توسعه خدمات سلول درمانی و تسریع در ارائه خدمات درمانی به بیماران از جمله بیماران سرطانی و مبتلایان به ام اس ونارسایی قلبی و... درگروی شکل گیری مرکزی جامع و تخصصی در زمینه سلول درمانی است .

سلامت نیوز:توسعه خدمات سلول درمانی و تسریع در ارائه خدمات درمانی به بیماران از جمله بیماران سرطانی و مبتلایان به ام اس ونارسایی قلبی و... درگروی شکل گیری مرکزی جامع و تخصصی در زمینه سلول درمانی است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،ایده تاسیس اولین بیمارستان سلول درمانی کشور از سال 88 و با دستور رئیس جمهوری وقت مطرح شد . تاسیس این بیمارستان که با هدف گسترش خدمات سلول درمانی وکاربردی سازی ده ها دستاوردمحققان کشور و ارائه خدمات درمانی به بیماران طرح ریزی شده ،طی 5 سال گذشته به دلیل نبودحمایت های دولتی از جمله اختصاص نیافتن زمین مناسب، با فراز ونشیب های بسیاری همراه بوده است . اگر چه سرانجام کلنگ تاسیس این بیمارستان اوایل امسال و پس از 5 سال بلاتکلیفی به زمین زده شد اما با توجه به تاخیر ایجاد شده، پیش بینی می شود که عملیات ساخت این مجتمع بیمارستانی که اکنون در مرحله گود برداری است، طی 3سال آینده نیز به پایان نرسد . حال آن که هم اینک توسعه خدمات سلول درمانی و تسریع ارائه خدمات درمانی به بیماران از جمله هزاران بیمارسرطانی و مبتلایان به ام اس ونارسایی قلبی و... درگروی شکل گیری مرکزی جامع و تخصصی در زمینه سلول درمانی است . در حالی در ساخت این بیمارستان ، تعلل شد که به گفته رئیس پژوهشگاه رویان ؛ متاسفانه برخی کشور های منطقه از جمله قطر وعربستان که هنوز فاقد جایگاه علمی قوی در زمینه سلول درمانی هستند، خیز بلندی برای احداث چنین بیمارستان هایی برداشته اند و در این مسیر از بسیاری از محققان مطرح دنیا واز جمله محققان ایرانی نیز دعوت به همکاری کرده اند تا بتوانندبا توجه به چشم انداز و افق روشنی که برای این حوزه از درمان پیش بینی می شود، خود را به عنوان پیشرو در ارائه خدمات سلول درمانی درمنطقه معرفی کنند .

گورابی می گوید : کشور های عربستان وقطر در حال حاضر دانشجویان خود را برای تحصیل به کشور های آمریکایی واروپایی می فرستند وعلاوه بر شهریه ، کمک های مالی نیز به دانشگاه هایی نظیر هاروارد ارائه می کنند تا نام دانشجویان آن ها را در مقالات علمی درج کنند و از این روش حتی مقاله هم برای خودشان می سازند این وضعیت در حالی اتفاق می افتد که ایران در حال حاضر در مقایسه با این کشور ها از بنیه بسیار قوی وخوبی برخوردار است .استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیماری های صعب العلاج یکی از رویاهای در حال تحقق بشر در حوزه علوم پزشکی است که روز به روز افق های تازه تری از آن نمایان می شود. امروزه از سلول درمانی تحت عنوان انقلاب دوم درعلم پزشکی یاد می کنند. به نحوی که هم اکنون در بسیاری کشورها تحقیقات در این زمینه روز به روز در حال گسترش است. تلاش های سال های اخیر محققان کشورمان در توسعه تحقیقات در عرصه فناوری سلول های بنیادی و به کارگیری آن در درمان طیف وسیعی از بیماری های صعب العلاج، در حال حاضر ایران را در ردیف چند کشور برتر دنیا در حوزه تولید علم و فناوری سلول های بنیادی قرار داده است.

ایران در ردیف 10کشور برتر دنیا در عرصه تحقیقات سلول درمانی

در حال حاضر کشور های اندکی در دنیا در زمینه سلول درمانی وانجام تحقیقات در این عرصه صاحب فناوری هستند و ایران از این حیث، جزو 10 کشور اول دنیاو در کنار کشور هایی از جمله  آمریکا، استرالیا،سوئد، انگلیس ، هندوستان ، کره  جنوبی ، ژاپن ، فرانسه و... قرار دارد و امروز از کشورهای پیشرو در به کارگیری سلول های بنیادی برای درمان بیماری ها به شمار می رود .به گفته رئیس پژوهشگاه رویان ،در حال حاضر کشور آمریکا بیش از 2 هزار کار آزمایی بالینی در زمینه در مان بیماری های مختلف انجام می دهد در حالی که در ایران این موارد حدود 50تا 60 مورد است، با این حال با توجه به تعداد معدود کشور های فعال در این عرصه، ما در ردیف 10 کشور اول جهان هستیم که در این زمینه کار آزمایی بالینی انجام می دهیم.

ایران قطب سلول درمانی خاورمیانه

دکتر اقدمی که هم اینک ریاست مرکز سلول درمانی رویان را بر عهده دارد ،می گوید هم اکنون ایران درمنطقه خاورمیانه در زمینه سلول درمانی هیچ رقیبی ندارد و اولین کشوری است که خدمات درمانی را با استفاده از این فناوری عرضه می کند.

در مان بیش از 10 بیماری درکشور با استفاده از سلول های بنیادی

در حال حاضر امکان درمان بیش از 10 بیماری صعب العلاج از جمله برخی سرطان ها و بیماری های نقص ایمنی و شماری از بیماری های ارثی ، بیماری های چشمی ، اختلالات پوستی نظیر بیماری ویتیلیگو وسوختگی ها ؛ رفع چین وچروک و در مان نارسایی های قلبی و بیماری های غضروف واستخوان و مفاصل ونیز درمان نارسایی های کبدی با پیوند سلول های بنیادی در کشور فراهم شده است به نحوی که یکی از بزرگ ترین مطالعات سلول درمانی امراض قلبی در منطقه در مرکز سلول درمانی ایران دنبال می شودوبه گفته دکتر اقدمی ، تاکنون بیش از 100 بیمار از طریق تزریق سلول های بنیادی جدا شده از مغز استخوان درمان شده اند.گورابی رئیس پژوهشگاه رویان می گوید : در حال حاضر کار آزمایی های بالینی زیادی نیز در زمینه بیماری هایی مانند فلج مغزی ، "ام اس" ،درمان بیماری های کلیوی و... در حال انجام است که چنان چه در آینده در این زمینه ها به نتایج مطلوب وتثبیت شده ای برسیم، انقلاب بزرگی در در مان این بیماری ها ایجاد خواهد شد .

انتظار 2ساله برای دریافت خدمات درمانی

با توسعه دانش وفناوری سلول درمانی در کشور طی سال های اخیر هم اینک این امکان فراهم شده است که ماحصل دستاوردها و تحقیقات پژوهشگران کشورمان در عرصه سلول درمانی در اختیار عموم بیماران قرار گیرد، اما متاسفانه به دلیل محدودیت امکانات وکمبود مراکز پیوند و کمبود آزمایشگاه های کشت سلول و نبود بیمارستان سلول درمانی ؛ارائه خدمات درمانی به بیماران با محدودیت هایی مواجه است به نحوی که گاهی اوقات بیماران برای دریافت خدمات درمانی ماه ها باید در نوبت بمانند واین انتظار گاهی تا 2سال به طول می‌انجامد .گورابی می گوید : با تاسیس بیمارستان مجهز سلول درمانی می توان امیدوار بود که زمان انتظار به حد چشمگیری کاهش یابد و روند ارائه خدمات درمانی به بیماران تسریع شود. از دکتر گورابی درباره امکان تاسیس بیمارستان سلول درمانی مجهز در دیگر استان های کشور سوال می کنیم که در پاسخ می گوید؛به طور کلی این موضوع هزینه براست و نیازمند نیروی متخصص و صرف هزینه های بالایی است و تا کنون نیز امکان آن فراهم نشده است که ما چنین پروژه هایی را در استان ها پیاده سازی کنیم، با این حال همکاری های تحقیقاتی ودر مانی خود را در بر خی استان ها گسترش داده ایم به نحوی که در مشهد با جهاد دانشگاهی در حال همکاری هستیم وتلاش کرده ایم آن ها نیز در این زمینه به پیشرفت هایی برسند وبتوانند با توجه به امکانات موجود خدمات درمانی ارائه کنند .همچنین در اصفهان در حال احداث بیمارستانی به مساحت 17 هزار متر مربع برای ارائه خدمات سلول در مانی هستیم امابا توجه به کمبود بودجه این پروژه به کندی پیش می رود. وی تصریح می کند : ما هر کار آزمایی بالینی که می خواهیم انجام دهیم، باید آن را در سایت کلینیکال ترایال جهانی ثبت کنیم براین اساس تعداد زیادی از بیماران خارجی که دچار بیماری های صعب العلاج هستند ، با مراجعه به این سایت، از ما در خواست می کنند تا خدمات درمانی خود را به آن ها ارائه کنیم براین اساس جایگاه ایران درحال حاضر در زمینه سلول درمانی جایگاه شناخته شده ای است اما متاسفانه با توجه به محدودیت های موجود و زمان بر بودن فرآیند درمان وکشت سلول در این زمینه،امکان پاسخ گویی به همه این موارد را نداریم در حالی که با تاسیس بیمارستان سلول درمانی، نه تنها روند در مان بیماران در داخل کشور تسریع خواهد شد بلکه امکان تقویت گردشگر در مانی را نیز خواهیم داشت .به هرحال در شرایط کنونی اگر در زمینه تحقیقات سلول درمانی و همچنین ارائه خدمات درمانی فرصت را از دست بدهیم و بخواهیم سال ها برای پروژه های اجرایی ازا ین دست معطل بمانیم ، بیم آن وجود دارد که رفته رفته جایگاه خود را از دست بدهیم بنابراین وجود این فناوری در کشور و حفظ وتقویت آن در حال حاضر یک ضرورت است ولو آن که تنها با وجود یک بیمارستان خدمات خود را ارائه کنیم .



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha