رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: این دانشگاه می تواند مکانی را در اختیار افراد متقاضی قرار دهد تا نان مورد نیاز بیماران مبتلا به سلیاک در آن پخت شود.

سلامت نیوز:رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: این دانشگاه می تواند مکانی را در اختیار افراد متقاضی قرار دهد تا نان مورد نیاز بیماران مبتلا به سلیاک در آن پخت شود.

به گزارش سلامت نیوز، ایسنا نوشت: محمود رضا میری که در اولین گرد همایی بیماران مبتلا به سلیاک با ابراز خرسندی از تشکیل انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سلیاک افزود: در حال حاضر در سیستان و بلوچستان 700 مبتلا به بیماری "سلیاک" وجود دارد.

وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن چارچوب های قانونی موجود، این دانشگاه نهایت همکاری را با این انجمن خواهد داشت .

وی همچنین در خصوص تامین و تجهیز یک مکان با عنوان دفتر این انجمن قول مساعد داد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز ضمن تشکر از عملکرد صادقانه آقای رستم شهرکی به جهت اقدام داوطلبانه در جهت کسب مجوز انجمن بیماران سلیاک گفت: بیماری سلیاك یك بیماری ژنتیکی است که در صورت شناسایی نشدن به موقع عوارض جدی را برای فرد ایجاد می کند .

منیژه خلیلی ادامه داد: مبتلایان به این بیماری به دلیل عدم وجود برخی آنزیم ها قادر به هضم کامل گندم نیستند و نمی توانند نان گندم که قوت غالب مردم این منطقه است را استفاده کنند .

وی گفت:گلوتن موجود در گندم باعث ایجاد عوارض زیادی از جمله کوتاهی قد ، اختلال رشد کم خونی مقاوم به درمان، اختلالات شدید دندانها و استخوانها ، دل درد مزمن و علائم متعدد دیگردر مبتلایان به این بیماری می شود که تشخیص بیماری با استفاده از تستهای سرولوژیک و نمونه برداری از روده کوچک بیماران از طریق آندوسکوپی دربیمارستان علی ابن ابیطالب زاهدان مقدور است .

در ادامه این گردهمایی بیماران نیز با اشاره به میزان بالای هزینه تامین مواد غذایی مصرفی، به خیرین سلامت و نهادهای حمایتی جهت حمایت در این زمینه پیشنهاداتی را ارائه دادند و از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خواستند تا در زمینه ارائه خدمات درمانی و تشخیصی به این بیماران کمک کند.

سلیاک نوعی بیماری گوارشی مزمن است که در افراد حساس به گلوتن بروز می‌کند. گلوتن پروتئینی است که در غلاتی مثل گندم، جو، جوی سیاه و چاودار پیدا می‌شود و با تأثیر بر پرزهای روده باعث کاهش جذب غذا و در نتیجه بروز علامت‌های مختلف در مبتلایان به سلیاک می‌شود. تنها درمان بیماری سلیاک رژیم غذایی فاقد گلوتن برای تمام عمر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha