رئیس سازمان غذا و دارو گفت: حمایت وزارت بهداشت از داروی بیماران خاص از جمله تالاسمی ادامه دارد، داروهای ایرانی در حد رایگان است و حتی برای داروی خارجی هم یارانه می‌دهیم اما به دلیل رفتار بیمه‌ای سهم بیمار در پرداخت بیشتر شده است.

رفتار بیمه‌ها عامل گران شدن نسبی داروی بیماران خاص است

سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: حمایت وزارت بهداشت از داروی بیماران خاص از جمله تالاسمی ادامه دارد، داروهای ایرانی در حد رایگان است و حتی برای داروی خارجی هم یارانه می‌دهیم اما به دلیل رفتار بیمه‌ای سهم بیمار در پرداخت بیشتر شده است.

رسول دیناروند در گفت‌وگو با فارس، در مورد کاهش یارانه دارویی بیماران خاص گفت: یارانه دارویی بیماران خاص قطع نشده و در مورد بیماران تالاسمی که گفته می‌شود دچار مشکلاتی شده‌اند داروهای ایرانی و مشابه تولید داخل وارداتی داریم و در این دسته از بیماران برخلاف سایر بیماری‌ها که داروهای مشابه تولید داخل را کنترل، محدود یا ممنوع می‌کنیم اما برای بیماران خاص این ممنوعیت را اعمال نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: حتی دولت برای این داروها یارانه می‌پردازد یعنی در حالی که داروی ایرانی وجود دارد و برای آنها رایگان است داروی خارجی وارد می‌شود و دولت یارانه بالایی را می‌پردازد.

دیناروند گفت: اما برای بیمار سهمی گذاشته شده که پرداخت کند قبلاً هم بوده اما به دلیل رفتار بیمه‌ای سهم بیمار در پرداخت بیشتر شده است.

قیمت داروی خارجی ۶ برابر ایرانی

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: برای بیماران تالاسمی داروی خوراکی تالاسمی وجود دارد که قیمت برند خارجی آن 6 برابر نوع ایرانی آن است. این در حالی است که داروی ایرانی رایگان است اما دولت برای نوع خارجی 5 برابر بیشتر هزینه می‌کند و یک برابر باقیمانده را یا باید بیمه بدهد یا بیمار.

وی تصریح کرد: بیمه‌ها اگر نمی‌دهند ندهند بیماران خودشان باید بپردازند چون وقتی داروی ایرانی هست چرا باید خارجی را مصرف کنند.

وی در پاسخ به اینکه پزشکان داروی خارجی را تجویز می‌کنند، گفت: ما بیمار را متهم نمی‌کنیم اما به دلیل اینکه برخی بیماران باید داروی خارجی را حتماً مصرف کنند اجازه ورود داده‌ایم اما این نباید باعث شود تمام داروی مصرفی‌شان تبدیل به وارداتی شود.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: میزان و هزینه‌ای که بیماران پرداخت می‌کنند به این دلیل است که باعث نشود تمام بیماران داروی خارجی مصرف کنند.

کیفیت داروی ایرانی هیچ مشکلی ندارد

دیناروند در پاسخ به اینکه به گفته بیماران کیفیت داروی خارجی بهتر است گفت: در مورد کیفیت داروی ایرانی به خصوص برای بیماران تالاسمی هیچ مشکلی نداریم و کیفیت آن خوب است اثربخشی آن هم استانداردها را دارد.

وی افزود: برندهای جهانی قیمت بالاتری دارد اما به این معنی نیست که کیفیت بهتری هم داشته باشد حتی در کشورهای غربی داروی برند از داروی ژنریک بسیار گران‌تر بوده و در آنجا هم نظام دارویی و بیمه‌ای، داروی برند را رایگان نمی‌دهد و مردم هم باید پرداختی داشته باشند.

دیناروند در مورد بسته حمایتی بیماران خاص بر طرح تحول نظام سلامت گفت: بسته حمایتی بیماران خاص امسال نیز انجام می‌شود علیرغم اینکه اعتبارات ما در این حوزه 10 درصد کاهش یافته است تلاش می‌کنیم به هر صورت ممکن حتی اعتبارات اگر کفایت نکرد از سایر اعتبارات وزارت بهداشت برای این حوزه هزینه شود تا حمایت ما از بیماران خاص کاهش نیابد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با کاهش 10 درصدی اعتبارات ما در حوزه حمایت از بیماران خاص انتظار می‌رفت که قیمت داروی بیماران خاص نیز برای آنان 10 درصد افزایش یابد ولی با حمایت وزارت بهداشت این اتفاق نمی‌افتد و قیمت داروی آنها تغییری نخواهد داشت.

به گزارش فارس، به گفته انجمن حمایت از بیماران تالاسمی یارانه این بیماران در پایان سال گذشته کاهش یافت و بیماران مجبور شدند سهم بیشتری را در تهیه داروهای مصرفی خود داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha