چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰

اضطراب بخش عمده زندگی روزمره هر فرد است. در برابر اضطراب طولانی و بسیار شدید، افراد به كمك متخصص نیاز دارند.

چطور بر اضطراب چیره شویم؟

اجازه دهید فرض كنیم شما نخستین آرزویتان چیره شدن بر مشكل ترس از حیوانی خانگی مثل گربه و غیره باشد. نخستین كار برای چیره شدن بر اضطراب هنگام مواجهه با حیوان این است كه اضطراب شما به هدفها یا مراحل كوچكتر تجزیه شود.

معمولاً ده گام در نظر گرفته می‌شود و هر گام یا مرحله انتظار بیشتری نسبت به گام پیشین را دربردارد. گام یا هدف نهایی، هدف واقعی یا سطحی از عملكرد است كه شما آرزوی آن را دارید.برای روشن شدن مسئله یك نمونه از نردبان اضطراب در اختیار شماست. مشكل خود را بررسی و از كمترین سطح اضطراب شروع كنید.

10 – لمس كردن گربه با دست
9 -  لمس كردن گربه با وسیله (مثل چوب)
8 – نزدیك شدن به گربه در تنهایی
7 – نزدیك شدن به گربه به همراه یك نفر
6 – نگاه كردن به گربه از نزدیك
5 – نگاه كردن به گربه واقعی از دور
4 – لمس كردن عروسك گربه
3 – لمس كردن گربه در تصویر
2 – دیدن فیلم یا تصویر در مورد گربه
1 – صحبت كردن در مورد گربه

مراحل این برنامه شبیه پله‌های یك نردبان است. در نتیجه یك مقیاس اضطراب یا سطح دشواری از صفر (بدون اضطراب) تا صد (حداكثر اضطراب) تدوین می‌شود. آنگاه هر تكلیف روی این مقیاس، درجه‌بندی می‌شود. هدف نهایی برنامه در رأس نردبان قرار دارد ولی هرگز نمی‌توانیم با یك گام از پله نخست به رأس نردبان برسیم.

 به همین ترتیب اگر انتظار داشته باشید در ابتدا به دشوارترین هدف برسید، موفقیتی نخواهید داشت. با پشت‌كار از اولین پله نردبان شروع كنید و هر دفعه یك پله بالاتر بروید تا به بالای نردبان برسید.

مرحله بعدی این است كه هر گام نردبان را یك هدف جزئی تلقی كنیم. برای شما مفید خواهد بود كه موفقیت و شكست را ثبت كنید.برای هر مرحله چندین بار تلاش كنید تا موفق شوید. امید می‌رود در ابتدا شما در هر هدف، اضطرابی را تجربه و بیاموزید، با آن به‌طور مؤثر مقابله كنید و بعد از چندین بار تلاش، اضطراب شما كاهش خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha