سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰

سلامت نیوز: گر چه در گذر و گذار زندگی می توان به هر ” روز“ به منزله ” فرصت“ و مجالی مغتنم و ارزشمند نگریست و در آن تجربه و دانشی نو فراچنگ زد و ” عاطفه“ و احساسی ژرف و عمیق برای خود و دیگران خلق كرد، اما برخی روزهای خدا از جنس دیگرند و در آنها بیش تر و بهتر می توان هم دنیای درون خویشتن را، به ویژه از حیث عاطفی، غنا بخشید و هم تعامل خود را با دیگران ارتقاء داد.

به باورم چهارشنبه آخر سال نیز می تواند در شمار چنین روزهایی جای گیرد. چه، این روز به سبب جایگاهش در فرهنگ سنتی و ملی جامعه ما از ظرفیت و پتانسیل كافی برای فراخواندن آشنایان و دوستان به كنار یكدیگر و شاداب ساختن آنان برخوردار است.

مرور متون كهن به نگارش درآمده پیرامون این روز نیز نشان از آن دارد كه پیشینیان ما چنین كاركردی ( فونكسیونی) برای این روز قائل بوده‌اند. از همین روی امروزه نیز وقتی پای صحبت كهنسالان كشورمان می نشینیم همگی بدون استثناء ” خاطرات خوش“ و نشاط انگیزی پیرامون ” شب چهارشنبه آخر سال “دارند.

آنان بالاتفاق گزارش می دهند كه در آن شب دوستان و آشنایان و اقوام گرد هم می آمدند ، ساعاتی را گل می گفتند و گل می شنفتند. جوان ترها با یكدیگر بازی می كردند ، كودكان و نوجوانان هلهله كنان شادی سر می دادند و سرانجام با وداع روز و سر رسیدن تاریكی شب به تبعیت از پیران و ریش سفیدان محل ، هر كس به خانه خود باز می گشت و بدین ترتیب در حافظه هر كس خاطره ای خوش و محو ناشدنی حك می شد. آنان همچنین نگرانی خود را از فاصله گرفتن احتمالی نسل جدید با آداب دیرین و اصیل آن روز، بی پرده با ما در میان خواهند گذاشت.

اینك در نگاه به عقب، وقتی نحوه و فرآیند رفتار خود را در چهارشنبه آخر سال در چند دهه اخیر مرور می كنیم گر چه شاید برخی نگرانی‌های نسل كهنسال خود را موجه بیابیم اما نمی توانیم این واقعیت را نادیده انگاریم كه نسل جوان و نوجوان ما در چند سال اخیر به تدریج با رفتارهای خطر آفرین و مغایر فلسفه وجودی چهارشنبه آخر سال فاصله گرفته اند و به صورت خود جوش به نقد و طرد كنش های خطرآفرین پرداخته‌اند. شاهد این ادعا نیز آمار وقوع حوادث خطرآفرین و ناگواری است كه هر ساله از شمار و میزان آن كاسته شده است.

به تعبیر دقیق‌تر ، نسل های جدید ما به سبب عقلانیت بالای خود و تعهدشان به آداب و سنن كشور ، به سنت دیرینه چهارشنبه آخرسال بازگشته اند و آن را به فرصتی ویژه برای ” با هم بودن “ اهالی محل و خلق لحظاتی مفرح و شاد و بی خطر تبدیل كرده اند.

شواهد و مطالعات و بررسی های روشمند ما نشان از آن دارد كه شب چهارشنبه آخر سال امسال، ما در شمار كم حاشیه‌ترین چهارشنبه‌های چند سال اخیر خواهد بود. چه ، وقتی در یك نظرسنجی ، كه اخیراَ به سامان رسیده است از شماری از شهروندان اعم از زن و مرد و كوچك و بزرگ پرسیده شد مراسم شب چهارشنبه خود را چگونه بر پا می‌دارند ؟ بالغ بر ۹۰ درصد آنان اظهار داشته اند كه كوچه و برزن محل زندگی خود را مناسب‌ترین مكان برای این منظور می دانند. همچنین ، اغلب آنان اظهار داشتند كه از خرید مواد محترقه خطرآفرین و حادثه ساز اجتناب می‌ورزند.

حتی وقتی از گروهی از نوجوانان و جوانان ۱۳ تا ۲۳ ساله سوال شد كه شب چهارشنبه سوری امسال چه‌كار می كنید ؟ ۸۵ درصد آنان پاسخ دادند یا درخانه می مانیم یا همراه خانواده و دوستان‌مان در حیاط خانه یا كوچه دقایقی را به بازی و گفت‌وگو می گذرانیم.

ما در نیروی انتظامی به عنوان متولیان نظم و امنیت جامعه برخود می بالیم كه پلیس چنین شهروندان فهیم و هوشمند و فرهنگ دوستی هستیم و به شما شهروندان محترم قول می دهیم كه در شب چهارشنبه آخر سال و ایام نوروز، همانند همیشه ، هوشیارانه در كنار شما باشیم و تمام سعی و تلاش خود را مبذول می داریم تا از وقوع هر نوع حادثه دردناك و از ظهور و بروز هر نوع كنش ناایمن جلوگیری كنیم.

مطمئنا امسال به یاری همدیگر و به فضل و كرم الهی پایان سال خوشی رارقم خواهیم زد. درشب چهارشنبه آخرسال و ایام نوروز همانندهمیشه، هوشیارانه كنارشما هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha