بعضی وقت ها به دلیل گرمای هوا، ضربه شدید به بینی، عطسه، بالا رفتن فشار خون و یا گاهی وقت ها کاملا" ناگهانی بدون دلیل خاصی خون دماغ می شویم. در این شرایط یا سرمان را بالا می بریم یا پنبه ای داخل بینی می کنیم، اما هیچ یک از این راهکارها درست نیست و باعث توقف خونریزی نمی شود! پس راه حل چیست؟

وقتی خون دماغ شدید سرتان را به عقب خم نکنید

سلامت نیوز:بعضی وقت ها به دلیل گرمای هوا، ضربه شدید به بینی، عطسه، بالا رفتن فشار خون و یا گاهی وقت ها کاملا" ناگهانی بدون دلیل خاصی خون دماغ می شویم. در این شرایط یا سرمان را بالا می بریم یا پنبه ای داخل بینی می کنیم، اما هیچ یک از این راهکارها درست نیست و باعث توقف خونریزی نمی شود! پس راه حل چیست؟

خون دماغ یکی از مشکلات شایع کودکان و بزرگسالان است که علل و عوامل متعددی می توانند در بروز آن دخیل باشند. خاراندن بینی و خراشیدن داخل آن، خشکی بینی ناشی از گرما، عطسه های شدید، حساسیت، سرماخوردگی و ضربه های شدید، کمبود برخی ویتامین های دخیل در انعقاد خون مانند ویتامین K، مصرف داروهای ضد انعقاد خون و اسپری کورتیزول، ورزش های شدید، اختلالات کبدی و کلیوی و مصرف الکل می تواند باعث پارگی عروق ریز داخل بینی و خون ریزی شود. همچنین تغییر ناگهانی احساسات، عصبانیت شدید یا افزایش ناگهانی فشار خون نیز در این میان دخیل هستند.

وقتی خون دماغ شدید سرتان را به عقب خم نکنید
معمولا" اولین کاری که در مقابله با توقف خون ریزی بینی انجام می شود، بالا بردن سر یا فرو کردن پنبه در بینی است. اما هر دو اقدام اشتباه است! عقب بردن سر برای توقف خون ریزی باعث ورود خون به حلق می شود و احتمال ایجاد لخته های خون و حالت تهوع و استفراغ را بیشتر می کند.
بهترین کار این است که سرتان را صاف نگه دارید و با انگشت به مدت ۱۰ دقیقه استخوان و سوراخ بینی را سفت بگیرید و فشار دهید. به این ترتیب عروق خونی که دچار پارگی شده اند، بسته می شوند؛ اگر بعد از این کار باز هم خون ریزی بند نیامد، از باند استریل استفاده کنید.
    بهتــــرین راه به هنگام خونریزی بینی صاف نشستن است و قرار دادن کیسه یخ بر روی بینی و پیشانی است که می تواند از خونریزی جلوگیری کند.

وقتی خون دماغ شدید پنبه در بینی فرو نکنید!
برای متوقف کردن خون ریزی لازم است پارگی عروق خون ریزی به نحوی بسته شود. برای این کار می توانید از فتیله های انعقاد خون که از الیاف گیاهی آلژینات کلیسم ساخته شده اند و در داروخانه ها موجودند، استفاده کنید.
توجه به این نکته ضروری است که اگر این فتیله ها در دسترس نبود، باید از فرو کردن پنبه در بینی خودداری کنید به جای آن از یک تیکه باند استریل استفاده کنید. باند را با مقداری سرم فیزیولوژیک نمناک کنید تا راحت تر بتوانید آن را از بینی بیرون آورید. باند را به کمک انگشت کوچک یا پنس در بینی فرو کنید و اجازه دهید تا توقف خون ریزی در آن بماند.


نکته پایانی
اگر خون دماغ شدید گذشته از موارد و نکاتی که در بالا به آن اشاره شد، حتما" از یخ استفاده کنید، یخ را  یا روی پیشانی یا روی بینی بگذارید. سعی کنید از هرگونه تحریک بینی از جمله فین کردن و یا بالا کشیدن بینی تا ۲۴ ساعت خودداری نمایید. همچنین اگر پس از حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه، خونریزی بینی بند نیامد، باید به پزشک مراجعه کنید.

منبع: elmevarzesh.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha