نارضایتی مردم از عملکرد پرستاران بیمارستان های دولتی به خاطر نبود استاندارد های جامع در حرفه پرستاری است.

غضنفر میرزا بیگی ، رئیس سازمان نظام پرستاری در گفتگو با شبكه خبر در خصوص تعویق عمدی طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: به عقیده ما این طرح تاخیر عمده ای ندارد گرچه موضوع تعرفه گذاری و سهم پرستاران در این طرح مدتی به طول انجامیده است اما چون این طرح قبلا در كشور نبوده و قانون جدیدی است به نظر ما اتفاقا خیلی هم با سرعت پیش رفتیم.

وی ادامه داد: به خاطر اینكه در امور پرستاری قبل و بعد از انقلاب به مواردی توجه نشده بود ما باید چندین پیش زمینه را از قبل آماده می كردیم؛ یكی از این موارد بازنگری شرح وظایف حرفه پرستاری است كه قبلا شرح وظایف محدودی داشتیم و از لحاظ تحصیلی، مدیریتی، تخصصی و عمومی تفكیك شده نبود؛ این عاملی بود برای اینكه پرستاران از تعرفه گذاری بهره ای نبرند.

میرزابیگی افزود: به همین دلیل شرح وظایف برای اولین بار بعد از انقلاب در سه سطح عمومی، تخصصی و مدیریتی كاملا باز نگری شد؛ به تایید وزیر بهداشت رسیده است و احتمالا تا چند روز آینده به مراكز بهداشتی و درمانی ابلاغ می شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان این كه بحث استانداردهای خدمات پرستاری موضوع بسیار مهمی است افزود: ما اصلا تعرفه هایی را كه فقط به نفع پرستاران باشد قبول نداریم زیرا ما معتقدیم حتما قدم های اول را باید برای مردم، نظام سلامت و در نهایت برای نظام پرستاری برداشت.

وی ادامه داد: تعرفه های پزشكی هر سال دچار مشكلاتی است و ضرر كننده اصلی مردم هستند كه در این میان تعرفه های دولتی و خصوصی با هم تفاوت دارند؛ این قصه نباید در جامعه پرستاری هم تكرار شود و تنها راه آن، نوشتن استاندارد هایی است كه در همه جای كشور (با كمی انحراف معیار كمی) اعمال شود كه

خوشبختانه با حدود 513 خدمت تدوین و منتشر شده و در حال حاضر آخرین مراحل پوشش ادبیاتی مد نظر شورای عالی بیمه را طی می كند و باید به محض اجرا تحولاتی در نظام سلامت به نفع مردم و هم در بخش پرداخت پرستاران صورت بگیرد.

میرزا بیگی در خصوص نارضایتی مردم از عملكرد پرستاران اظهار داشت: بحث اصلی چند جانبه است و ما هم این موضوع را قبول داریم سه ریشه اساسی در این موضوع نقش دارند.

وی با بیان این كه تنها مطالبات پرستاران در عملكرد آنها نقش ندارد گفت: درست است كه پرستاران مطالباتی دارند اما در گرفتن مطالبات خودشان تا حدودی موفق بودند،( میانگین حقوق پرستاران بخش دولتی كه استخدام رسمی هستند در سال 83 حدود 130 هزار تومان بود كه با تعاملاتی كه صورت گرفته است در حال حاضر میانگین حقوق همین پرستاران به 450 هزار تومان افزایش یافته است كه این از درصدهای سالانه هم بیشتر است).

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: به تعبیر ما ریشه اصلی این نارضایتی ها نبود استاندارد های لازم برای این حرفه است، بالاخره ما باید به این موضوع برسیم كه چند پرستار به ازای هر تخت لازم است، توزیع نامناسب نیرو، سقف و كف دریافتی حقوق پرستاران، دریافتی ها و خدمتی كه باید انجام بدهند روشن شدن این موارد به بهبود عملکرد پرستاران کمک شایان توجه ای می کند.

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که موجب عملکرد نامطلوب پرستاران شده است؛ تخصص پرستاران است زیرا ما از حضور پرستاران متناسب با علم و تخصص و علاقه استفاده نمی کنیم که توجه نکردن به این موضوع یك سری آشفتگی ها را به دنبال دارد

میرزابیگی افزود: ساماندهی حضور پرستاران در سه سطح پیشگیری، درمان و بازتوانی از دیگر موضوعاتی است که توجه به آن لازم است. وی گفت: مورد بعدی هم مربوط به مطالبات است كه خوشبختانه نتایج خوبی حاصل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha