مسئول کمیته آموزش انجمن فیزیوتراپی ایران در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت در خصوص سرنوشت مصوبه طرح دکترای حرفه ای فیزیوتراپی، نسبت به ارجاعات بیماران، افزایش هزینه‌های درمانی و مهاجرت فیزیوتراپیست‌ها از کشور هشدار داد.

سلامت نیوز: مسئول کمیته آموزش انجمن فیزیوتراپی ایران در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت در خصوص سرنوشت مصوبه طرح دکترای حرفه ای فیزیوتراپی، نسبت به ارجاعات بیماران، افزایش هزینه‌های درمانی و مهاجرت فیزیوتراپیست‌ها از کشور هشدار داد.  

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم، در پی اظهارات وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص سرنوشت مصوبه طرح دکترای حرفه ای فیزیوتراپی (دی پی تی) جواد صراف زاده مسئول کمیته آموزش انجمن فیزیوتراپی ایران نیز در این خصوص اظهار داشت: در دهه‌های اخیر روند پیشرفت علم فیزیوتراپی در دنیا چنان سریع بوده است که مراکز آموزشی و سیستم‌های بهداشتی کشورهای صاحب نام، مراکز دانشگاهی این رشته را مجبور به برنامه ریزی هرچه مناسب تر وکارآمدتر برای آموزش حیطه‌های مختلف آن کردند.
صراف زاده ادامه داد: امروزه تاثیرات درمانی مثبت فیزیوتراپی در بیماری‌ها و ضایعات مختلف سیستم استخوانی -عضلانی، سیستم عصبی، قلبی-عروقی و صدمات و ناتوانایی‌های حرکتی و جسمانی مختلف و ... بر کسی پوشیده نیست. بدین ترتیب عدم ارتقای علمی رشته فیزیوتراپی می‌تواند بیماران ما را از دریافت خدمات به روز این رشته محروم، ارتقای کیفی آن را متوقف و روند تکراری و مزمن ارجاعات بیماران و هزینه‌های درمانی را افزایش دهد.
این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: بر اساس شرح درس ارائه شده به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، حدود فعالیت‌های حرفه ای فیزیوتراپیست‌ها در این مقطع نه تنها بین مقاطع مختلف تحصیلی آن (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای حرفه ای و تخصصی) بیان شده است بلکه به خوبی عدم تداخل حرفه ای با سایر رشته‌های پزشکی نیز شفاف سازی شده است به نحوی که هیچ یک از دانش آموختگان دوره دکترای حرفه ای فیزیوتراپی تبدیل به پزشک نخواهند شد و به امر طبابت نخواهند پرداخت, بلکه در همان حیطه قبلی اما با درجه علمی و مهارتی بالاتر فعالیت خواهند کرد.
این دکترای تخصصی فیزیوتراپی افزود: رشته فیزیوتراپی در کشور ما سابقه ای فراتر از نیم قرن داشته و در این بازده زمانی به خوبی عملکرد و تعامل سازنده خود را باسایر رشته‌های پزشکی و به ویژه ارتوپدی، نورولوژی، جراحان مغز و اعصاب و سایر متخصصان نشان داده است و بسیار واضح است که امکان قرارگیری یک فیزیوتراپیست به جای یک پزشک متخصص به هیچ عنوان وجود ندارد و در آینده نیز وجود نخواهد داشت. ارزیابی و معاینه یک فیزیوتراپیست در محدوده تشخیص اختلالات حرکتی است و در غیر این صورت چگونه می‌تواند میزان موفقیت درمان فیزیوتراپی خود را مورد نقد و بررسی قرار دهد.
صراف زاده با تعریف فیزیوتراپی به عنوان یک روش درمانی محافظه کارانه و کم هزینه، گسترده و همچنین پیشگیرانه اظهار داشت: امروزه به خوبی مشخص شده که درمان‌های غیر تهاجمی مانند فیزیوتراپی بسیار کم هزینه تر و با عوارض کمتری برای بیمار است و می‌تواند بارمالی عظیمی را از دوش نظام سلامت کشورها بردارند. در موارد انجام جراحی مانند جراحی ارتوپدی، موفقیت آن وابستگی زیادی به فیزیوتراپی متعاقب آن دارد. در ضمن کاملاً واضح است که دوره 4 ساله کارشناسی، نمی‌تواند پاسخگوی مناسبی برای آموزش روش‌های نوین فیزیوتراپی باشد.
این دکترای تخصصی فیزیوتراپی خاطرنشان کرد: پدیده مهاجرت فیزیوتراپیست‌های کشور جهت ادامه تحصیل در مقطع دکترای حرفه ای فیزیوتراپی رو به افزایش  است و این در حالیست که توانایی کافی از هر نظر برای راه اندازی دکترای حرفه ای فیزیوتراپی در کشور وجود دارد و بی توجهی به آن و عدم توجه به اشتیاق همکاران فیزیوتراپیست به یادگیری بیشتر، محروم کردن بیماران از خدمات پیشرفته فیزیوتراپی را در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha