دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴

مدیرکل اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبتاحوال گفت: رقم ازدواج‌های بالای سن 35 سال در کشور رو به افزایش است.

جدیدترین آمار تحصیلکردگان ازدواج نکرده

سلامت نیوز: مدیرکل اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبتاحوال گفت: رقم ازدواج‌های بالای سن 35 سال در کشور رو به افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علیاکبر محزون در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر سه میلیون و۹۹۰ هزار و ۷۴۱ جوان دارای تحصیلات عالی ازدواج نکرده و در سن ازدواج در کشور وجود دارد که از این تعداد یک میلیون و ۹۷۳ هزار و ۶۷۲ نفر آنها پسر و دو میلیون و 17 هزار و ۶۹ نفر آنها دختر هستند.

وی با بیان اینکه با افزایش سن ازدواج خطر تجرد در کشور رو به افزایش و قطعی است، اضافه کرد: با اینکه به تحصیل و ارتقای دانش جوانان نیاز داریم؛ اما نباید از ازدواج آنها هم غافل شویم. در کلان شهرها میانگین سن ازدواج بالاتر از دیگر نقاط است.

محزون با بیان اینکه طرح موضوع افزایش سن ازدواج و افزایش آمار طلاق موجب قرار گرفتن این دو موضوع در دستور کار اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شده است، تصریح کرد: افزایش تحصیلات در کشور میل به فرزندآوری را کاهش داده است.

مدیرکل اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبتاحوال کشور یادآور شد: در بحث قشربندی اجتماعی نیز طبق مطالعهای که صورت گرفت، نشان داده شد که اقشار جدید بر حسب شغل و فعالیت اجتماعی کمترین میل به فرزندآوری را داشتهاند و در مقابل نیز کشاورزان و مشاغل اینچنینی مقاومت بیشتری در مقابل سیاستهای کاهش جمعیت از خود نشان دادهاند.

وی به پیشبینیهای صورت گرفته در خصوص جمعیت کشورمان از سال 1415 تا 1430 که براساس بررسیهای داخلی و برآوردهای سازمان ملل بر اساس سه سناریو صورت گرفته است، اشاره کرد و گفت: بر اساس سناریوی کاهش باروری به متوسط یک فرزند جمعیت ایران در سال 1415، 84.5 میلیون نفر، براساس سناریوی حفظ سطح باروری فعلی 1.7 جمعیت ایران در سال 1425 به 90 میلیون نفر و بر اساس سناریوی افزایش باروری به رقم 2.5 جمعیت کشور در سال 1430 به 98.5 میلیون نفر افزایش مییابد.

محزون تصریح کرد: در سازمان ملل نیز این سه سناریو پیشبینی شده و در واقع جمعیت ایران براساس سه سناریو پیشبینی شده در کشورمان همان نتایجی را به دنبال داشته که سازمان ملل در خصوص کشورمان پیشبینی کرده است.

وی با اشاره اینکه سازمان ملل نیز نهتنها دیگر شعارهای کاهش باروری را عنوان نمیکند، بلکه باروری را حق خانوادهها و جزو حقوق بشر میداند، خاطرنشان کرد: در یکی از سالهای اخیر شعار «حاملگی نوجوانان» توسط سازمان ملل مطرح شد و زمانی که پشت پرده این شعار را بررسی کردیم مشخص شد که این شعار با هدف حمایت از نوجوانانی که بهدنبال روابط نامشروع حامله میشوند مطرح شده و در واقع یک شعار انحرافی است.

مدیرکل اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثیتاحوال کشور با بیان اینکه تهران جزء استانهایی است که کمترین نرخ موالید و ازدواج را در کشور داشته، تصریح کرد: این مساله ناشی از تغییر سبک زندگی در کلان شهرهاست.

محزون با بیان اینکه وقوع 164 هزار مورد طلاق طی سال 93 در کشور رقم کمی نیست، یادآور شد: متاسفانه این رقم در مقایسه با سال 92، 5.3 درصد رشد داشته است. استانهای خراسانرضوی، گیلان، تهران، کرمانشاه و کردستان بالاترین نرخ طلاق را طی سال 93 داشته و سیستان و بلوچستان، ایلام و یزد نیز کمترین آمار طلاق را داشتهاند.

مدیرکل اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: حدود 11.2 میلیون نفر جوان ازدواج نکرده و در سن ازدواج در کشور وجود دارد که بر این اساس به طور متوسط به ازای هر دو خانوار یک جوان ازدواج نکرده و در سن ازدواج داریم.

وی به وقوع حدود 724 هزار ازدواج در سال 93 اشاره کرد و افزود: حدود 9 ازدواج به ازای هر 1000 نفر جمعیت در کشور ثبت میشود. استانهای البرز، تهران و کرمان دارای کمترین میزان ثبت ازدواج و کردستان، اردبیل و زنجان دارای بالاترین میزان ثبت ازدواج در کشور هستند. رشد طلاق نسبت به رشد ازدواج در کشور بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha