چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1403

خوردن آب كافی سالم در طول سفر از بروز بیماری سفر "یبوست" جلوگیری می‌كند

خوردن آب كافی سالم در طول سفر

"شادی منجم" كارشناس تغذیه مركزبهداشت استان قزوین، به‌مسافران توصیه كردكه در طول سفرحتی اگر تشنه نیستند آب بنوشند، زیرا مشغولیت‌ها و تفریحات گوناگون آنان را از نوشیدن آب كافی غافل می‌كند.

وی خاطرنشان ساخت : غیر از مصرف آب استفاده از خشكبارها نظیر انجیر خشك آلوی خشك و قیصی به تنظیم فعالیت گوارش كمك می‌كند.

به‌گفته"منجم" چای همان قدر كه در رفع عطش موثر است،ادار آور نیز می‌باشد بنابراین در توقف‌های مكرر به هنگام مسافرت از مصرف چای زیاد بایدخودداری كرد.

این كارشناس اظهار داشت:یبوست به‌دلیل عدم تحرك كافی نیز بروز می‌كند، به طوریكه نشستن طولانی مدت در ماشین موجب یبوست می‌شود،بنابراین مصرف آب كافی از این بیماری پیشگیری می‌كند.

این كارشناس تغذیه بااشاره به این مطلب كه در رستورانها غذاهای كامل پخته شده به غذاهای نیم پز ارجحیت دارد،افزود: غذاهایی مثل كباب‌ها را به خصوص كباب كوبیده فقط باید در رستورانهای مطمئن خورده شود.

به‌توصیه وی ازمصرف تخم مرغ‌های خام‌ونیم‌پز برای صبحانه و همچنین غذاهایی نظیر بیفتك و استیك در طول سفر باید صرف نظر كرد.

"منجم"با اظهاراین مطلب كه در مكان‌های مشكوك فقط باید از سس‌های بسته‌بندی باز نشده استفاده شود،گفت: استفاده از آبلیمو و لیموی تازه به جای سس به علت سالم و مقوی بودن توصیه می‌شود چرا كه آبلیمو میكروبهای وارد شده به معده را از بین می‌برد.

وی مصرف غذاهای چرب و سنگین را در طی سفره توصیه نكرد و افزود: استفاده از غداهای پرچرب و باحجم زیاد نظیرپلو قبل‌از حركت باعث بروز علایم ماشین گرفتگی می‌شود كه دل پیچه، تهوع و سرگیجه را به دنبال دارد.

این كارشناس تغذیه درپایان به شهروندان توصیه كرد : دستها را چندین بار در طول سفر بشویید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha