سه‌شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 142966

در حالی که پستانداران ظاهرا شبیه مادرشان هستند، تحقیق جدید محققان مدرسه پزشکی در دانشگاه کالیفرنیای شمالی در چپل هیل، نشان داده‌ آنها از لحاظ ژنتیکی بیشتر شبیه پدرشان هستند.

سلامت نیوز: در حالی که پستانداران ظاهرا شبیه مادرشان هستند، تحقیق جدید محققان مدرسه پزشکی در دانشگاه کالیفرنیای شمالی در چپل هیل، نشان داده‌ آنها از لحاظ ژنتیکی بیشتر شبیه پدرشان هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این مطالعه نشان می‌دهد گرچه پستانداران مقادیر برابر جهش‌های ژنتیکی را از والدینشان به ارث می‌برند اما بیشتر از DNA استفاده می‌کنند که از پدر به ارث می‌برند.
این یافته‌ها دارای مضامین مهمی برای بررسی بیماری‌های انسانی به‌ویژه زمانی است که از مدل‌های تحقیقاتی پستاندار در مطالعات تحقیقاتی استفاده می‌شود. به طور مثال، در بسیاری از مدل‌های موش‌ها که برای بررسی بیان ژن مرتبط با بیماری تولید می‌شوند، محققان این موضوع که آیا بیان ژنتیکی از مادر یا پدر نشات می‌گیرد را در نظر نمی‌گیرند.
اما مطالعه جدید نشان می‌دهد به ارث‌بردن یک جهش ژنتیکی بسته به اینکه این تغییر ژنتیکی از پدر یا مادر به ارث می‌رسد، دارای پیامدهای مختلفی است.
دانشمندان پیش‌تر می‌دانستند 95 درصد ژن‌ها تحت تاثیر منشاء والدین هستند. این مولفه‌ها، ژن‌های imprinted نام دارند و می‌توانند بسته به اینکه جهش ژنتیکی از پدر یا مادر نشات می‌گیرد، موجب بروز بیماری شوند.
تیم علمی دریافته‌ علاوه بر این ژن‌ها، هزاران ژن دیگر وجود دارند که تحت تاثیر منشاء ژنتیکی والدین هستند. این جهش‌های ژنتیکی که از والدین به ارث می‌رسند، در بسیاری از بیماری‌های پیچیده تحت تاثیر ژنتیک، دخیلند. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به دیابت نوع 2، بیماری قلبی، اسکیزوفرنی، چاقی و سرطان‌های مختلف اشاره کرد.
مطالعه این ژن‌ها در مدل‌های موش‌هایی که از لحاظ ژنتیکی متنوع هستند، به دانشمندان دیدگاه‌های دقیقی درباره عوامل پنهان موجود در پس بیماری‌ها و همچنین تولید دارو یا ارائه روش‌های درمانی دیگر ارائه می‌دهد.
جزئیات این تحقیق در مجله Nature Genetics قابل‌ مشاهده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha