چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 143617

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست ازكاهش ۴۶ درصدی پرونده‌های تخلفات زیست محیطی و كاهش ۴۱ درصدی تعداد كل متخلفان محیط زیست در سال ۹۳ نسبت به سال قبل از آن خبر داد.

سلامت نیوز:فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست ازكاهش ۴۶ درصدی پرونده‌های تخلفات زیست محیطی و كاهش ۴۱ درصدی تعداد كل متخلفان محیط زیست در سال ۹۳ نسبت به سال قبل از آن خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،حمیدرضا خیلدار، افزود: از ۲۵ اسفند ۹۳ تا ۱۵ فروردین ۹۴ یگان حفاظت سازمان محیط زیست در آماده‌باش ۱۰۰ درصد بود و به همین منظور نیروهای این یگان در سراسر كشور ۵۰ درصد افزایش ظرفیت داشت به نحوی كه از نیروهای ستادی نیز در كار اجرا استفاده شد. به گفته او، همه ساله در ایام نوروز مشكلات زیادی برای محیط زیست كشور پدید می‌آمد كه قاچاق سمندر لرستانی یكی از آنها بود به شكلی كه تنها در یك مورد، سال گذشته ۲۵۰ عدد از یك قاچاقچی كشف شد. فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست اظهار داشت: اما امسال با همكاری پلیس پیشگیری و با نظارت كامل یگان حفاظت و همچنین دریافت گزارش‌های مردمی، حتی یك مورد هم قاچاق سمندر از كوه‌های لرستان در بازار و به ویژه در میادین میوه و تره‌بار كه همه ساله به وفور این گونه خرید و فروش می‌شد، نداشتیم. خیلدار تصریح كرد: در ایام نوروز امسال ۲۸ نفر به دلیل تخلفات
زیست محیطی دستگیر شدند. همچنین ۲۶۵ قطعه پرنده به صورت غیرمجاز شكار شد.

كشف 69 قبضه سلاح غیر مجاز

او افزود: در این ایام ۶۹ قبضه سلاح غیرمجاز كشف و ضبط شد. شكار غیرمجاز پستانداران از جمله قوچ و میش و كل و بز ۲۷ رأس بود. فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست یادآور شد: در ایام نوروز امسال البته تا شانزدهم فروردین ماه متاسفانه در كشور مرگ سه پلنگ اتفاق افتاد كه یك مورد آن‌كه در كازرون فارس بود به صورت غیرعمدی و بر اثر تصادف در جاده رخ داد اما دو مورد دیگر كه در كرمان و كهگیلویه و بویراحمد اتفاق افتاد، عمدی بود. خیلدار تصریح كرد: پلنگی كه در كرمان تلف شد، توسط چوپانی كه احساس می‌كرد این گونه برای گله وی تهدید محسوب می‌شود، با یك وانت تعقیب شد و در نهایت از بین رفت و در مورد پلنگ بویراحمد نیز اگرچه هنوز اطلاعات كافی در دست نیست، اما به نظر می‌رسد كه توسط جوامع محلی كه در فاصله یك كیلومتری از زیستگاه این گونه قرار دارد، مسموم و تلف شده باشد. او اظهار داشت: در این ایام یك مورد حمله پلنگ به یك نوجوان ۱۵ ساله در یكی از روستاهای كهگیلویه و بویراحمد در پارك ملی دنا نیز گزارش شد كه این نوجوان كه برای جمع‌آوری گیاهان دارویی به همراه دوستان خود به محل زندگی این پلنگ نزدیك شده بود، از ناحیه كتف مورد حمله قرار گرفت، اما خوشبختانه در حال حاضر حال عمومی وی مناسب است و پلنگ نیز از دست دوستان وی گریخته است.

كاهش ۳۰ درصدی تخلفات زیست محیطی در نوروز

به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان
محیط زیست، به طور كلی در ایام نوروز ۹۴ نسبت به سال گذشته میزان جرایم و تخلفات در كل كشور ۳۰ درصد كاهش داشت. خیلدار افزود: در مقایسه وضعیت جرایم و تخلفات در سال ۹۳ با سال قبل از آن یعنی سال ۹۲ می‌توان گفت به طور كلی صید غیرمجاز آبزیان در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، ۵۳ درصد كاهش داشته است. او تصریح كرد: اما در سال ۹۳ شكار پرندگان 19/8 درصد افزایش داشته است. فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست یادآور شد: در این سال شكار غیرمجاز پستانداران ۳۰ درصد كاهش، زندگی پرندگان ۲۴ درصد كاهش و زندگی پستانداران ۳۶ درصد كاهش داشته است. همچنین شروع به شكار و صید توسط شكارچیان غیرمجاز نیز ۲۲ درصد در سال ۹۳ نسبت به سال قبل كاهش نشان می‌دهد. خیلدار ادامه داد: در سال ۹۳ نگهداری و خرید و فروش حیات‌وحش زنده و غیرزنده نسبت به سال ۹۲، ۵۸ درصد كاهش داشته است. همچنین میزان سلاح‌های غیرمجاز كشف شده پنج درصد و سلاح‌های مجاز كشف شده ۳۹ درصد كاهش نشان می‌دهد. خیلدار تاكید كرد: اما در سال ۹۳ میزان سلاح‌های جنگی كشف شده از متخلفان از جمله كلاش نسبت به سال ۹۲، ۱۲ درصد افزایش داشته است. همچنین ادوات و وسایل كشف شده از جمله تله و تور در این سال ۶۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. به گزارش مهر او افزود: سال ۹۳ آلودگی‌های زیست محیطی ۱۶ درصد كاهش، تخریب محیط زیست 29/5 درصد، آتش‌سوزی ۶ درصد كاهش و تعداد كل متخلفان ۴۱ درصد كاهش و تعداد پرونده‌های تخلفات زیست محیطی ۴۶ درصد كاهش را در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha