یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
کد خبر: 145728

تهرانی‌ها که در یک ماه گذشته کمی هوای سالم تنفس کرده بودند حالا باید نگران آلودگی آب باشند. چند روز قبل رئیس ستاد محیط‌زیست شهرداری تهران گفته بود فاضلاب بیش از 40 درصد بیمارستان‌های تهران به دلیل اینکه تصفیه‌خانه در بیمارستان‌ها وجود ندارد وارد شبکه چاه‌های جذبی شهر می‌شود. به گفته محمد شاعری تهران حدود 150 بیمارستان دارد که از این تعداد حدود 8 درصد فاقد سامانه تصفیه فاضلاب و حدود 34 درصد دارای تصفیه خانه با عملکرد ناقص‌اند.

سلامت نیوز:تهرانی‌ها که در یک ماه گذشته کمی هوای سالم تنفس کرده بودند حالا باید نگران آلودگی آب باشند. چند روز قبل رئیس ستاد محیط‌زیست شهرداری تهران گفته بود فاضلاب بیش از 40 درصد بیمارستان‌های تهران به دلیل اینکه تصفیه‌خانه در بیمارستان‌ها وجود ندارد وارد شبکه چاه‌های جذبی شهر می‌شود. به گفته محمد شاعری تهران حدود 150 بیمارستان دارد که از این تعداد حدود 8 درصد فاقد سامانه تصفیه فاضلاب و حدود 34 درصد دارای تصفیه خانه با عملکرد ناقص‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان ،چند روزی از این هشدار جدی به مردم و مسئولان نگذشته بود که دیروز محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر هم در نشست خبری کمیسیون سلامت شورا یک خبر نگران‌کننده درباره آب تهران اعلام کرد. به گفته حقانی شبهه‌ای درباره وجود «فنول» در آب تهران وجود دارد. استناد او به گزارش‌هایی است که از سازمان حفاظت محیط‌زیست به دست‌اش رسیده که براساس آن ماده‌ای به نام «فنول» در آب تهران وجود دارد. این ماده معمولا همراه شوینده‌ها استفاده می‌شود و با کلری که برای گندزدایی آب به کار می‌برند پایدارتر می‌شود.


به اعتقاد حقانی وجود فنول در آب اثراتی منفی و «اختلال‌هایی در سلامت انسان ایجاد می‌کند». البته رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران تاکید می‌کند که هنوز نمی‌تواند به‌طور قطع اعلام کند چنین ماده‌ای در آب تهران وجود دارد، اما در این زمینه شبهه‌‌هایی ایجاد شده است.
این نمونه‌ها تنها هشداری نیستند که درباره کیفیت آب تهران در ماه‌های گذشته رسانه‌ای شده است. رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم ماه‌ها پیش از وجود نیترات در آب تهران خبر داده بود. حافظی در آذر پارسال گفته بود براساس نمونه‌برداری‌ها هشت منطقه تهران آب آلوده داشته‌اند. وزارت بهداشت و سازمان آب تهران ابتدا این موضوع را انکار کردند و حتی محمد پرورش، مدیرعامل سازمان آب تهران گفته‌های حافظی را «بی‌پایه و اساس» دانست، اما مدتی بعد سه حلقه چاه که از آنها برای تامین آب نوشیدنی استفاده می‌شد از چرخه تامین آب خارج شدند.


حافظی درباره خطرهای جدیدی که سلامتی آب تهران را تهدید می‌کند همچنان نگران است. او در همان زمان هم پیش‌بینی کرده بود که اگر مشکل کمبود آب و استفاده از چاه‌ها حل نشود همچنان مشکل آلودگی آب به‌ویژه در فصل‌های گرم سال تکرار می‌شود. حالا او  احتمال این را که امسال هم مانند سال قبل کیفیت آب تهران دچار مشکل شود، رد نمی‌کند. رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران قسمتی از مسئولیت را هم با مردم می‌داند، چراکه به گفته او شهروندان هم باید در مصرف آب بازنگری کنند و مصرف بهینه داشته باشند تا میزان خطراتی که سلامتی‌شان را تهدید می‌کند به حداقل برسد.


او از دیدارش با وزیر بهداشت در حاشیه یک مراسم خبر می‌دهد که براساس این گفت‌وگو مشخص شده وزارت بهداشت مداخلاتی در زمینه سلامت آب انجام داده و «جلسه‌های منظمی با مجموعه وزارت نیرو برگزار شده» و در دولت هم این موضوع مطرح شده است که «امسال درباره آب اغماضی نخواهد شد» و موضوع با جدیت در حال پیگیری است.


حافظی درباره فاضلابی که وارد آب‌های جذبی می‌شود هم معتقد است که نه‌فقط بیمارستان‌ها بلکه تمام مجموعه‌های صنعتی در تهران باید در این زمینه رصد شوند. به اعتقاد او دستگاه‌های مسئول باید «برای پسماند مراکز صنعتی و بیمارستان‌ها مسئول فنی تعیین کنند» که بر این اساس آن فرد مسئول نظارت بر دفع فاضلاب و درنهایت پاسخگو باشد، تا اگر تخلفی صورت گرفت یا استانداردها رعایت نشد بتوان از او بازخواست کرد. درنهایت، حافظی تنها راه مقابله با موضوع ورود فاضلاب‌های صنعتی و بیمارستانی به آب نوشیدنی را «تعیین مسئول نظارت» و همچنین «نظارت‌های منظم دوره‌ای» می‌داند.
درباره سلامتی آب تهران از سال‌ها پیش تردیدهایی وجود دارد که اغلب با تکذیب مسئولان روبه‌رو شده است، اما این‌بار این هشدارها به زمان خاصی محدود نمی‌شود و از طرف بسیاری از مسئولان و مدیران شهری مطرح می‌شود. تهران به روزهای گرم و کم‌آبی نزدیک می‌شود و برای بسیاری از مردم مشخص نیست چگونه سلامتی آب تضمین خواهد شد. شاید این پیشنهاد حافظی از همه گزینه‌ها مطمئن‌تر باشد که «بهتر است مردم از آب معدنی برای نوشیدن و پخت‌وپز» استفاده کنند. ‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha