وزیر بهداشت با اعلام تاسیس مركز ملی تحقیقات سلامت و بررسی ایجاد رشته ژورنالیسم پزشكی در وزارت بهداشت گفت: صفحات سلامت پر مخاطب‌ترین صفحات روزنامه‌ها هستند زیرا همه امور زندگی مردم به نوعی به سلامت مربوط است.

كامران باقری لنكرانی عصر امروز در جلسه دیدار با مدیران صدا و رادیو سلامت در محل وزارت بهداشت افزود: سلامت موضوعی است كه هم مخاطب عام دارد و هم مخاطب خاص، برای ارتباط با مخاطب خاص و آموزش آنان از طریق رسانه باید شرایطی مهیا شود كه با ارتقای شغلی و ثبات شغلی همراه باشد در غیر این صورت آموزش به جامعه پزشكی از طریق رسانه با استقبال مواجه نمی‌شود.
وی افزود: برای آموزش مداوم به جامعه پزشكی وزارت بهداشت برنامه‌های آموزش پودمانی غیر حضوری یا ایجاد رشته‌های دانشگاهی مجازی مثل رشته آموزش پزشكی از طریق فضای مجازی را دنبال می‌كند، محدودیت‌های برگزاری این دوره‌ها نیز بسیار كمتر شده و به همین علت میزان این دوره ها 5/1 برابر شده است.
وی گفت:‌برای آموزش سلامت به مخاطبان عام همواره بحث بازاریابی مخاطب وجود داشته است اما متاسفانه در كشور ما این بازاریابی متاثر از بازاریابی تجاری است و هنوز ادبیات مناسب آن به وجود نیامده است.البته این فقط مشكل كشور ما نیست و در اكثر كشورهای دنیا وجود دارد.
وی افزود: در مجلات كشور ما تقریباً پر مخاطب‌ترین صفحات روزنامه‌ها، صفحات سلامت هستند، بسیاری از روزنامه‌ها در شرایطی كه مجبور به حذف تعدادی از صفحات روزنامه هستند هر صفحه‌ای را ممكن است حدف كنند اما صفحه سلامت را نمی‌توانند چون مخاطب زیادی دارد، رادیو سلامت نیز در ماه‌هایی از سال رتبه اول پر مخاطب‌ترین شبكه رادیویی كشور است و در بقیه ماه‌ها هم جزء 3 شبكه رادیویی پر مخاطب است.
وزیر بهداشت ادامه داد:‌ رسانه‌های كشور ما در حوزه سلامت با یك آ‌فت مهم رو به رو هستند و آن طبی سازی مسائل سلامت است، به همین علت مطالبی مانند درمان‌های با لیزر با استقبال رسانه‌ها و البته مخاطبان آنها مواجه است در حالی كه لیزر درمانی برای پوست در كشور ما كه مردم عموماً پوست تیره دارند یك كار عبث و گاه خطرناك است.
وی گفت: رسانه‌های ما باید با وسواس با چنین مطالبی كه طبی سازی خدمات سلامت را دامن می‌زند و نیازهای كاذب و القایی ایجاد می‌كند، برخورد كنند.
وی در پاسخ به پیشنهاد یكی از مدیران رادیو سلامت كه ایجاد اتاق فكر سلامت مشترك با وزارت بهداشت در این رادیو سخن گفته بود، توضیح داد: قبل از هر چیز باید بدانیم كه اتاق فكر با مركز تحقیقات متفاوت است، اتاق فكر محلی است كه باید تحقیقاتی محققان را به برنامه اجرایی تبدیل كند و جایی برای تحقیقات نیست.
وی همچنین از تصویب ایجاد مركز ملی تحقیقات سلامت در یكی از دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت خبر داد و گفت:‌ این مركز باید تحقیقات مورد نیاز نظام سلامت را به روش‌های علمی انجام دهد و نتایج آن را در اختیار سیاستگزاران و مدیران كشور قرار دهد كاری كه وزارت بهداشت نباید انجام دهد چون وزارت بهداشت یك نهاد اجرایی است.
وی افزود: مراكز تحقیقاتی زیادی در دانشگاه‌های علوم پزشكی فعالند و محققان زیادی در حوزه مسائل سلامت در كشور كار می‌كنند، نتیجه این كار این است كه گر چه از بین 3 میلیون دانشجو در كشور فقط 100 هزار نفر در دانشگاه‌های علوم پزشكی تحصیل می‌كنند كه كمتر از 5 درصد است اما 38 درصد مقالات و تولیدات علمی كشور مربوط به حوزه پزشكی است.
وی گفت: ظرفیت وزارت بهداشت بسیار بیش از توان یك رسانه خاص مانند رادیو سلامت است اما ما می‌توانیم توان كارشناسی موجود در این وزارتخانه را به كمك رادیو سلامت بیاوریم البته رسانه‌ها نیز می‌توانند در این عرصه به حوزه سلامت كمك كنند، نمونه آن همكاری آنها در انجام فراخوان مردم برای شركت در واكسیناسیون غیر فعال هپاتیت B برای 17 ساله‌ها بود كه پوشش مرحله اول آن حدود 85 درصد و پوشش هر 3 مرحله آن حدود 73 درصد است و این یك رقم مثال زدنی است.این كار بزرگ نتیچه كمپین وزارت بهداشت با رسانه‌ها بود.

* ایجاد رشته ژورنالیسم پزشكی یا ارتباطات سلامت در وزارت بهداشت

وی افزود: برای ارتقای همكاری نظام سلامت با رسانه ها اكنون پیشنهاد اجرای 2 رشته دانشگاهی بین رشته‌ای شامل رشته ژورنالیسم پزشكی و ارتباطات سلامت در شورای گسترش آموزش وزارت بهداشت مطرح است كه در حال بررسی است، البته روند تصویب رشت‌ های جدید در وزارت بهداشت نسبتاً طولانی است به طوری كه رشته دكترای باروری بعد از 12 سال و رشته بیولوژی مولكولی بعد از 5 سال به تصویب رسید البته امیدواریم تصویب این رشته‌ها این قدر طول نكشد.
در ابتدای این چلسه كاظم زاده، مدیر رادیو سلامت و تعداد دیگری از مسئولان صدا و رادیو سلامت پیشنهادهای خود را برای افزایش سطح همكاری بین رادیو سلامت و وزارت بهداشت و استفاده از ظرفیت این رسانه برای آموزش جامعه پزشكی و آگاهی بخشی به مردم اعلام كردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha