خشکسالی‌های اقلیمی هم شرایط آن‌ها را به سمتی برد که آفت‌ها به جان آن افتادند. بلوط‌ها خشک شدند آن هم درست زمانی که ریزگردهای عربی– داخلی آسمان نیمی از ایران را خاکستری کردند. بلوط‌هایی که می‌توانستند سد بزرگی در مقابل این ریزگردها باشند.

سلامت نیوز: خشکسالی‌های اقلیمی هم شرایط آن‌ها را به سمتی برد که آفت‌ها به جان آن افتادند. بلوط‌ها خشک شدند آن هم درست زمانی که ریزگردهای عربی– داخلی آسمان نیمی از ایران را خاکستری کردند. بلوط‌هایی که می‌توانستند سد بزرگی در مقابل این ریزگردها باشند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،«معصومه ابتکار» رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در سفر بهاری خود به کرمانشاه رویکرد سازمان متبوع‌اش را احیای جنگل‌های بلوط اعلام کرده است. این جنگل‌ها 11 استان کشور را دربر می‌گیرد و 40 درصد منابع آبی ایران را در خود ذخیره دارد، با این وجود سدسازی‌ها، طرح‌های انتقال آب و همچنین طرح‌های عمرانی ضربه کاری را به جنگل‌های بلوط زده است.


خشکسالی‌های اقلیمی هم شرایط آن‌ها را به سمتی برد که آفت‌ها به جان آن افتادند. بلوط‌ها خشک شدند آن هم درست زمانی که ریزگردهای عربی– داخلی آسمان نیمی از ایران را خاکستری کردند. بلوط‌هایی که می‌توانستند سد بزرگی در مقابل این ریزگردها باشند.
«رضا احمدی» رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال کشور از وخامت حال جنگل‌های بلوط خبر می‌دهد و اعتقاد دارد که اعتبارات قطره‌ای برای آفات میلیونی این جنگل‌ها جوابگو نیست. او آمار دقیقی از درختان آسیب دیده ندارد اما احتمال می‌دهد که سطح این آفات یک میلیون و 131 هزار هکتار باشد.  به گفته او دو عامل می‌توانست آفات و امراض جنگل‌های زاگرس را کنترل کند؛ یخبندان‌ها وپرندگان. اما به دلیل استفاده از سموم کشاورزی در منطقه تعداد پرندگان بشدت کاهش یافته است. کشاورزی زیر اشکوب جنگل‌های بلوط توسط بومی‌ها و استفاده از سمپاش‌ها بیشتر از هرچیزی پرواز پرندگان را در یکی اززیباترین طبیعت‌های کشور خط زده است.
احمدی آینده خوبی برای جنگل‌های بلوط در سال‌جاری متصور نیست و می‌گوید: «با توجه به کاهش بارش و افزایش دما به عنوان یکی از عوامل قارچی و زغالی می‌توان حالت سینوسی را برای جنگل‌های زاگرس پیش‌بینی کرد اما باید اعتبارات بیشتری برای مقابله با این مسأله اختصاص داده شود در حالی که هم‌اکنون بیش از یک میلیون هکتار زمین خشکیده در زاگرس وجود دارد و اعتبارات در سطح 24 هزار هکتار اجرای عملیات توانسته مؤثر باشد.»


به گفته او اعتبارات اختصاص یافته با سطح آسیب‌دیده جنگل‌های زاگرس قابل قیاس نیست، چرا که برای احیای این جنگل‌ها 2900 میلیارد تومان پول درخواست شده و دولت تنها 25 میلیارد تومان به این مسأله اختصاص داده است. خشکیدگی بلوط‌های زاگرس در سال 87 خود را نشان داد. بیماری‌های زغالی، آفات و سوسک‌های چوب خوار ابتدا به جان جنگل‌های ایلام افتادند و بعد کم آبی وضعیت آن‌ها را شدت بخشید.


جنگل‌های بلوطی که به دلیل اجرای برنامه هدفمندی یارانه‌ها توسط بومی‌هایی که از پس پرداخت هزینه سوخت برنمی آمدند زغال شدند تا تنور خانه آنها را گرم کنند.
شیرین ابوالقاسمی مدیر طرح حفاظت از زاگرس مرکزی معتقد است که سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور هنوز آمار دقیقی را در خصوص خسارت‌های وارده به جنگل‌های بلوط زاگرس ارائه نداده است. به گفته او سازمان جنگل‌ها آمار ضد و نقیضی صادر می‌کند که مشخص نیست، درختان آسیب دیده باید قطع شوند یا نشوند؟
او همچنین می‌گوید: «تا زمانی که مشخص نشود که حشرات چوبخوار عامل اولیه آسیب به درختان بلوط است یا عامل ثانویه نمی‌توان در این زمینه اقدامی کرد.»او هشدار می‌دهد که مسأله زوال گونه بلوط در جنگل‌های منطقه زاگرس در حال افزایش است و باید از دستگاه‌های بین‌المللی برای حل آن کمک گرفت وسازمان جنگل‌ها و مراتع از کارشناسان فائو و اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت پیشنهادهایی در جهت کنترل پدیده گرفته است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha