پنجشنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 137566

برخی از شرایط یک علت کاملاً ژنتیکی دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است کاملاً در اثر قرار گرفتن در معرض یک عامل محیطی خاص مانند یک ماده شیمیایی ایجاد شوند. اما بخشی از توضیح اضطراب و افسردگی اجتماعی-اقتصادی، بخشی از توضیح روانشناختی و بخشی در سطح متابولیک است.

سردی مغز منجر به افسردگی می‌شود

چگونه بدون دارو با افسردگی مبارزه کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول مایند، برای بسیاری از افرادی که مبتلا به افسردگی هستند، داروهای تجویزی می توانند داروهای نجات دهنده زندگی باشند. داروهای ضد افسردگی ، مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند پروزاک (فلوکستین) و زولافت (سرترالین)، داروهایی هستند که به طور گسترده برای افسردگی تجویز می‌شوند و در حالی که اغلب مؤثر هستند، می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند و یا قیمت بالایی داشته باشند.

راه های زیادی برای مقابله با برخی از علائم افسردگی وجود دارد که شامل داروهای تجویزی نمی شود. اگر افسردگی دارید، ممکن است بخواهید آن را به طور طبیعی و بدون دارو مدیریت کنید یا داروهای ضد افسردگی خود را با گزینه های دیگر تکمیل کنید. اگر چنین است، این جایگزین های طبیعی را بررسی کنید و سپس با پزشک خود صحبت کنید که ممکن است به عنوان بخشی از روش های درمانی شما منطقی باشد.

بیشتر بخواب

خواب و خلق و خوی دست به دست هم می دهند. اگر خواب کافی نداشته باشید مطمئناً خلق وخوی شما تحت تأثیر قرار می گیرد حتی افسردگی نداشته باشید . برای حمایت از رفاه عاطفی خود، مطمئن شوید که آنچه را کارشناسان خواب «بهداشت خواب خوب» می نامند ، رعایت می کنید.

این بدان معناست که شما یک برنامه منظم برای خواب دارید و اتاق خواب شما برای خواب آرام تنظیم شده است (تاریک، ساکت و مرتب است)، شما یک روال خواب آرامش بخش دارید که شامل نشستن در مقابل تلویزیون نیست.

قبل از رفتن به رختخواب به خود فرصت دهید تا آرام شوید. کاری آرامش بخش انجام دهید و از کارهای استرس زا یا افکار پرهیز کنید.

هر شب در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و زنگ ساعت را طوری تنظیم کنید که هر روز صبح در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید.

یک برنامه منظم قبل از خواب داشته باشید.تلفن خود را خاموش کنید و سعی کنید برای چند دقیقه کتاب بخوانید.

مصرف کافئین را کاهش دهید

قهوه، چای، نوشابه و حتی شکلات آغشته به کافئین هستند. اگر از آن لذت می برید، مصرف مقدار معقول کافئین در صبح خوب است، اما بعد از ظهر از مصرف آن اجتناب کنید تا با خواب شما تداخل نداشته باشد.

اگر تمایل دارید مصرف کافئین را کم کنید ، سعی کنید به تدریج آن را کاهش دهید تا از علائم ناخوشایند ترک کافئین جلوگیری کنید. هنگامی که هوس نوشیدن نوشابه یا فنجان قهوه دارید، سعی کنید به جای آن یک پیاده روی کوتاه انجام دهید.

ویتامین D بیشتری دریافت کنید

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کمبود ویتامین D می تواند در افسردگی نقش داشته باشد. اگر ویتامین D کافی از طریق رژیم غذایی و سبک زندگی خود دریافت نمی کنید (مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید)، از پزشک خود بپرسید که آیا باید مکمل مصرف کنید یا خیر.

کمبود برخی مواد مغذی می تواند در علائم افسردگی نقش داشته باشد. اگر برای گذراندن زمان کافی در خارج از منزل با مشکل مواجه هستید مکمل می تواند مفید باشد.

داروهای بدون نسخه را امتحان کنید

برخی تحقیقات نشان می دهد که داروهای ضد افسردگی طبیعی وجود دارد که ممکن است برای کاهش علائم افسردگی مفید باشد. برای درمان افسردگی خفیف تا متوسط، مکمل های غذایی مانند اس-ادنوزیل متیونین(SAMe) و ( و اچ تی پی ۵ ( ۵-HTP ) ممکن است ارزش امتحان را داشته باشند.

اسیدهای چرب امگا 3 نیز برای تأثیر بالقوه آنها بر افسردگی مورد بررسی قرار گرفته اند. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که مصرف مکمل های امگا 3 ممکن است به کاهش علائم افسردگی در بزرگسالان و کودکان کمک کند، اگرچه محققان کاملاً مطمئن نیستند.

در حالی که داروهای طبیعی می توانند گزینه های خوبی برای درمان افسردگی باشند، همیشه باید قبل از مصرف آنها با پزشک خود مشورت کنید. فقط به این دلیل که آنها بدون نسخه در دسترس هستند ، به این معنی نیست که همیشه ایمن هستند.

مطالعات نشان می دهد که انواع مختلف تمرین های مراقبه ذهن آگاهی نیز می تواند در درمان افسردگی موثر باشد.

مدیتیشن را فراموش نکنید

انواع مختلفی از مدیتیشن وجود دارد، اما می توانید با یک تمرین مدیتیشن ساده با این مراحل شروع کنید:

  • راحت بنشینید
  • چشمهایتان را ببندید
  • به طور طبیعی نفس بکشید.
  • روی احساس بدنتان در حین نفس کشیدن تمرکز کنید.
  • هنگامی که ذهن شما سرگردان است، توجه خود را به سمت تنفس خود هدایت کنید.

بیشتر ورزش کنید

ورزش بیشتر لزوماً به معنای تمرین برای ماراتن نیست، بلکه به معنای انجام نیم ساعت یا بیشتر فعالیت با شدت کم در هر روز است که مشخص شده است در بهبود خلق و خو و کیفیت زندگی موثر است. حتی بهتر است آن را در فضای باز انجام دهید. هوای تازه و آفتاب به ویژه برای افرادی که با نوع خاصی از افسردگی به نام اختلال عاطفی فصلی (SAD) سر و کار دارند، شفابخش است.

در حالی که تحقیقات نشان داده است که فعالیت بدنی منظم می تواند هم در پیشگیری و هم در درمان افسردگی موثر باشد، اما شروع یک عادت ورزشی زمانی که افسرده هستید ممکن است سخت باشد . کمبود انرژی و خلق و خوی پایین به این معنی است که شما بیش از حد احساس خستگی می کنید که نمی توانید از جای خود بلند شوید و فعال شوید.

اجتناب از الکل

الکل به خودی خود یک عامل افسردگی است. نوشیدن آن می‌تواند خواب را مختل کند درحالیکه خواب با کیفیت ، کلیدی برای مبارزه با افسردگی است. گاهی ممکن است الکل راه حلی سریع برای فرار از آنچه احساس بدی در شما ایجاد می کند به نظر برسد، اما می تواند بسیاری از علائم افسردگی را بسیار بدتر کند.

غذایی که شما را سرکیف می آورد، بخورید

آنچه می خورید می تواند تأثیر مستقیمی بر نحوه تفکر و احساس شما داشته باشد. مطمئن شوید که یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی داشته باشید. یک متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند عادات غذایی خود را تجزیه و تحلیل کرده و کمبودهای بالقوه مواد مغذی را که می تواند به افسردگی کمک کند، مشخص کند.

برخی از غذاهایی که می توانند در هنگام افسردگی مفید باشند عبارتند از:

ماهی

تحقیقات نشان داده است افرادی که از رژیم غذایی سرشار از ماهی استفاده می‌کنند کمتر دچار علائم افسردگی می‌شوند. ماهی ها سرشار از چربی های امگا 3 هستند که در کمک به انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین در مغز نقش دارند.

آجیل

آجیل همچنین منبع خوبی از چربی‌های امگا 3 است و یک مطالعه نشان داد افرادی که گردو مصرف می‌کنند 26 درصد کمتر در معرض علائم افسردگی هستند.

پروبیوتیک ها

تحقیقات به طور فزاینده ای به ارتباط بین سلامت روده و مغز اشاره می کند. مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک عبارتند از: ماست، کفیر، کیمچی و کومبوچا.

افکار خود را تغییر دهید

داشتن افکار خوب می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. افکار شما واقعاً تأثیر مستقیمی بر روحیه شما دارند. اگر با منفی گرایی دست و پنجه نرم می کنید، به یک درمانگر مراجعه کنید تا به شما در یادگیری راه های مقابله با آن کمک کند.

استرس را کنترل کنید

استرس می تواند سطح یک ماده شیمیایی مغز به نام کورتیزول را افزایش دهد که مشخص شده است در افراد مبتلا به افسردگی بیشتر است.

راهبردهای زیادی برای مقابله با استرس وجود دارد، مانند مدیریت زمان و مدیتیشن

استرس را کنترل کنید

روش های کنترل استرس :

  • تنفس عمیق
  • ورزش

گیاهان را به خانه یا محل کار خود اضافه کنید

وجود گیاهان در محیط کار و منزل شما باعث کاهش اضطراب ، استرس و افسردگی می شود.

همیشه علائم افسردگی را جدی بگیرید زیرا افسردگی به خودی خود از بین نمی رود . در حالی که کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای حمایت از سلامت روان خود انجام دهید، سعی نکنید فقط علائم خود را به تنهایی کنترل کنید. با پزشک صحبت کنید و برخی از استراتژی های خودیاری که ممکن است از درمان شما حمایت کند را یاد بگیرید.

برخی از عاداتی که برای مقابله با افسردگی بهتر است به آنها پایبند باشید

  • از یک دوست بخواهید که با شما همراهی کند و حداقل چند بار در هفته با شما پیاده روی یا شکل دیگری از ورزش را انجام دهد. حمایت یک دوست نه تنها می تواند به شما کمک کند تا وارد یک روال عادی شوید، بلکه می تواند به شما در حفظ این ارتباطات اجتماعی در زمانی که احساس ناراحتی می کنید کمک کند.
  • مزایای این عادت را به خود یادآوری کنید . شروع ، کار سختی است اما انجام آن به شما کمک می کند در دراز مدت احساس بهتری داشته باشید.
  • از کوچک شروع کنید . سعی کنید هر روز فقط چند دقیقه پیاده روی کنید، سپس به تدریج پیاده روی خود را افزایش دهید.

علت اصلی افسردگی از مغز نشات می‌گیرد

علی مهربان گفت: «افسردگی به معنای بی‌انگیزگی، رخوت و کهولت بوده و از لحاظ طب سنتی به دلیل سردی مغز رخ می‌دهد.»

علی مهربان پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با سینانیوز گفت: «. از آنجایی که مغز مرکز اصلی قوا و ارواح نفسانی است علت اصلی افسردگی از مغز نشات می‌گیرد.»

مهربان با بیان اینکه طبع مغز سرد و تر است، گفت: «افسردگی به دلایل مختلف رخ می‌دهد از جمله اینکه سودا در مغز رسوب می‌کند و یا طبع مغز سردتر شده و از حالت طبیعی خارج می‌شود.»

وی گفت: «ریشه اصلی افسردگی را می‌توان در تغذیه افراد نیز دانست زیرا مصرف غذاهای ناسالم منجر به تولید خلط فاسد و بد شده و می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های مختلف از جمله افسردگی شود. حتی با وجود تغذیه مناسب اگر کبد دچار مشکل باشد نیز خلط بد تولید می‌شود که بخشی از این خلط، اخلاط و بخشی دیگر ارواحی هستند که در طب سنتی مورد بحث قرار می‌گیرند.»

مغز، قلب و کبد در بروز افسردگی افراد نقش دارند

این پژوهشگر طب سنتی در ادامه افزود: «اطبا اتفاق نظر دارند که مرکز روح در بدن، قلب است در نتیجه منشا افسردگی را می‌توان قلب نیز دانست. در کل می‌توان گفت مغز، قلب و کبد در بروز افسردگی افراد نقش دارند.»

وی تصریح کرد: «علاوه بر نوع تغذیه، محیط اطراف انسان نیز می‌تواند باعث افسردگی در فرد شود به طوری که دعواها و رفتارهای خشونت آمیز باعث از دست رفتن حرارت بدن می‌شوند و حرارت مغز و قلب را پایین می‌آورند و خون را سرد کرده و منجر به بروز افسردگی می‌شود.»

مهربان گفت: «افراد افسرده باید کمتر از غذاهای سرد استفاده کنند اما لزومی ندارد که خوردن آن‌ها را کلا متوقف کنند و بهتر است بیشتر غذاهای گرم مصرف کنند. البته نوع تغذیه در هر فرد با توجه به مزاج شخص متفاوت است.»

وی گفت: «گاهی اوقات ممکن است به دلیل ورود خلطی مانند سودا یا بلغم خیلی سرد؛ مغز سرد شود. با تغییر علت سردی مغز، راه درمان آن نیز متفاوت می‌شود.»

وی در ادامه گفت: «مصرف گل گاو زبان، بادرنجبویه، زعفران، اسطوخودوس و گل محمدی باعث گرم شدن مغز شده و حرکت خلط سودا را به سمت بیرون افزایش می‌دهند به عبارت دیگر این مواد مسهل سودا به شمار می‌روند.»

وی با بیان اینکه افرادی که به علت سردی مغز دچار افسردگی می‌شوند باید اقدامات مناسبی جهت گرم شدن بدن خود انجام دهند، گفت: «تنظیم خواب و بیداری این افراد، همچنین ورزش و انجام حجامت بادکش می‌تواند در گرم شدن بدن نقش موثری داشته باشد.»

وی در مورد مزایای عرق اسطوخودوس در درمان افسردگی گفت: «اسطوخودوس دارای طبعی گرم است و مصرف آن در روز بر روی مغز و در شب بر روی کبد اثر می‌گذارد.»

وی افزود: «عدم تحرک کافی و ورزش و همچنین خواب بی‌اندازه باعث تجمع سموم در بدن شده و منجر به افسردگی در فرد می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زهرا ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    34 5
    خداوند به تمامي شرافت پيشگان طب سنتي عمر طولاني و باعزت عنايت کند ان شاالله و خاک تمام اطبا شيمي بقاي عمر فرهيختگان طب سنتي باشد، آمين يا رب العالمين!!!