پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷

گمانه‌زنی‌ها درمورد ساخت گورستان جدید در تهران درحالی آغاز می‌شود که کلانشهر تهران روزبه‌روز مهاجرپذیرتر و پرجمعیت‌تر از روز گذشته می‌شود. ‌در سال‌های اخیر فاز دوم بهشت‌زهرا بازگشایی شد اما هم‌اکنون با گذشت چند سال از بازگشایی این محوطه نیاز به گورستان باز هم جزو اولویت‌های حوزه شهری برای ساماندهی درگذشتگان در این کلانشهر محسوب می‌شود.

سلامت نیوز: گمانه‌زنی‌ها درمورد ساخت گورستان جدید در تهران درحالی آغاز می‌شود که کلانشهر تهران روزبه‌روز مهاجرپذیرتر و پرجمعیت‌تر از روز گذشته می‌شود. ‌در سال‌های اخیر فاز دوم بهشت‌زهرا بازگشایی شد اما هم‌اکنون با گذشت چند سال از بازگشایی این محوطه نیاز به گورستان باز هم جزو اولویت‌های حوزه شهری برای ساماندهی درگذشتگان در این کلانشهر محسوب می‌شود.
 
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: با توجه به اینکه در سال گذشته شورای شهرتهران موضوع دفن اموات در بوستان‌های تهران را مطرح کرد اما این طرح با مخالفت اعضای شورای شهر روبه‌رو شد. روز گذشته بعد از گذشت یک سال و اندی دوباره در صحن شورا این موضوع مطرح شد. این درحالی است که شورای شهر تهران به شهرداری برای جانمایی گورستان جدید پایتخت مهلت داده بود تا گورستان جدید پایتخت مکانی باشد تا بتوان مدت‌ها به نیاز شهر تهران در مورد دفن مردگان پاسخ داد. با این وجود به نظر می‌رسد تا چند سال دیگر نباید به دنبال مکان جدیدی برای دفن مردگان تهرانی باشیم. افزایش فضای دفن در این گورستان‌ها نمی‌تواند به نیاز پایتخت‌نشین‌ها پاسخ دهد اما، شهرداری برخی از زمین‌های جنب این گورستان‌ها را نیز باید تملک و به این فضاهای دفن اضافه کند.

 گورستان 2 پایتخت کدام سمت این کلانشهر است
سال گذشته رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با اشاره به بازدیدی که از سازمان بهشت‌زهرا(س) با همراهی یکی از اعضای شورا داشت، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات من از تاریخ اول فروردین‌ماه سال 95 ظرفیت بهشت‌زهرا(س) تکمیل می‌شود اما باید به‌دنبال ایجاد گورستان جدید در شهر تهران باشیم. علیرضا دبیر با بیان اینکه قرار بود در شمال شرق و غرب تهران به دنبال ایجاد گورستان‌های جدید باشیم، تصریح کرد: در غرب تهران در محدوده گرمدره قرار بود گورستانی ایجاد شود که متاسفانه در این محدوده شاهد ساخت‌وساز و توسعه هستیم. بدون شک در محدوده تلو (شمال شرق) دستگاه‌های امنیتی و انتظامی مانع این کار می‌شوند. به‌عبارتی تنها ما جنوب شهر تهران را داریم و بهتر است از همین امروز به فکر ساخت گورستان جدید در تهران باشیم چراکه احداث یک گورستان سه سال زمان می‌برد. ایسنا نوشت؛ اوبا توجه به نیازسنجی‌های انجام‌شده معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: مکانی برای گورستان جدید پایتخت انتخاب شده اما به‌دلیل آنکه اعلام آن ممکن است روند اجرایی کار را با مشکل ایجاد کند از اعلام جزئیات آن خودداری می‌کنیم. در این زمینه به‌طور رسمی به شورا گزارش نداده‌ایم اما در جلساتی که برای ایجاد گورستان جدید پایتخت تشکیل شده، اعضای شورا حاضر بودند.

جنوب تهران بیشترین فضا را برای گورستان دارد
یکی دیگر از اعضای شورای شهرتهران در این مورد اظهار کرد: مطالعات زیادی برای گورستان تهران انجام شد اما متاسفانه در چهار سوی تهران فقط جنوب تهران حائز شرایط شناخته شد چون شمال تهران به علت کوهستانی بودن شرایط مناسبی ندارد. غرب تهران هم به‌دلیل وزش باد شهریار مورد تائید سازمان حفاظت محیط زیست نبود و شرق تهران هم به‌دلیل وجود مکان‌های نظامی کنسل شد. محمد حقانی گفت: قرار بر این شد که مطالعاتی درباره محل مناسبی در جنوب تهران شروع شود تا با دولت و منابع طبیعی برای تملک زمین هماهنگ شود تا کار‌های اجرایی دیگر انجام شود. این درحالی است که رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر درباره احداث گورستان‌های جدید شهر تهران، گفت: از 10 سال پیش بر اساس مصوبات شورا شهرداری مکلف به جانمایی گورستان و معرفی به شورا برای خرید شده است. محمد سالاری با بیان اینکه شهرداری تاکنون اقدام قابل‌توجهی انجام نداده است، گفت: اوایل سال گذشته دوباره این موضوع مطرح و قرار شد شهرداری ظرف حداکثر سه ماه اقداماتی انجام دهد و گزارش ارائه کند که باز کاری انجام نگرفت و گزارشی هم ارائه نشد. عضو شورای اسلامی شهر تهران، اضافه کرد: کمبود گورستان تهدید بالقوه‌ای با توجه به مرگ‌ومیرها برای شهر است.او با بیان اینکه در هفته‌های جاری مجدداً این موضوع در دستور کار شورا قرار می‌گیرد، گفت: باید شهرداری در این زمینه تعلل نکند چراکه 3 تا 5 سال وقت کمی برای پرشدن گورستان است. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر درباره احیای قبرستان‌های محلی گفت: قرار بود قبرستان‌های محلی احیا شود که عملاً به جایی نرسید و در حد حرف باقی ماند البته همه مردم دوست دارند گورستان داشته باشند ولی در محله خودشان نباشد. اواضافه کرد: البته در جنوب تهران به سمت فرودگاه امام(ره) زمین‌هایی وجود دارد که شهرداری می‌تواند طی هماهنگی‌هایی از ‌آنها استفاده کند. فارس نوشت؛ سالاری بیان کرد: سال گذشته شهرداری مکلف شد اقداماتی انجام دهد ولی کاری صورت نگرفت و متاسفانه ایده شورا درخصوص ایجاد گورستان‌های شرقی و غربی عملی نشد.

 کلانشهر نیازمند گورستان مجهز
نماینده مردم تهران در مجلس نیاز به گورستان مجهز را یکی از نیازهای اساسی در شهر تهران دانست. او در این مورد می‌گوید: کلانشهر تهران باید متناسب با خدمات‌رسانی اقداماتی را لحاظ کند. حسین طلا می‌افزاید: فاز دوم بهشت‌زهرا هم درحال تکمیل است و برای یافتن جای جدید باید شورای شهر و شهرداری مکان یابی کنند. او تصریح کرد: با توجه به اینکه چندین جانمایی برای گورستان جدید در نظر گرفته شده است اما باید دید که مسئولان شهری کدام قسمت را مناسب برای گورستان2 در پایتخت تهران می‌دانند.

 قبرستان باید در محیطی به دور از شهر باشد
 درباره کم و کیف مکان‌یابی گورستان یک جامعه‌شناس شهری می‌گوید: برای تعیین مکان گورستان باید همه معیارهای شهری و محیط زیستی از لحاظ جهت باد و موقعیت شهری، ترافیک ساختار شهری و ویژگی‌های مکانی آن مدنظر قرار گیرد. گیتی اعتماد می‌افزاید: برای مکان‌یابی و جانمایی گورستان مسئولان شهری براساس تحت طرح جامع و مطالعات شهری اقدام می‌کنند. در سال گذشته خبری مبنی بر جانمایی، تملک و ساماندهی گورستان‌های جدید، پیشنهاد دفن اموات در بوستان‌های بزرگ شهر تهران را مطرح که این موضوع مورد توجه رسانه‌ها و شهروندان قرار گرفت اما در این‌باره اعتماد می‌گوید: قبرستان باید در محیطی به دور از شهر باشد آن هم به این دلیل که دیدگاه ایرانی‌ها با اروپایی‌ها که گورستان در گوشه پارک قرار دارد فرق دارد و نباید در پوشش شهری گورستان وجود داشته باشد. این جامعه شناس شهری با بیان اینکه گورستان برای اکثرایرانی‌ها جای دلگیری است، می‌گوید: باید مکانی برای این مکان درنظر گرفته شود که با فضای سبز و امکانات اولیه همراه باشد تا به این ترتیب بتوان محیط آرامش بخشی را برای بازماندگان که به این منطقه آمدو‌رفت دارند فراهم کرد. اعتماد، توجه به محدوده جغرافیایی را از دیگر اولویت‌های حوزه شهری برای مکان‌یابی گورستان مطرح کرد و می‌افزاید: مکانی که گورستان می‌شود بی‌شک با تردد انبوهی از جمعیت همراه خواهد بود و قبل از ایجاد این مکان می‌باید راه‌های مواصلاتی آن در نظر گرفته شود. او می‌افزاید: با شناسایی محیط مناسب باید امکانات حمل و نقل از جمله خط مترو، سیستم حمل‌ونقل شهری و ایمنی راه برای رسیدگی از جمله اقدامات موردنظر حوزه شهری قرار گیرد تا به این ترتیب بتوان امکانات هم در این محدوده جمع کرد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha