چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 142390

مدیر آموزش و پژوهش بنیاد بین‌المللی پیشگیری و کنترل دیابت گفت: شیرینی‌ها حجم کم اما کالری بالایی دارند به همین دلیل توصیه می‌شود دیابتی‌ها شیرینی کمتری در نوروز مصرف کنند.

دیابتی‌ها آجیل و شیرینی بخورند؟

به گزارش سلامت نیوز، دکتر فرهاد رجب‌پور صنعتی در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: مصرف موادغذایی از جمله تنقلات، شیرینی، شکلات و انواع غذاها در ایام نوروز ممکن است موجب افزایش وزن در افراد معمولی و افزایش قندخون در بیماران دیابتی شود.

وی افزود: در تعطیلات نوروز گاهی اتفاق می‌افتد که شرایط طبیعی و تثبیت‌شده بیماران مزمنی مانند دیابتی‌ها دچار تغییرات شود اما در صورت داشتن یک برنامه‌ریزی مناسب می‌توان از تعطیلات لذت برد.

رجب‌پور اظهار کرد: مجموعه کالری دریافتی بدن در این ایام افزایش پیدا می‌کند و سبب تجمع چربی در بدن می‌شود بنابراین بیماران دیابتی در تعطیلات عید و انجام بازدیدهای نوروزی بهتر است از موادی استفاده کنند که کالری بالایی ندارد.

میوه را جایگزین شیرینی کنید



وی با اشاره به اینکه دیابتی‌ها می‌توانند از میوه به عنوان جایگزین شیرینی استفاده کنند، ادامه داد: این امر به آن معنا نیست که بیمار دیابتی نباید شیرینی بخورد اما از آن‌جایی که شیرینی و بستنی حجم کم و کالری زیادی وارد بدن می‌کنند، شیرینی را به میزان کم استفاده کرده و رژیم‌های غذایی خود را رعایت کنند.


رجب‌پور با بیان اینکه این بیماران باید وسایل لازم جهت کنترل قندخون در مسافرت به همراه داشته باشند، گفت: تا حد امکان بهتر است از شیرینی‌های خامه‌ای، شکلاتی، مربایی، گز و سوهان استفاده نکرده و سعی شود شیرینیهای ساده و با حجم کوچک صرف شوند.

بیشتر بدانید:آخر شب آجیل نخورید

اگر فشارخون ندارید مصرف آجیل اشکالی ندارد



مدیر آموزش و پژوهش بنیاد بین‌المللی پیشگیری و کنترل دیابت عنوان کرد: افراد در صورتی که دچار فشارخون بالا نباشند مصرف مغزدانه‌ها و آجیل برای آنان اشکالی ندارد اما بهتر است این میزان بیشتر از 150 گرم نباشد.

وی با اشاره به اینکه مصرف انواع نوشابه‌های گازدار از جمله رژیمی برای تمامی افراد مضر است، افزود: دیابتی‌ها باید آب بیشتر مصرف کنند زیرا آب به کنترل بهتر قندخون کمک کرده و غلظت خون را پایین می‌آورد.

رجب‌پورعنوان کرد: این بیماران باید کیف کوچکی حاوی چند عدد قند حبه‌ای، بیسکوییت، نبات، یک بطری آب، آبمیوه، چند میان‌وعده کوچک مانند ساندویچ یا میوه به همراه داشته باشند تا در صورت افت قندخون احتمالی از آن‌ها استفاده کنند.

وی اضافه کرد: باید برای جلوگیری از لخته شدن خون در پاها در سفرهای طولانی توقف کرد و با کمی پیاده‌روی آن را رفع کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha