معاون وزیر بهداشت گفت: فقط 3 داروی نالتكسون، بوپرنورفین و متادون برای ترك اعتیاد در ایران مجاز است، هر فرآورده دیگری كه برای این منظور استفاده شود، غیر مجاز و خطرناك است به خصوص نورجیزك و تمجیزك كه یك فرآورده تقلبی حاوی هروئین و كورتن است و مصرف آن موجب مرگ می‌شود.

رسول دیناروند در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: در سال‌های اخیر شاهد توسعه پروتكل‌های درمان و ترك اعتیاد در كشور بوده‌ایم، در زمان حاضر 3 روش درمان دارویی برای ترك اعتیاد از سوی وزارت بهداشت به تصویب رسیده است كه شامل پروتكل درمان با نالتكسون، پروتكل درمان با متادون و پروتكل درمان اعتیاد با بوپرنورفین است.
وی گفت:‌ البته در طول درمان و حین سم زدایی از داروهای ضد درد، ضد هیجان و ضد افسردگی دیگری هم استفاده می‌شود اما داروهای اصلی و مجاز ترك اعتیاد برای جبران عوارض قطع فرآورده‌ اعتیاد‌آوری كه مصرف آن قطع شده در ایران فقط همین 3 داروست كه در مراكز رسمی و مجاز ترك اعتیاد صاحب مجوز از وزارت بهداشت یا بهزیستی بر اساس پروتكل‌های ابلاغ شده استفاده می‌شوند.
وی اضافه كرد: شربت تریاك هم هنوز جزء پروتكل‌های مجاز درمان اعتیاد نیست اما اگر در كمیته مربوطه آن در وزارت بهداشت تائید شود و مجوز بگیرد، ممكن است در آینده این فرآورده نیز برای ترك اعتیاد در دسترس قرار گیرد.
دیناروند هشدار داد: با این وجود در كنار مراكز رسمی و مجاز، مراكز غیر مجاز زیادی برای ترك اعتیاد در كشور وجود دارد، متاسفانه چون اعتیاد در كشور ما یك پدیده جدی است و افراد زیادی گرفتار آن هستند، بازاری هم برای كسانی كه به دنبال سوء استفاده هستند به وجود آمده است.
وی گفت: مراكز غیر مجاز و غیر رسمی زیادی برای ترك اعتیاد در سراسر كشور به وجود آمده‌اند كه حتی گاهی پزشكان هم در كنار غیر پزشكان در این مراكز فعالیت دارند و شیوه‌های مختلف و غیر علمی درمان اعتیاد را از قبیل روش‌های درمان گیاهی و درمان‌های دارویی و غیر دارویی و كارهای متعدد دیگر را تبلیغ و اجرا می‌كنند.
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت تاكید كرد: استفاده از فرآورده‌های قاچاق و تقلبی برای ترك اعتیاد و تبلیغات ماهواره‌ای برای این كار قطعاً پدیده‌هایی است كه مورد تائید وزارت بهداشت نیست.
وی اضافه كرد: نمونه این موارد استفاده از نورجیزك و تمجیزك است كه در ظاهر به عنوان بوپرنورفین تزریقی برای ترك اعتیاد معرفی می‌شوند اما میزان بوپرنورفین این مواد بسیار كم است،‌ مقدار زیادی از مواد تشكیل دهنده این 2 فرآورده قاچاق هروئین است، بخش زیادی هم كورتن دارد كه از مرزهای شرقی و ارد كشور می‌شود.
وی گفت: معتادانی كه از برای ترك اعتیاد از نورجیزك و تمجیزك استفاده می‌كند به علت وجود هروئین فراوان در آن احساس سرخوشی و نشئگی می‌كند به همین علت از آن استقبال می‌كند، كورتن موجود در این فرآورده نیز در ابتدا اشتهای فرد را زیاد می‌كند، فرد چاق می‌شود و آثار بهبود ظاهری آن در سر و صورت معتاد نمایان می‌شود اما این علایم نشانه افزایش میزان كورتن در بدن فرد معتاد است، نشانه بهبود و درمان نیست و اگر ادامه پیدا كند منجر به مرگ فرد معتاد می‌شود.
دیناروند افزود:‌ 30 نفر از معتادانی كه دچار عوارض خطرناك مصرف نورجیزك و تمجیزك شدند در مركز غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ارجاع شدند كه متاسفانه برخی از آنها نیز به علت همین عوارض فوت كردند.
وی گفت: میزان مرگ در بین معتادان تزریقی بسیار بالاست اما نمی‌توان به دقت معلوم كرد كه علت مرگ این افراد چه بوده است، زیرا ممكن است فرد بر اثر اعتیاد و عوارض آن فوت كند یا دچار انواع عفونت به خصوص عفونت‌های ویروسی شود یا بر اثر تزریق تمجیزك و نورجیزك فوت كند.
وی ادامه داد: نورجیزك و تمجیزك داروی ترك اعتیاد نیست. این دو فرآورده 100درصد قاچاق و تقلبی هستند، حتی بوپرنورفین مجاز تزریقی نیز برای ترك استفاده نمی‌شود و چون یك مسكن است در اختیار مراكز ترك اعتیاد قرار نمی‌گیرد. برای ترك اعتیاد از بوپرنورفین خوراكی در مراكز ترك اعتیاد استفاده می‌شود و در مراكز ترك اعتیاد نیازی به بوپرنورفین تزریقی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha