دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷

یک پزشک سلامت روان گفت: بر خلاف آنچه در عام وجود دارد وسواس فکری تنها در زنان شایع‌تر نیست و این اختلال به لحاظ شیوع جنسی در زنان و مردان یکسان است.

سلامت نیوز: یک پزشک سلامت روان گفت: بر خلاف آنچه در عام وجود دارد وسواس فکری تنها در زنان شایع‌تر نیست و این اختلال به لحاظ شیوع جنسی در زنان و مردان یکسان است.

هورا چیت ساز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه وسواس فکری جزیی از اختلالات وسواسی جبری است، اظهارکرد: در دوره‌های گذشته به این دسته از اختلالات وسواسی عقده‌های حل نشده در دوران کودکی گفته می‌شد.

وی با بیان اینکه با گذشت زمان اختلالات وسواسی به عنوان یک بیماری نورولوژیک شناخته شد و جز یکی از شایع‌ترین سندرم‌های روان پزشکی قرار گرفت، افزود: در گذشته برای درمان اختلالات وسواسی درمان چندان موثری وجود نداشت اما امروزه درمان‌های مناسبی برای آن در نظر گرفته می‌شود.

این پزشک سلامت روان با بیان اینکه به صورت کلی واژه وسواس می‌تواند شامل یکسری افکار و تخیلات باشد، اضافه کرد: گاهی تصورات اضطراب انگیز نیز می‌توانند زمینه ساز وسواس فکری شوند و بیمار را به اجبار اقدام به انجام حرکتی می‌کند.

چیت ساز با اشاره به اینکه اجباری بودن برخی حرکات به این معناست که بیمار با اینکه می‌داند این کار بیهوده انجام می‌دهد اما برای انجام آن شکل جدیدی ایجاد می‌کند، ادامه داد: گاهی ممکن است افراد تنها مبتلا به وسواس باشند اما معمولا اجبار برای انجام یک عمل و وسواس با هم دیده می‌شوند.

وی با بیان اینکه بر خلاف تصور عامه که فکر می‌کنند وسواس فکری در زنان شایع‌تر است، تصریح کرد: از لحاظ شیوع جنسی وسواس فکری در زن و مرد یکسان است اما ممکن است که این تناقض در جامعه ما با جوامع غربی به لحاظ تفاوت در جمعیت باشد.

ابتلای دو نفر از هر صد نفر به وسواس اجباری

این پزشک سلامت روان با بیان اینکه از هر صد نفر دو تا سه نفر به اختلالات وسواس اجباری مبتلا هستند، افزود: معمولا برخی دیگر از اختلالات روان پزشکی مانند افسردگی‌، فوبیا و ترس‌های بیمارگونه به خصوص در دوران کودکی در افرادی که مبتلا به بیماری وسواس فکری هستند نیز مشاهده شده است.

چیت ساز با بیان اینکه وسواس فکری در کودکان می‌تواند موجب اضطراب شود، ادامه داد: وسواس فکری موجب انجام برخی حرکات می‌شود که کودک تمایل دارد آن‌ها را انجام ندهد اما علی‌رغم تلاش زیاد امکان کنترل آن برای بیمار وجود ندارد و این درگیری موجب اضطراب در کودک می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشترین وسواس‌ها شامل وسواس‌های جبری، وسواس طهارت و وسواس چک کردن است، اضافه کرد: برای نمونه در وسواس چک کردن افراد مرتب چک می‌کند که شیر آب یا گاز را درست بسته‌اند یا نه و هم چنین در وسواس‌های فکری معمولا شمردن‌های مکرر هم دیده می‌شود که برای نمونه بیمار چیزی را که می‌خواهد بشمارد چندین بار شمارش می‌کند.

این پزشک سلامت روان با بیان اینکه معمولا درمان بیماری‌های وسواسی طولانی است و سیر مزمنی دارند، افزود: درمان تنها از طریق درمان دارویی نیست و بیمار در کنار درمان دارویی به رفتار درمانی نیز نیازمند است.

چیت ساز با بیان اینکه اختلالاتی که پیش سن 10 سالگی شروع و اقدام به درمان آن‌ها نشود تا بزرگ‌سالی ادامه خواهند داشت، خاطر نشان کرد: در صورتی که بیماری به موقع درمان شود معمولا دوره درمان یک تا دو ساله است اما تاخیر در درمان موجب می‌شود روند درمان طولانی‌تر و سخت‌تر شود و حتی در برخی موارد بیمار،‌ تا پایان عمر به مصرف دارو نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha