رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محیط زیست در سطح بین المللی و منطقه ای دچار خود درماندگی است، گفت: مجلس آمادگی همکاری با متخصصان و استفاده از نتایج تحقیقات آنها در مراکز تصمیم گیری را دارد.

سلامت نیوز: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محیط زیست در سطح بین المللی و منطقه ای دچار خود درماندگی است، گفت: مجلس آمادگی همکاری با متخصصان و استفاده از نتایج تحقیقات آنها در مراکز تصمیم گیری را دارد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر علی لاریجانی در بیستمین همایش ملی انجمن متخصصان محیط زیست و دهمین جشنواره توسعه سبز که صبح یکشنبه در دانشگاه علوم و تحقیقات برگزار شد، افزود: محیط زیست هم در سطح جهانی و هم در کشور ما در حال حاضر موضوعی پیچیده است که یکی از مهمترین علل بروز این پیچیدگی در زمینه محیط زیست، تلقی است که انسانها نسبت به حیات و طبیعت دارند.

به گفته وی، تا زمانی که این تلقی و جهان بینی نسبت به طبیعت و حیات عوض نشود و انسان به این موضوع پی نبرد که حیات موضوعی پیوسته است، مشکلات زیست محیطی روز به روز فراگیرتر می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به آموزش های سنتی در دین اسلام اظهار داشت: اگر به این آموزش ها توجه کنیم قطعا نگرش ما نسبت به طبیعت و محیط زیست عوض خواهد شد.

وی، گرم شدن هوا و تغییرات اقلیم را ستم بشر نسبت به طبیعت عنوان کرد و افزود: تاکنون بشر، حیات را تنها متعلق به خود می دانست و بقیه شئون طبیعت را در استخدام خود برای پربارتر شدن حیات انسان و تسلط بیشتر بشر بر طبیعت می دانست.

لاریجانی با بیان اینکه شاید در دیگر آیین های سنتی و مذهبی مانند دین اسلام طبیعت را مقدس بدانند، تصریح کرد: تا زمانی که طرز تفکر و جهان بینی انسانها نسبت به حیات و طبیعت عوض نشود به گونه ای که سیاستمداران و حکمرانان به محیط زیست توجه ویژه کنند و تمام آحاد مردم برای بهبود وضعیت محیط زیست تلاش کنند، معضلات و چالش های زیست محیطی برطرف نخواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی که حفاظت از محیط زیست را امری همگانی و هر گونه تخریب محیط زیست را ممنوع می داند، تاکید کرد: حفاظت از محیط زیست و بهبود شرایط حیات احتیاج به اراده عمومی دارد.

وی افزود: در توسعه به هیچ عنوان حقی وجود ندارد که محیط زیست تخریب شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه در حال حاضر محیط زیست با دو چالش عمومی مواجه است، اظهار داشت: یکی از معضلات محیط زیست معضلات بین المللی است که غالبا کشورهای بزرگ موجب آن می شوند و دیگر معضل مربوط به چالش های منطقه ای است که به دلیل عدم توجه کشورهای منطقه به ساختارهای زیست محیطی، این معضل به وجود آمده است.

به گفته رئیس مجلس، بی توجهی به ساختار طبیعت، بهره برداری بیش از حد از منابع آب در دیگر کشورهای منطقه امروز موجب بروز مشکلاتی در کشور ما و کشورهای همسایه از جمله عراق شده است.

وی با اشاره به بروز ریزگردها در استان های غربی و جنوبی کشور، یادآور شد: اگر چه بخشی از این معضلات مربوط به داخل کشور می شود، اما کشورهای همسایه در بروز گرد و غبار در کشورمان نقش عمده ای دارند، بنابراین بایستی تلاش های دیپلماسی در سطح بین المللی برای رفع این مشکل آغاز شود.

لاریجانی با اشاره به رایزنی هایی که ۶ سال پیش با مسئولان کشور عراق در خصوص ریزگردها انجام داده، اظهار داشت: در آن زمان شرایط کشور عراق به گونه ای بود که به هیچ عنوان محیط زیست را جدی نمی گرفتند اما امروز بایستی با کمک تلاش های بین المللی این مسئله رفع و رجوع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی، محیط زیست را دچار نوعی درخودماندگی توصیف کرد و افزود: چنانچه در سطح بین المللی و منطقه ای از تار و پود این درخودماندگی بیرون نیاییم، وضعیت روز به روز بدتر می شود.

وی، بالا بردن سطح آگاهی های عمومی را از طریق رسانه ای عمومی به ویژه رادیو و تلویزیون و آموزش در سطوح مختلف آموزش و پرورش و آموزش عالی را مهمترین کلید گریز از این درخودماندگی در زمینه محیط زیست عنوان کرد.

لاریجانی، چالش های زیست محیطی کشور از جمله پر شدن تالاب ها، ریزگردها و آلودگی هوای کلانشهرها و بد استفاده کردن از جنگل ها و دریاها را مهمترین معضلات زیست محیطی داخل کشور عنوان کرد و افزود: در حال حاضر حجم فرسایش جنگل های کشور بسیار زیاد است، این در حالی است که با توجه به مساحت کم جنگل ها در کشور و شرایط آب و هوایی خشک و نیمه خشک ایران بایستی نسبت به این مساحت کم دغدغه مند باشیم و آن را غنیمت بشماریم.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت توریسم به معنای تخریب محیط زیست، جنگل و مراتع نیست، تصریح کرد: تبدیل مراتع و مزارع در مناطق خوش آب و هوا به بهانه توریسم به ویلاها، ستمی است که انسان بر طبیعت و در نهایت بر خود روا می دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حال حاضر یکی از عمده ترین دلایل خشک شدن دریاچه ها و تالاب های کشور، استفاده ناصحیح منابع آب در بخش کشاورزی است به گونه ای که ۹۰ درصد از منابع آبی کشور صرف بخش کشاورزی می شود.

لاریجانی تصریح کرد: بایستی آبیاری کشاورزی به صورت غرقابی به آبیاری تحت فشار تبدیل شود که برای این کار با وجود مشکلاتی که در منابع بودجه وجود دارد، سرمایه گذاری خاص انجام شده است.

وی سرمایه گذاری برای مهار آبها، سرمایه گذاری برای انتقال آب و موضوع آب های مجازی و همچنین آبیاری تحت فشار را از جمله مواردی عنوان کرد که در بودجه سال آینده اعتبار ویژه برای آنها در نظر گرفته شده و مذاکراتی در حال انجام است.

لاریجانی با اشاره به اینکه متوسط بارندگی کشور ۲۵۰ میلی متر است، تاکید کرد: بنابراین با توجه به این میزان بارندگی بایستی در مصرف بهینه منابع آب کوشا باشیم و به روش های مختلف علمی آب را به استان های مرکزی که دچار خشکسالی هستند، برسانیم تا بتوانیم جلوی مهاجرت و تغییر شرایط زیستی را بگیریم.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه محیط زیست بحثی کاملا تخصصی است و نیازمند توجه به ابعاد مختلف است، اظهار داشت: مرکز پژوهش های مجلس در برنامه ریزی برای پروژه های خود همچنین در برنامه ریزی برای سیاست های برنامه ششم توسعه موضوعاتی مانند شرایط بد آب و هوایی در کشور و چگونگی وصول آب را در نظر می گیرد.

وی افزود: بنابراین از تمام متخصصان و کارشناسان حوزه محیط زیست می خواهیم که با کمیسیون های تخصصی و مرکز پژوهش های مجلس برای تصمیم گیری در خصوص مسائل تخصصی محیط زیست همکاری کنند.

به گفته لاریجانی، در حال حاضر محیط در پارلمان برای حضور متخصصان و کارشناسان محیط زیست و استفاده از نتایج تحقیقات آنها در مراکز تصمیم گیری چه کمیسیون ها، چه مرکز پژوهش ها و چه صحن مجلس باز است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: مجلس آمادگی همکاری با متخصصان و کارشناسان محیط زیست برای استفاده از نتایج تحقیقات آنها در تصمیم گیری و وضع قوانین را دارد. همچنین متخصصان بخش غیردولتی می توانند در صحن مجلس در کنار دولتی ها برای تصمیم گیری در کمیسیون های تخصصی و مرکز پژوهش های مجلس همکاری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha