یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 137110

محققان کلینیک مایو در آمریکا موفق به ابداع روشی شده اند که با استفاده از بزاق، بیماری تب دانگ را در مدت 20 دقیقه تشخیص می دهد.

سلامت نیوز: محققان کلینیک مایو در آمریکا موفق به ابداع روشی شده اند که با استفاده از بزاق، بیماری تب دانگ را در مدت 20 دقیقه تشخیص می دهد.

به گزارش ایرنا از رویترز، دانگ (dengue) یک عفونت ویروسی است که از طریق نیش پشه آلوده Aedes منتقل می شود. علایم این بیماری تب بالای 41 درجه سانتیگراد، سردرد شدید، درد مفاصل، عضلات و چشم ها، بثورات پوستی، استفراغ و تهوع است.

در صورتیکه این عفونت به موقع تشخیص و درمان نشود، منجر به مرگ بیمار می شود. برخی از پزشکان این بیماری دردناک را تب استخوان شکن (Breakbone fever) می نامند.

در بدن بیمار مبتلا به تب دانگ، آنتی بادی هایی تولید می شود که می تواند منجر به تب خونریزی دهنده دانگ (DHF) یا سندرم شوک دانگ (DSS) شود.

روش های متداول تشخیص بیماری معمولا چند روز طول می کشد؛ ولی محققان کلینیک مایو موفق به ابداع روشی شده اند که با استفاده از بزاق، بیماری را در مدت 20 دقیقه تشخیص می دهد.

محققان در تلاش هستند که این روش تشخیص را مانند روش تشخیص بارداری سریع، در یک کیت مجتمع کنند تا در دسترس عموم، به ویژه مناطق گرمسیری قرار گیرد.

نتایج این تحقیقات در نشریه Lab on a Chip منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha