پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۴
کد خبر: 142431

دریاچه بختگان پیش از ارومیه و هشت‌سال است که دیگر، آبی آسمانی را به تصویر نکشیده است. شاید آسمان بخت بختگان، زرد کویری شده است.

مرگ بختگان تنها مرگ یک دریاچه نیست!

سلامت نیوز: دریاچه بختگان پیش از ارومیه و هشت‌سال است که دیگر، آبی آسمانی را به تصویر نکشیده است. شاید آسمان بخت بختگان، زرد کویری شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق،آبگیری سدهای سیوند و ملاصدرا به‌دنبال خشکسالی‌های اخیر، حفر هزاران‌هزار چاه غیرمجاز، کاشت بی‌رویه درختان در منطقه (به‌ویژه انجیر) و...، تن نیمه‌جان بختگان را به جولان‌گاه وسایل‌نقلیه سبک و سنگین تبدیل کرده است. بختگانی که پس از ارومیه، دومین دریاچه بزرگ و از معدود پناهگاه‌های حیات‌وحش و پارک‌های ملی کشور است. در وصف آن همین بس است که پروفسور لوفروی اتریشی گفته است: «بختگان دریاچه متفاوتی در جهان است، زیرا هم‌زمان، هم آب‌شور و هم آب‌شیرین دارد.» (که حالا باید گفت داشت)در سال‌های کم‌آبی، روی رودهای آن سد زدیم و آبی را که سالیان سال تضمین‌کننده حیات دریاچه و مردمان پایین‌‌دست بود را به مردمان بالادست بخشیدیم (که امروز روستاهای حاشیه آن در حال تخلیه و متروکه‌شدن هستند.) هزاران‌هزار فلامینگو که هرساله و در مهاجرت از سیبری میهمان بختگان بودند و دیگر جانوران آن را به کام مرگ کشاندیم تا نه‌تنها تصویر خود و تلالو آفتاب را بر آن نبینند بلکه جان خود را نمک‌سود شوره‌زار بختگان یابند.
گروه‌ها و تشکل‌های زیست‌محیطی و دوست‌داران طبیعت کشور، برای پایان‌دادن به کمتر از یک‌دهه سیاست‌های مخرب و فاجعه‌بار زیست‌محیطی و بی‌تدبیری در امور اجرایی کشور، در انتخابات خرداد٩٢، همه‌جانبه از جناب آقای روحانی حمایت کردند تا شاهد حاکمیت عقلانیت و تدبیر بر مصدر سازمان حفاظت محیط‌زیست باشند، اما متاسفانه چندی است با خبر شده‌ایم که آن سازمان باوجود مخالفت کارشناسان استانی و کشوری خود، صلاح زیست‌بوم و طبیعت ملی و حفاظت‌شده بختگان را به فشارها و صلاح فردی و منطقه‌ای بخشیده است و قرار است که از میان پناهگاه‌های حیات‌وحش و پارک ملی بختگان، اتوبانی با مجوز آن سازمان عبور کند. نام‌بردن از بختگان و تشکیل جلسه نجات و احیا، پیگیری دریافت حقابه، پرکردن چاه‌های غیرمجاز و کنترل کاشت بی‌رویه درختان از سوی رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست و نمایندگان حوزه بختگان و استان فارس پیشکش؛ مجوز احداث اتوبان چرا؟! با روی‌کارآمدن دولت جدید، معتقد به حاکم‌شدن عقلانیت بر فضای مدیریت کشور بودیم، اما امروز با صدور این مجوز توان رویارویی و نگریستن به مردم را نداریم.
هشت‌سال است که بختگان خشکیده و آهی از نهاد نمایندگان استهبان و نی‌ریز، خرامه و دیگر نمایندگان استان برنخاسته است، مگر یکی، دومورد برای رفع‌تکلیف. اگر غیر از این بود، سرنوشت بختگان این نبود. حتما رهبری می‌باید به مساله محیط‌زیست ورود پیدا می‌کردند تا برخی نمایندگان در رثای حفاظت آن مدیحه‌سرایی کنند؟ با توجه به منفی‌بودن نظر کارشناسان و مخرب‌دانستن احداث آن و فرمایشات رهبری مبنی‌بر اینکه «تخریب محیط‌زیست حتی به بهانه ساخت حوزه علمیه ممنوع است و باید با عاملان برخورد شود»، چگونه است که نماینده محترم خرامه، کماکان بر طبل احداث آن می‌کوبد؟ با وجود چندین راه دسترسی میان نی‌ریز و خرامه، دامن‌زدن و فشار برای احداث راه مستقیم، آن‌هم از میان پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش بختگان، آیا چیزی جز ‌هدردادن سرمایه‌های ملی و طبیعی است؟
مرگ بختگان تنها مرگ یک دریاچه نیست، مرگ بختگان یعنی معضل شایع ریزگردها و به‌مخاطره‌انداختن بهداشت و سلامت عمومی، ورود کویر به استان فارس، نابودی باغات انار نی‌ریز و بزرگ‌ترین و باکیفیت‌ترین باغ‌شهر جهان (انجیرستان‌های استهبان) و.... .
به‌‌هیچ‌رو مطرح‌کردن عدم حمایت همه‌جانبه مردم منطقه از سوی برخی مسوولین توجیه موجهی برای عدم پیگیری احیا و صدور مجوز این راه نبوده و نیست. همان‌طور که همگان می‌دانند، چیزی کمتر از ٨٤/٤درصد از کل مساحت زمین‌های کشورمان را مناطق چهارگانه طبیعی(حفاظت‌شده، پارک ملی، پناهگاه حیات‌وحش و آثار طبیعی) دربرگرفته‌اند و این درحالی است که حداقل استانداردهای جهانی معادل ١٠درصد است!باتوجه به بیانات منطقی و قاطع مقام‌معظم‌رهبری مبنی‌‌بر «پیوست محیط‌زیستی برای همه طرح‌های عمرانی، صنعتی و تجاری، پالایش و بازنگری قوانین برای جرم‌انگاری تخریب محیط‌زیست و تقویت نظارت‌های بی‌اغماض برای مقابله با سودجویان و قانون‌شکنان و همچنین عدم‌تعدی به جنگل‌ها و محیط‌زیست به بهانه‌های هتل‌سازی، جذب گردشگر و ساخت حوزه‌ علمیه و برخی توجیهات به ظاهر قابل‌قبول»، پیش از شروع احداث این راه و بروز فاجعه‌ای زیست‌محیطی در ابعاد ملی، بهتر است مجوز احداث آن لغو شود. در غیر این ‌صورت بروز هرگونه ضایعه‌‌‌‌‌‌‌ زیست‌محیطی حاصل از آن، متوجه سازمان حفاظت محیط‌زیست و ریاست آن به‌عنوان عالی‌رتبه‌ترین مسوول زیست‌محیطی کشور خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha