وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی از یکسان‌شدن خدمات و ضوابط بیمه‌های پایه درمانی خبر داد. به‌این‌ترتیب قانون برزمین‌مانده برنامه پنجم توسعه که بیان می‌‌کرد باید همه بیمه‌های درمانی با یکدیگر تجمیع شده و بیماران از مزایای یک بیمه فراگیر در کشور بهره‌مند شوند، محقق می‌شود.

سلامت نیوز: وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی از یکسان‌شدن خدمات و ضوابط بیمه‌های پایه درمانی خبر داد. به‌این‌ترتیب قانون برزمین‌مانده برنامه پنجم توسعه که بیان می‌‌کرد باید همه بیمه‌های درمانی با یکدیگر تجمیع شده و بیماران از مزایای یک بیمه فراگیر در کشور بهره‌مند شوند، محقق می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق،دکترعلی ربیعی گفت: در اردیبهشت سال‌جاری چگونگی انجام موضوع بسته خدمات درمانی یکسان را اعلام و بخشنامه می‌کنم. موضوع بیمه‌ها در برنامه‌ریزی‌های رفاهی دولت از جایگاه خاصی برخوردار است و خوشبختانه دولت سازو‌کار آن را برنامه هدفمندی یارانه‌ها، مبارزه با نابرابری‌ها و انواع فقر برپایه بیمه استوار کرده است.حدود ١٧نوع دفترچه درمانی دردست‌مردم است؛ از دفترچه‌های بیمه تامین‌اجتماعی و خدمات درمانی گرفته تا بانک‌ها، شرکت نفت، فولاد، وزارت نیرو، نیروهای مسلح، صداوسیما و... . اما این پایان ماجرا نیست، چون هر بیمه‌‌شده‌ای بسته به اینکه چه دفترچه‌بیمه‌ای داشته باشد، در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها با برخوردهای متفاوتی مواجه می‌شود.

این مشکل دیروز و امروز نیست، گوناگونی دفترچه‌های بیمه و تعرفه‌های متفاوت مشکلی است که مردم سال‌هاست در بحث بیمه‌های درمان با آن دست‌به‌گریبانند. این تبعیض‌ها موجب شده تا همواره بیمه‌شدگان از عملکرد بیمه‌های درمان ناراضی بمانند. بیمه‌شده‌ای که دفترچه بیمه خدمات درمانی دارد، همیشه از این موضوع گلایه دارد که چرا هیچ‌وقت نمی‌تواند مانند یک بیمه‌شده تامین‌اجتماعی از خدمات درمانی رایگان استفاده کند و.... ادامه همین مشکلات ریشه‌دار که نظام سلامت کشور را با چالش‌های جدی مواجه کرده است، موجب شد تا سازمان بیمه سلامت اولین و مهم‌ترین هدف خود را پس از تاسیس بر یکسان‌سازی دفترچه‌های بیمه درمان متمرکز کند تا شاید تفاوت‌های موجود از میان برداشته شود، اما متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.حالا وزارت رفاه در‌حال برداشتن گام‌هایی برای حل این مشکل ریشه‌دار است.

وزیرتعاون، کار و رفاه‌اجتماعی گفته: خوشحالم اعلام کنم امروز هیچ ایرانی‌ای وجود ندارد که برای داشتن دفترچه اقدام کرده و دفترچه یا کارت خدمت درمان نگرفته باشد. ربیعی افزود: «من در اواخر فروردین سال گذشته اعلام کردم که افراد می‌توانند برای دریافت دفترچه بیمه سلامت ثبت‌نام کنند و نزدیک پایان سال٩٣ بیش از هشت‌میلیون‌‌نفر ثبت‌نام کردند و حالا در شرایطی قرارگرفته‌ایم که هر ایرانی که اراده کند، می‌تواند دفترچه بیمه سلامت بگیرد».وی یادآور شد: امروز انواع سازمان‌های بیمه‌گر را در کشور داریم؛ سازمان‌هایی که براساس وظایف و اختیارات قانونی خود به امر بیمه مشغولند و دولت مجاز است ادغام بیمه‌ها را انجام دهد اما ادغام، موانع ساختاری مفصلی دارد؛ به‌عنوان‌مثال پرداخت‌هایی که صورت می‌گیرد یکی از موانع اصلی به‌شمار می‌رود. کارگران بیشترین پرداخت را برای حق بیمه خود دارند، کارمندان و روستاییان هزینه کمتری پرداخت می‌کنند و پرداخت عشایر تقریبا در حد صفر یا صفر است.

حاشیه‌نشینان شهری نیز باتوجه به اجرای بیمه همگانی خدمات درمانی اصلا رقمی پرداخت نمی‌کنند. وزیرتعاون، کار و رفاه ‌اجتماعی ادامه داد: در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف بیمه‌های متفاوتی وجود دارد که تقریبا با استانداردها و اندازه‌های مختلف دریافت می‌شود و هدف قانون‌گذار در این مورد این بوده که بیمه‌ها رفتاری یکسان داشته باشند. ربیعی خاطرنشان کرد: در اردیبهشت سال‌جاری چگونگی انجام موضوع بسته خدمات درمانی یکسان را اعلام و بخش‌نامه می‌کنم. وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از برنامه‌ریزی‌های مختلف برای انوع بیمه‌ها خبر داد و گفت: در مرحله اول کمیته یکسان‌سازی خدمات بیمه‌ها از حدود نیمه‌سال٩٣ در وزارت‌تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز‌به‌کار کرد. وی تصریح کرد: اکنون ضوابط خدمات سرپایی و ضوابط تجهیزات پزشکی، مفاد قراردادها، اسناد بستری و آیین‌نامه‌های نحوه پرداخت یکسان شده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان رئیس شورای‌عالی بیمه اشاره کرد: در مرحله بعد این موارد را به بیمه‌ها تسری خواهیم داد و برای اجرا ابلاغ می‌کنیم و در بخش بیمه پایه حتی اسناد نیز به یک‌شکل بررسی می‌شود. وی افزود: در سال١٣٩٤ در کمیسیون‌های شورای‌عالی رفاه، بیمه‌های اجتماعی را نیز بررسی کردیم که شاید در آنجا نیز نتوانیم نظام یکسان را درنظام تامین‌اجتماعی بیاوریم بلکه باید سبدی از انواع بیمه‌ها ارائه کنیم که هر شخص به هر میزانی که دستمزد دارد، بتواند از یک نوع بیمه اجتماعی بهره‌مند شود. به این ترتیب که می‌خواهیم دو، سه نوع دیگر بیمه پایین‌تر از حداقل دستمزد تعریف کنیم به این معنا که ایرانیان می‌توانند در یک بسته از بیمه اجتماعی متنوعی برخوردار  باشند تا براساس میزان درآمد خود این بیمه‌ها را خریداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha