طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت بچه‌های روستایی چیپس، پفك و تنقلات را 5 برابر بیش‌تر از لبنیاتی كه در روستای خودشان تولید می‌شود، مصرف می‌كنند.

كودكان روستایی پفك و چیپس را 5 برابر بیش‌تر از لبنیات مصرف می‌كنند

به گزارش سلامت نیوز، ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران در گفت‌و‌گو با فارس افزود: چند سالی است كه بیش از گذشته مواد غذایی بی‌ارزش و تنقلات در بسته‌های شیك و جذاب در اختیار مردم و به خصوص كودكان قرار گرفته است در حالی كه این مواد به رغم ظاهر جذابشان هیچ ارزشی ندارند.
وی ادامه داد: با وجود مضرات فراوان این مواد غذایی تبلیغات بسیاری هم توسط رسانه‌ها درباره این مواد می‌شود و تولید كنندگان این تنقلات پول خوبی هم بابت این تبلیغات می‌دهند و متأسفانه هیچ بازرسی و نظارت مؤثری هم بر این روند مخرب سلامت وجود ندارد.
خسرونیا اضافه كرد:‌ مصرف پفك، چیپس و تنقلات بدون ارزش غذایی موجب سوء تغذیه و لاغری، كوتاه قدی و پوكی استخوان و ضعف عمومی در این كودكان در آینده می‌شود و متأسفانه این مسئله خطرناك در شهرستان‌ها نیز در حال نفوذ است.
وی گفت: مسئولان وزارت بهداشت باید به وسیله قانون جلوی این تبلیغات مخرب را بگیرد.
وی افزود: مصرف روغن‌های سوخته در ساخت چیپس‌ها یكی از تهدید كننده‌های مهم سلامت كودكان و مردم است در حالی كه نباید یك روغن بیش از یك‌بار مصرف شود اما تولید‌كنندگان چیپس‌ از یك روغن چندین بار استفاده می‌كنند كه سرطان زاست.
رئیس جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران ادامه داد:‌ در شهرها علاوه بر این تنقلات مضر سلامت، مواد غذایی با ارزش بالا مانند گوشت، ماهی و پروتئین‌های با ارزش غذایی هم وجود دارد و در دسترس مردم است و مردم هفته‌ای یك یا دو بار گوشت مصرف می‌كنند اما در روستاها این طور نیست و علاوه بر نبود این مواد در روستاها به علت هزینه بالای خرید آن بسیاری از روستائیان توان تأمین این مواد را ندارند.
خسرونیا گفت:‌ در شهرستان‌ها شیر و لبنیات به صورت یارانه‌ای در اختیار مردم قرار می‌گیرد اما در روستاها این طور نیست، شیر و لبنیات تولیدی آن‌ها نیز با توجه به اینكه دولت و شركت‌های تولید شیر پاستوریزه با قیمت مناسب‌تری از آن‌ها خریداری می‌كنند مستقیماً به شهرها می‌آید.
وی ادامه داد: دولت به جای این‌كه یارانه‌های مواد غذایی را به قند و شكر و روغن بدهد باید مواد غذایی با ارزش بالا را مانند گوشت و لبنیات با قیمت مناسب در اختیار همه مردم در شهرها و روستاها قرار دهد و‌گرنه در آینده، 20 یا 30 سال آینده با نسلی، لاغر، ضعیف و بیمار مواجه می‌شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha