پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1420

تصاویر قدیمی از کافه‌های پاریس را به فراموشی بسپارید، چرا که از این پس، کشیدن سیگار كه جزء لاینفک تصویر ذهنی ما از این کافه‌ها بود، ممنوع می‌شود.

پایان اداهای روشنفکری در کافه‌های رویایی

دخانیات، یكی از عوامل اصلی مرگ و میر در سال‌‏های اخیر به شمار می‌‏رود و سالانه موجب مرگ 5 میلیون نفر در جهان می‌‏شود. استنشاق تحمیلی دود هم مثل استعمال مستقیم آن، زیان‌‏آور است و موجب ایجاد و تشدید بیماری‌‏های قلبی و عروقی و سرطان‌‏ها می‌‏شود. همه این‌ها باعث شده دولت‌ها و مجامع جهانی به فكر بیفتند.

ایرلند، اولین كشور اروپایی بود كه در سال ۲۰۰۴ استعمال دخانیات را در تمام مراكز دولتی و عمومی ممنوع كرد. پس از آن نیز كشورهای نروژ، اسپانیا، بلژیک، انگلیس، ایرلند، ایتالیا، مالت و سوئد این قانون را در كشورشان به اجرا گذاشتند. ممنوعیت کشیدن سیگار در فضاهای عمومی در فرانسه هم از پنج‌شنبه اول فوریه (12 بهمن) آغازشده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، این روزها 15 میلیون‌ نفر سیگاری فرانسوی از روشن‌ کردن سیگار در محل‌های کار، مدارس، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها و سایر مکان‌های عمومی محصور و بسته منع شده‌اند؛ ممنوعیتی كه در عرض یکسال به کافه‌ها و رستوران‌ها هم گسترش خواهد یافت و تصویر كلاسیك خیابان‌ها و كافه‌های فرانسه، جایی که نویسندگانی مانند آلبر کامو و ژان پل سارتر با سیگاری در گوشه لب به یادآورده می‌شوند را تغییر خواهد داد.


بهشت افراد سیگاری
آلمان تنها كشور اروپایی است كه به بهشت افراد سیگاری شهرت دارد و تا كنون قانونی برای ممنوعیت استعمال سیگار در این كشور تصویب نشده است، بلکه فقط پارلمان آلمان، در دسامبر سال گذشته تبلیغ سیگار را در اماكن دولتی ممنوع كرده است.

فرانسه نیز که همانند بسیاری از كشورهای اروپایی، ممنوعیت استعمال دخانیات را در بیشتر اماكن عمومی خود وضع کرده است، مدتی است تلاش می‌كند تا از شمار سیگاری‌های خود بكاهد. هرچند ترك سیگار برای فرد سیگاری دشوار است، اما فرانسه نیز همانند تعداد دیگری از كشورهای اروپایی، استعمال دخانیات را با همه گرفتاری‌ها و دشواری‌های ناشی از آن، از اول فوریه در اماكن عمومی ممنوع كرده است و قرار است بیش از 175 هزار مامور  این ممنوعیت را با جریمه‌ 88 دلاری برای سیگاری‌ها و جریمه 174 دلاری برای کارفرمایان اعمال کنند.

در حقیقت، آمارهایی مثل مرگ 66 سیگاری در هر سال در فرانسه تخیلات  رومانتیک همراه سیگار را از سرها پرانده است.

تقریبا یک چهارم فرانسوی‌ها سیگاری هستند، با این حال یک روز پیش از شروع ممنوعیت، علامتی از نگرانی در خیابان‌ها دیده نشد. بررسی پراکنده چند داروخانه نشان داد که تا به حال سیگاری‌ها آرام مانده‌اند و هجومی برای خرید برچسب‌های نیکوتین‌دار هم دیده نشد!

مبارزه 150 میلیون دلاری
از چندی پیش، شهردار نیویورک نیز، کشیدن سیگار در اماکن عمومی را ممنوع کرده‌است. شهردار میلیاردر نیویورك این ممنوعیت را با چنان شدتی به اجرا درآورده است كه اغلب سیگاری‌ها و حتی غیرسیگاری‌ها را به خشم آورده است.

 هنگامی كه او در نیویورك بر سیگار مالیات بست، ادعا كرد اهمیتی به ضرر و سود مالی نیویورك به این علت نمی‌دهد، بلكه می‌خواهد از آلوده شدن كودكان به این عادت جلوگیری كند. او حتی خبرنگارانی را كه با او روبه‌رو می‌شوند و سیگار می‌كشند، سرزنش می‌كند. جالب است بدانید که او  می‌خواهد،۱۲۵ میلیون دلار از دارایی شخصی‌اش را برای مبارزه با سیگار اختصاص دهد كه هدف آن مبارزه با دخانیات در سراسر جهان است.

به گزارش رویترز، تقریباً دوسال پیش از اینکه ایرلند به عنوان نخستین کشور قانون منع سیگار در مجامع عمومی را اجرا کند، در برخی شهرهای اروپایی و آمریكا قانون مشابهی به اجرا درآمد و نتیجه خیلی زود معلوم شد؛كاهش تعداد حملات قلبی.

 حتی در یك شهر، طی اجرای شش ماهه این طرح، تعداد مراجعه کنندگان مبتلا به حملات قلبی 40 درصد کاهش یافت. اجرای چنین طرح‌هایی بود كه راه را برای طرح‌های شجاعانه‌تر باز كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha