دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 138795

رییس همایش کنگره بین المللی زالو با بیان اینکه درحال حاضر 19 گونه زالو در ایران شناسایی شده است، گفت:استفاده بی رویه از گونه زالوی طبی در علم پزشکی نسل این کرم آبزی را در معرض انقراض قرار داده است.

سلامت نیوز: رییس همایش کنگره بین المللی زالو با بیان اینکه درحال حاضر 19 گونه زالو در ایران شناسایی شده است، گفت:استفاده بی رویه از گونه زالوی طبی در علم پزشکی نسل این کرم آبزی را در معرض انقراض قرار داده است. 

دکتر معصومه ملک در گفت و گو با ایرنا افزود:در نخستین همایش سه روزه زالو که از فردا (28 بهمن) در دانشکده زیست شناسی پردیس علوم دانشگاه تهران برگزار می شود،زالو درمانی و ضرورت تکثیر وپرورش آن در کشور با حضور متخصصان داخلی و خارجی بررسی می شود.

وی ادامه داد:زالو درمانی از زمان ابن سینا در طب ایرانی رواج داشته و در طب مدرن نیز زالو درمانی در بسیاری از بیماری ها از قبیل کاهش علائم آرتروز و جراحی پلاستیک و ترمیمی استفاده می شود.

دکتر ملک افزود:در این همایش بین المللی علاوه برمتخصصان داخلی طب سنتی وطب مدرن که با زالو در ارتباط هستند،چهارجانورشناس، پرورش دهنده زالو و پزشکان متخصص از کشور آلمان، اوکراین و لهستان حضور دارند.

وی گفت:با توجه به روند رو به افزایش استفاده از گونه زالوی طبی در علم پزشکی و برداشت بی رویه از طبیعت، نسل زالوی طبی ایران در معرض انقراض قرار گرفته است، بنابراین این همایش در جهت همگرایی بین افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند و نیز ارایه اطلاعات در زمینه تکثیر و پرورش زالو به صورت صنعتی برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه با سازمان غذا و دارو در زمینه ارایه زالو به عنوان دارو در داروخانه ها همانند کشورهای اتریش و اوکراین در حال بحث هستیم بیان کرد: هماهنگی های لازم با سازمان شیلات کشور به عنوان ارگان نظارت کننده بر صدور مجوز فعالیت در این زمینه انجام شده است.

ملک تصریح کرد:همچنین در کارگاه یک روزه تکثیر و پرورش زالو در این همایش، علاقه مندان با روند اخذ این مجوز آشنا خواهند شد.

وی با اشاره به ضرورت تکثیر و پرورش زالوی طبی و کم بودن اطلاعات افرادی که می خواهند در این زمینه فعالیت کنند،گفت:دراین همایش با توجه به بررسی های میدانی انجام شده درکشورهای مالزی، آلمان و آمریکا اطلاعات لازم از سوی متخصصان و کارشناسان این حوزه در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

ملک بیان کرد:در این همایش که با حمایت ستاد توسعه علوم وفناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری برگزار می شود، معاون طب سنتی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، رییس شیلات ایران و دبیر ستاد توسعه علوم وفناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری حضور خواهند داشت.

وی گفت:انتظار می رود با پایان این همایش دستورالعملی در رابطه با حفاظت، تکثیر، پرورش و استفاده درمانی زالو تنظیم شود تا تمامی افراد ملزم به رعایت آن باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha