شیر است، تولید می کند. بدون تولید این آنزیم هضم شیر دشوار شده و نفخ، معده درد و اسهال را در پی دارد.

دانشمندان انگلیسی به همراه همکاران آلمانی خود وجود این ژن را در اسکلت های به جا مانده از انسان های نوسنگی مورد مطالعه قرار دادند.

نتایج این تحقیق نشان داد: دی ان آ این اسکلت ها فاقد ژن "لاکتاز" بود و به این فرضیه قوت بخشید که اروپایی های اولیه از قدرت هضم شیر بی بهره بودند.

بنا بر گزارش بی بی سی، اکنون پرسش اصلی برای دانشمندان این است که نسل انسان ها چگونه تغییر یافت و از مزایای مصرف شیر برخوردار شد.

یک فرضیه این است: گروه های کوچکی که توانایی هضم "لاکتوز" شیر را داشتند، بر سایرین حاکم شدند. اما به گفته محققان انگلیسی، احتمال وقوع یک جهش ژنی امکان هضم شیر را برای اروپایی ها فراهم ساخته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha