سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
کد خبر: 137380

مطالعات دانشمندان نگرانی آنها را از مصرف بالای نوشیدنی‌های قنددار توسط کودکان و نوجوانان این کشور بیان می‌کند و از تاثیر این نوشیدنی‌ها در قاعدگی زودرس دختران و نهایتا افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در سال‌های بعد زندگی حکایت دارد

سلامت نیوز: مطالعات دانشمندان نگرانی آنها را از مصرف بالای نوشیدنی‌های قنددار توسط کودکان و نوجوانان این کشور بیان می‌کند و از تاثیر این نوشیدنی‌ها در قاعدگی زودرس دختران و نهایتا افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در سال‌های بعد زندگی حکایت دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان بسیج جامعه پزشکی، مطالعات دانشمندان آمریکایی حاکی از این است که نوشیدنی‌های حاوی شکر ممکن است شروع اولین عادت ماهانه را در دختران به مدت 2.7 ماه جلو بیاندازد.

به گزارش گاردین، در این مطالعه‌ که بر روی دختران سنین 9 تا 14 ساله آمریکایی انجام شد، مشخص شد دخترانی که روزانه مواد غذایی شیرین و بیش از 1.5 بطری آشامیدنی‌های قنددار مصرف می‌کنند، نسبت به دخترانی که در هفته دوبار و یا کمتر مصرف می‌کنند، شروع اولین سیکل عادت ماهانه‌شان 2.7 ماه جلو می‌افتد.
در یک نگاه کلی شاید این موضوع خیلی مهم به نظر نرسد اما عادت ماهانه پیش از موعد یکی از فاکتورهایی است که در بالارفتن خطر ابتلا به سرطان پستان در سال‌های بعد زندگی موثر است. البته محققانی هم هستند که عنوان می‌کنند ممکن است یک تغییر کوچک در ایجاد تغییرات بیولوژیکی بزرگ آنچنان موثر نباشد.
نتایج این تحقیق حاکی از آن است که در واقع نوشیدنی‌های حاوی قند بالا عمدتا در دوران کودکی باعث چاقی می‌شود و این اضافه وزن موجب شروع پیش از موعد عادت ماهانه در دختران می‌شود.
دکتر کارین میشل سرپرست این تیم تحقیقاتی از دانشکده پزشکی هاروارد گفت: نتیجه تحقیقات ما موجب نگرانی‌های فزاینده درخصوص مصرف گسترده نوشیدنی‌های حاوی قند بالا در میان کودکان و نوجوانان آمریکایی شده است. عمده دغدغه ما به چاقی مفرط کودکان آمریکایی بازمی‌گردد و همین شاخص توده بدن در میان دختران سبب قاعدگی پیش از موعد می‌شود. “بلوغ زودرس دختران” پدیده‌ای است که در کشورهای توسعه یافته بسیار زیاد دیده می‌شود درحالی که تنها برخی علت‌های آن مشخص شده است.
در ادامه گفته شده؛ 2.7 ماه پیش افتادن زمان قاعدگی نسبتا زیاد نیست اما اگر سن شروع عادت ماهانه به مدت یک سال جلو بیافتد، 5 درصد در احتمال ابتلا به سرطان پستان در سال‌های بعد زندگی موثر است.
سودا، نوشیدنی‌های میوه‌ای، لیموناد و چای سرد ازجمله نوشیدنی‌هایی با قند بالا هستند که مصرف آنها درمیان نوجوانان آمریکایی بسیار زیاد است و این قبیل نوشیدنی‌ها باعث می‌شود سن شروع عادت ماهانه از 13 سال به 12 سال و هشت ماه کاهش یابد.
قندهای مصنوعی و افزایش توده بدنی
محققان این مطالعه، بیش از هر چیزی قندهای مصنوعی را عامل افزایش توده بدنی می‌دانند تا قندهای طبیعی که برای مثال در نوشیدنی‌های میوه‌ای وجود دارد. قندهای مصنوعی بیش از قندهای طبیعی، قند خون را بالا می برند و منجر به تغییرات سریع در هورمون انسولین بدن می‌شوند.
محققان در ادامه می‌افزایند: دیگر اثری که انسولین بالا دارد، تمرکز بیش از حد بر روی هورمون‌های جنسی است و این امر به خودی خود، علت دیگر قاعدگی زودرس است.
دکتر کن اونگ یکی از اعضای واحد اپیدمیولوژی شورای تحقیقات پزشکی دانشگاه کمبریج گفت: این مطالعه بسیار گسترده‌ای است که معرف وضعیت دختران آمریکایی در سن بلوغ است و نتایج آن از لحاظ آماری بسیار قابل توجه است. البته این موضوع (تاثیر نوشیدنی‌های قنددار بر سلامت بدن) از مطالعات پیشین کاملا واضح بود اما آنچه شگفت‌انگیز است ارتباط نوشیدنی‌های قنددار، بلوغ زودرس و سرطان پستان است.
به گفته همه محققان حاضر در این مطالعه، به هرحال باید خطرات نوشیدنی‌های قنددار و ارتباط آن با بروز بیماری‌های خطرناک را جدی گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha