یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵

امروزه بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان به شمار می‌رود. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما موضوع نگران کننده این است که متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد کاهش سن مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی هستیم.

سلامت نیوز:امروزه بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان به شمار می‌رود. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما موضوع نگران کننده این است که متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد کاهش سن مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی هستیم.


دکتر نصراله مقامی‌پور فوق تخصص جراحی قلب و عروق و استادیار دانشگاه در گفتگو با روزنامه ایران با اشاره به تغییر در سبک زندگی به عنوان یکی از عوامل مهم ابتلا به بیماری‌های قلبی  و عروقی می‌گوید: امروزه تغییر در رژیم غذایی، آلودگی هوا، کاهش فعالیت‌های بدنی و استفاده از برخی مواد مخدر و روانگردان‌ها به عنوان مهم‌ترین علائم تخریب عروق محسوب می‌شود. این متخصص در ادامه می‌افزاید: هنگامی که دیواره عروق به دلایل ذکر شده ضعیف و تخریب می‌شود علائم مختلفی را از خود نشان می‌دهد. این علائم در قلب به شکل نارسایی قلبی ودر موارد شدیدتر به شکل سکته‌های قلبی خود نمایی می‌کند.


 به گفته او متأسفانه امروزه طیف وسیعی از بیماران مبتلا به نارسایی‌های قلبی را افرادی با سن کمتر از 40 سال تشکیل می‌دهند. تنها دلیل علمی این موضوع، عوامل ژنتیک، افزایش آلودگی هوا و افزایش استعمال دخانیات است. ژنتیک به عنوان عاملی مهم در ایجاد رگ‌های ضعیف و تخریب شونده به شمار می‌آید، اما نباید از نقش عوامل محیطی غافل شد. برای مثال افرادی  که در شهرهایی با هوای آلوده زندگی می‌کنند و یا به واسطه شغلشان در معرض هوای آلوده قرار دارند حتی بدون داشتن چربی و قند خون، دچار رسوب و گرفتگی عروق می‌شوند. برای مثال نانوا‌ها گروهی هستند که همواره با شعله‌های آتش سرو کار دارند و بیشتر از دیگران در معرض مونواکسید کربن که باعث زخم شدن دیواره رگ‌ها می‌شود، قرار دارند. افراد سیگاری و کسانی که قلیان مصرف می‌کنند هم از این قاعده
مستثنی نیستند.


مقامی‌پور می‌گوید: «عامل مهم دیگر دیابت است که در عصر شهرنشینی و زندگی صنعتی بسیار افزایش یافته است. دیابت بیماری کاملاً مخفی و خطرناکی است که در صورت عدم کنترل می‌تواند بسیاری از عروق پا، گردن و قلب را درگیر کرده باعث گرفتگی آنها شود. این بیماری در سال‌های ابتدایی عوارض خاصی از خود نشان نمی‌دهد و تنها با آزمایش خون قابل تشخیص است. همین امر باعث شده که گاهی مبتلایان به بیماری دیابت در سنین 30 تا 35 سالگی هم دچار گرفتگی رگ‌ها و حتی سکته‌های شدید شوند.


او می گوید: «استفاده از داروهای مخدر و روان گردان و حتی آرامبخش‌های قوی در بسیاری از مواقع دردهای شدید ناشی از سکته‌های خفیف را مخفی می‌کنند. به شکلی که فرد ممکن است چندین سکته خفیف را پشت سر بگذارد در حالی‌که تصور می‌کند با درد معده یا سینه درد ناشی از سرماخوردگی دست به گریبان بوده است. چنین بیمارانی هنگامی به پزشک مراجعه می‌کنند که بسیار دیر شده و بسیاری از رگ‌های بدن آنها دچار گرفتگی شده است. دیگر نمی‌توان با درمان‌هایی نظیر بالون زدن یا فنر زدن مشکل آنها را حل کرد. پیوند رگ نیز در این دسته از بیماران ممکن است بسیار خطرناک باشد و نیاز به پیوند قلب را در آنها به‌وجود آورد.»
به گفته مقامی‌پور موضوع مهم و قابل تأمل این است که اگر گرفتگی عروق ایجاد شود، بیماری با درمان هرگز از بین نمی‌رود و درمان تنها سیر پیشرونده بیماری را کاهش می‌دهد. بنابراین هر فردی باید آزمایش و چکاپ‌های سالیانه را انجام دهد. بخصوص اگر شخصی به دیابت یا چربی خون مبتلا است یا درمیان اعضای خانواده اش سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی وجود دارد، حتماً باید آزمایش‌های دوره‌ای را در برنامه زندگی خود قرار دهد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha