چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۲

مسوول واحد بیماریابی انجمن کلیوی استان زنجان گفت: برگشت ادرار به کلیه‌ها آسیب می‌زند، چراکه این مشکل یک بیماری محسوب می‌شود و ممکن است موجب تخریب و ازکار افتادن کلیه‌ها شود.

سلامت نیوزمسوول واحد بیماریابی انجمن کلیوی استان زنجان گفت: برگشت ادرار به کلیه‌ها آسیب می‌زند، چراکه این مشکل یک بیماری محسوب می‌شود و ممکن است موجب تخریب و ازکار افتادن کلیه‌ها شود

گلزار باباخانی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص بیماری برگشت ادرار، اظهار کرد: به‌ طور طبیعی، موقعی که ادرار از کلیه‌ها توسط مجاری حالب (میزنای) وارد مثانه می‌شود، به خاطر خاصیت دریچه بین میزنای و مثانه، دیگر ادرار از مثانه وارد حالب نمی‌شود و در صورت برگشت غیرطبیعی از مثانه به حالب، آن را ریفلاکس ادراری می‌نامند. شیوع این بیماری در کودکان مبتلابه عفونت ادراری تا 70 درصد است و اهمیت آن در این سنین بسیار زیاد است، زیرا که می‌تواند باعث عفونت مثانه و عفونت کلیه‌ها شده و عفونت کلیه باعث تخریب قسمتی از بافت کلیه می‌شود.

وی افزود: تقریبا پنج درصد نوزادانی که به علت تب به پزشک مراجعه می‌کنند، دچار عفونت ادراری هستند. همچنین قبل از یک ‌سالگی شیوع عفونت ادراری در پسرها بیشتر است.

باباخانی با اشاره به این مطلب، تصریح کرد: در سنین بالاتر و به‌ خصوص دوران مدرسه و در سنین بلوغ، عفونت ادراری در دخترها بیشتر است. در بچه‌های زیر دو سال علائم تب، بیقراری، بوی بد ادرار، درد شکم، بی‌حالی و خوب شیر نخوردن و وزن نگرفتن می‌تواند علائم عفونت ادراری باشد و در کودکان بالای دو سال علائم سوزش ادرار، تکرر ادرار، درد پهلو، تهوع و استفراغ و حتی اسهال هم به موارد فوق اضافه می‌شود. ریفلاکس یا برگشت ادرار از مثانه به کلیه‌ها باعث بروز عفونت ادراری می‌شود که معمولا در 30 تا 50 درصد دختربچه‌ها دیده می‌شود.

وی عنوان کرد: عفونت ادراری بیماری است که در اثر وارد شدن میکروب به مجاری ادرار ایجاد می‌شود. معمولا علت اصلی عفونت ادراری، عامل باکتریایی موجود در دستگاه گوارش است که در کودکان بیشتر دیده می‌شود و عموما مثانه را درگیر می‌کند. به همین دلیل والدین در صورت وجود ریفلاکس در کودکان باید به آن توجه و به پزشک متخصص مراجعه کنند. ریفلاکس در بچه‌های با عفونت ادراری و بدون عفونت ادراری دیده می‌شود، ولی همراهی آن در بچه‌های با عفونت ادراری بویژه اگر عفونت در سن پایین‌تر باشد، بیشتر است.

باباخانی در خصوص عوارض این بیماری نیز تاکید کرد: اهمیت تشخیص ریفلاکس در سنین پایین خیلی زیاد است، زیرا می‌تواند باعث انتشار عفونت از مثانه به کلیه‌ها شده و عفونت کلیه در سنین پایین (زیر 10 سال) باعث تخریب قسمتی از بافت کلیه می‌شود و فشارخون، عفونت ادراری مکرر و حتی نارسایی کلیه و دیالیز را ممکن است در آینده به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: در واقع وقتی‌ کودکی در اثر برگشت ادرار، مبتلا به عفونت ادراری می‌شود، باکتری‌ها به‌ طرف بالا رفته و سبب آسیب کلیه‌ها می‌شوند. هر بار که این مساله تکرار می‌شود، کلیه‌ها بیشتر آسیب می‌بینند و بالاخره به مرحله‌ای می‌رسد که متاسفانه کلیه‌ها کار خود را از دست می‌دهند، بنابراین والدین، عفونت ادراری در کودکان خود را نباید سهل و ساده تلقی کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha