چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰

کلمه‌ای در ادبیات کهن ما وجود دارد به نام سوته کندن. یعنی ابراز نداری و رنجوری و این‌که از مال دنیا چیزی نصیب ما نشده است.

سلامت نیوز:کلمه‌ای در ادبیات کهن ما وجود دارد به نام سوته کندن. یعنی ابراز نداری و رنجوری و این‌که از مال دنیا چیزی نصیب ما نشده است.

به گزارش سلامت نیوز ، دکتر اصغر کیهان نیااستاد دانشگاه و مشاور خانواده در روزنامه ایران نوشت : تعابیری که از این کلمه می‌شود مفاهیمی چون بدبختی و بیچارگی را شامل شده و دلیل این تعابیر از فرهنگ خود ما نشأت می‌گیرد.
 نخستین دلیلی که برای آن بیان شده است در ارتباط با چشم زخم بوده و این افراد تصور می‌کنند اگر بخواهند وضعیت مطلوبی را که در آن به سر می‌برند یا وضعیت مالی مناسبی را که دارند ابراز کنند باعث خواهند شد تا برخی از اطرافیان که حس حسادت دارند به آنها چشم زخم بزنند. این افراد بر اساس اعتقاد غلطی که پذیرفته‌اند تصور می‌کنند حسادت دیگران باعث آسیب رسیدن به آنها خواهد شد و به همین دلیل سعی می‌کنند تظاهر به نداشتن کنند. اما دومین علت تظاهر به نداری مربوط به کسانی می‌شود که تصور می‌کنند اگر بخواهند وضعیت اقتصادی زندگی شان را مطلوب نشان بدهند دیگران انتظار کمک مالی از سوی آنها را خواهند داشت پس برای اینکه با چنین درخواست‌هایی مواجه نشوند سعی می‌کنند خودشان را کمتر از آن چیزی که هستند نشان بدهند و دائماً از نداشتن و مقروض بودن به دیگران می‌گویند.


این افراد با هنرنمایی می‌خواهند به دیگران بقبولانند که افرادی معمولی  اما  خواهان زندگی مطلوب هستند  ولی مشکلات اقتصادی زندگی آنها را به چالش انداخته است. آدم‌های پیرامون این افراد به ظاهر بدبخت فقط در این صورت است که با تمام وجود همدردی و ترحم خود را نثار آنها می‌کنند.
اما مهمترین دلیلی که می‌توان برای رفتار این افراد عنوان کرد رواج دروغ و ریاکاری است که باعث شده فرهنگ جامعه ما به سقوط نزدیک شود.
دروغ و ریاکاری شرایطی را فراهم کرده تا اطلاعات غلط در جامعه رواج پیدا کند و متأسفانه قبح این موضوع نیز از بین رفته است.
این گونه افراد به خود اجازه می‌دهند که با این تصور نادرست که سالمتر زندگی کرده و آسیبی به آنها وارد نشود به دیگران اطلاعات غلط بدهند.
 عجیب‌تر از همه آنکه احساس بدبختی و حتی ایجاد ترحم در دیگران، نفعی برای‌شان حاصل نمی‌کند.


سؤال اساسی این است که چرا این انسان‌ها مصرانه بر فقر و بیچارگی خود تأکید می‌کنند؟ وقتی دروغ و ریا در جامعه رواج پیدا می‌کند اعتماد عمومی بین انسان‌ها از بین می‌رود. نمونه عینی آن را می‌توان در زمان پرداخت مالیات مشاهده کرد. این افراد برای آنکه مالیات پرداخت نکنند با دروغ و تظاهر به نداشتن وضعیت مطلوب اقتصادی سعی می‌کنند از پرداخت مالیات شانه خالی کنند.
 این گونه رفتارها باعث می‌شود تا همه به یکدیگر بیمناک شوند. در خانواده‌ای که پدر و مادر با دروغ سعی می‌کنند مقابل دیگران تظاهر به نداشتن یا فقر مالی کنند یا خود را انسان‌های بدشانسی نشان بدهند فرزندان با الگو گرفتن از والدین این رفتار را الگو قرار داده و به این ترتیب نسلی تربیت خواهد شد که دروغ و تظاهر در آنها نهادینه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha