دبیر اجرایی بیست و ششمین کنگره فیزیوتراپی ایران با اشاره به تقلای فیزیوتراپیست‌های کشورمان برای دریافت دکترا از پاکستان به دلیل بی‌توجهی وزارت بهداشت گلایه کرد و گفت: بیمه‌ها هزینه‌ تعرفه‌‌های فیزیوتراپی را نمی‌دهند.

هجوم فیزیوتراپیست‌های ایران به پاکستان!

سلامت نیوز: دبیر اجرایی بیست و ششمین کنگره فیزیوتراپی ایران با اشاره به تقلای فیزیوتراپیست‌های کشورمان برای دریافت دکترا از پاکستان به دلیل بی‌توجهی وزارت بهداشت گلایه کرد و گفت: بیمه‌ها هزینه‌ تعرفه‌‌های فیزیوتراپی را نمی‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از تسنیم، محمدرضا جمالزاده در نشست خبری بیست و ششمین کنگره فیزیوتراپی ایران در تشریح مشکلات فیزیوتراپیست‌ها اظهار داشت: آنقدر موارد علمی در این رشته افزایش یافته است که دیگر نمی‌توان در ۴ سال دانشجویان را تربیت کرد. بنابراین باید به مقاطع دکترای حرفه‌ای ورود کرد که از ۸ سال پیش استارت این کار زده شد و مفاد آموزشی تهیه شد و حتی در یک دوره‌ای ۱۱ نفر نیز به طور آزمایشی برای دکترای حرفه‌ای پذیرش شدند ولی متاسفانه این روند متوقف شد. 

وی افزود: ۹۰ درصد از اقدامات فیزیوتراپی را کارشناسان فزیوتراپیست در کشور انجام می‌دهند، گفت: امروزه هیچ ردیف و جایگاهی برای فیزیوتراپیست‌ها در بیمارستان تعریف نشده است تا آن‌ها به عنوان دکترای حرفه‌ای بتوانند کارهای علمی انجام دهند و از وزارت بهداشت نیز در این باره هیچ پاسخی به ما داده نمی‌شود. 

جمالزاده به مشکلات دیگر فیزیوتراپیست‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: امروز شاهد آن هستیم که متخصصان طب فیزیکی و پزشکی و ورزشی در کار فیزیوتراپی دخالت می‌کنند به طوری که خدمات فیزیوتراپی باید توسط فیزیوتراپیست انجام شود ولی آن‌ها این کار را انجام می‌دهند. 

دبیر اجرایی بیست و ششمین کنگره فیزیوتراپیست‌های ایران در ادامه با اشاره به این‌که کارشناسان فیزیوتراپ مجبور هستند برای گذراندن دوره دکترای حرفه‌ای به پاکستان بروند، بیان داشت: این مسیر تحصیل در خارج از کشور به دلایل شرایط نامناسب آموزشی در داخل کشورمان است که فیزیوتراپیست‌ها مجبورند در شرایط اجتماعی نامناسب کشوری مانند پاکستان دوره‌های تحصیلی و تکمیلی خود را بگذرانند.

* بیمه‌ها تعهدات امضا شده خود را عمل نمی‌کنند

وی به یکی دیگر از مشکلات این رشته که کد ارزیابی است، اشاره کرد و افزود: این کد ارزیابی باعث می‌شود پرونده‌ نویسی کامل و خدمات نیز بهتر ارائه شود ولی برخی سازمان‌های بیمه‌گر این کد ارزیابی را حذف کردند. در حالی که هر جلسه از این کد ارزیابی برای بیمار فقط ۶۶۰ تومان هزینه دربر داشت و بیمه‌ها حتی این مبلغ را نیز متقبل نمی‌شوند.

جمالزاده با بیان این‌که متأسفانه سازمان‌های بیمه‌گر زیر بار تعرفه‌های فیزیوتراپی نرفتند، بیان داشت: این در حالی است که همین سازمان‌های بیمه‌گر تقبل تعرفه‌های فیزیوتراپی را در کتاب تعرفه‌گذاری جدید امضا کرده بودند ولی به هیچ عنوان این کتاب اجرا نشد. 

دبیر اجرایی بیست و ششمین کنگره فیزیوتراپیست‌های ایران در پایان در توضیح بیشتر درباره عمل نکردن بیمه‌ها به مفاد تعرفه‌ها خاطرنشان کرد: مثلاً اگر هر جلسه فیزیوتراپی در بخش خصوصی ۳۴ هزار تومان هزینه ببرد، ما شاهد آن هستیم که بیمه پایه کد ارزیابی این مقوله را کارشکنی می‌کند و بیمه تکمیلی نیز اصلاً این هزینه‌ها را پرداخت و تقبل نمی‌کند، بنابراین همین مشکل به روش دیگری در مراکز دولتی دانشگاهی نیز وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha