مشکلات کنارآمدن با فردی که از صمیم قلب دوست داریم، ولی به دلایل مختلفی ممکن است دل ما را بشکند، ما را تنها بگذارد و یا حتی آن‌قدر که ما دوستش داریم ما را دوست نداشته باشد. ممکن است شکست عاطفی ناشی از ازدواجی ناکام باشد و یا حتی عشقی یک‌طرفه که ناگفته باقی‌مانده است. نکته‌ی اصلی این‌جاست که در این شرایط با کسی طرف هستیم که احساس شکست‌خوردگی و فقدان می‌کند. کارهایی که نباید بعد از این شکست کنیم، حتی شاید از کارهایی که باید انجام بدهیم، مهم‌تر باشد.

قدغن‌های بعد از شکست عاطفی

سلامت نیوز:مشکلات کنارآمدن با فردی که از صمیم قلب دوست داریم، ولی به دلایل مختلفی ممکن است دل ما را بشکند، ما را تنها بگذارد و یا حتی آن‌قدر که ما دوستش داریم ما را دوست نداشته باشد. ممکن است شکست عاطفی ناشی از ازدواجی ناکام باشد و یا حتی عشقی یک‌طرفه که ناگفته باقی‌مانده است. نکته‌ی اصلی این‌جاست که در این شرایط با کسی طرف هستیم که احساس شکست‌خوردگی و فقدان می‌کند. کارهایی که نباید بعد از این شکست کنیم، حتی شاید از کارهایی که باید انجام بدهیم، مهم‌تر باشد.

به گزارش سلامت نیوز، سپیده بخت، کار‌شناس ارشد روان‌شناسی در مجله سپیده دانایی نوشت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که ما انسان‌ها را از موجودات زنده‌ی دیگر متفاوت می‌کند این است که ما می‌توانیم هیجان‌های بسیار پیچیده‌ای داشته باشیم. عشق یکی از این هیجان‌های پیچیده است. عشق از بحث‌برانگیز‌ترین پدیده‌هایی است که آدمیزاد از زمان پاگذاشتن در دنیا با آن دست و پنجه نرم کرده‌ و در هر زمان و فرهنگ و بافت تاریخی خاص، معنای خاصی برایش در نظر گرفته است. نکته‌ی دیگری که عشق را پیچیده‌تر می‌کند این است که در یک رابطه‌ی عاطفی معمولاً دو نفر درگیر هستند و احساسات و هیجانات هر دو نفر در این رابطه بایستی در نظر گرفته شود. این‌جاست که بسیاری مسائل شروع می‌شود. مشکلات کنارآمدن با فردی که از صمیم قلب دوست داریم، ولی به دلایل مختلفی ممکن است دل ما را بشکند، ما را تنها بگذارد و یا حتی آن‌قدر که ما دوستش داریم ما را دوست نداشته باشد. ممکن است شکست عاطفی ناشی از ازدواجی ناکام باشد و یا حتی عشقی یک‌طرفه که ناگفته باقی‌مانده است. نکته‌ی اصلی این‌جاست که در این شرایط با کسی طرف هستیم که احساس شکست‌خوردگی و فقدان می‌کند. کارهایی که نباید بعد از این شکست کنیم، حتی شاید از کارهایی که باید انجام بدهیم، مهم‌تر باشد. در این مطلب به این نکردنی‌ها اشاره شده است.


۱. به دنبال جایگزین نباش!

 گاهی اوقات کسانی که بعد از یک شکست عاطفی با ما مشورت می‌کنند، از این شکایت دارند که چرا نمی‌توانند فرد دیگری را جایگزین فرد موردعلاقه‌شان کنند. پاسخ این است: خواهش می‌کنم این کار را نکنید! اگرچه تحمل درد جدا شدن یا دل کندن از فردی که دوست دارید، با حضور یک فرد دیگر راحت‌تر است، اما این کار باعث می‌شود نتوانید به صورت کامل موضوع را برای خودتان حل و فصل کنید. شروع یک رابطه‌ی جدید، آن هم با هدف فراموش کردن محبوب قبلی مانند این است که دردتان را داخل کیسه‌ کرده و جایی پنهان کنید. البته این درد بیکار نمی‌ماند و رابطه‌ی جدیدتان را هم خراب می‌کند. شاید در کتاب‌های مختلف به فرمول‌هایی برای مدت زمان لازم بین قطع رابطه و شروع یک رابطه‌ی جدید برخورد کنید، اما نکته این‌جاست که هرکس با سرعت مخصوص خودش بهبود می‌یابد و بنابراین توصیه‌ی کلی این است که حداقل چندماهی برای شروع رابطه‌ی جدید صبر کنید. شاید یک مشاور بهترین راهنما برای این باشد که متوجه شوید چه زمانی آماده‌ی برقراری یک رابطه‌ی جدید هستید.

۲. انتقام نگیر!

حتما داستان عاشق‌های حسودی را شنیده‌اید که به دلیل نه شنیدن از محبوبشان دست به کارهای وحشتناکی زده‌اند. این آدم‌ها اگرچه محدود و انگشت‌شمار هستند اما به ما نشان می‌دهند که تحمل درد شکست عاطفی چقدر می‌تواند دشوار باشد. البته بیشتر آدم‌ها در واکنش به شکست عاطفی چنین کاری نمی‌کنند اما ممکن است دست به کارهایی بزنند که به نوعی بوی انتقام می‌دهد. برای مثال ممکن است خودشان را به دام رابطه‌های کوتاه‌مدت بیندازند و یا به مصرف سیگار و الکل و مواد رو بیاورند (به خصوص اگر بدانند که این رفتار‌ها موردپسند طرف مقابلشان نیست). البته این رفتار‌ها را می‌توان بخشی از مرحله‌ی خشم و تا حدودی قابل درک دانست، اما در واقع اگر دست به چنین رفتارهایی بزنید، مهم‌ترین صدمه به خود شما وارد می‌شود.

۳. خودت را سرزنش نکن

وقتی رابطه‌ای تمام می‌شود و یا از کسی جواب نه می‌شنویم، یک ذره‌بین بزرگ برمی‌داریم و شروع به وارسی عیب و ایرادات خودمان می‌کنیم. من چه اشکالی داشتم که او مرا نخواست؟ چرا رابطه را به هم زد؟ ‌قبل از هر چیز یادتان باشد که پذیرفته شدن یا نشدن از طرف دیگری خیلی اوقات به سلیقه و خواسته‌های طرف مقابل بستگی دارد و به فرض اینکه شما قصد داشته باشید کاملا شبیه آن‌چه او می‌خواهد بشوید، باید فال‌گیر یا ذهن‌خوان بسیار موفقی باشید. پس اگر رابطه‌ی عاطفیتان به جایی نرسید یا محبوبتان شما را نپسندید، خودتان را از این بابت سرزنش نکنید. یادتان باشد که پذیرفته نشدن از طرف یک نفر به معنی تمام شدن دنیا نیست. همه‌ی ما دوست داریم محبوب کسی باشیم که به او عشق می‌ورزیم، ‌ولی خب! خیلی اوقات شرایط بر وفق مراد پیش نمی‌رود.

۴. طرف مقابل را سرزنش نکن

 در سیر بهبودی از شکست عاطفی زمانی می‌رسد که ما از دست همه‌چیز و همه‌کس عصبانی می‌شویم. درست است. حتی از محبوبمان هم عصبانی می‌شویم. این ممکن است به دلیل نپذیرفتن ما باشد یا اینکه تلاش کافی نکرده است که رابطه را پایدار نگه دارد. هرچند این عصبانیت می‌تواند در کوتاه‌مدت برای اعتمادبه‌نفس آسیب‌دیده‌ی ما تسکین‌دهنده باشد، مراقب باشید که اغراق نکنید. طرف مقابل هم مانند شما انسانی است با سلیقه‌ها و علائق خودش و این‌که شما را نخواسته است، نه به معنی بد بودن شما و نه به معنی بد بودن اوست.

۵. از روان‌شناس دوری نکن

صحبت کردن با یک روان‌شناس به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهتر شرایط را برای خودتان حل و فصل کنید. این کار را به تمام کسانی که احساس می‌کنند در رابطه‌ی عاطفیشان صدمه دیده‌اند، توصیه می‌کنم. اما در بعضی شرایط بیشتر از شرایط دیگر لازم است که به روان‌شناس مراجعه کنید. برای مثال اگر مدتی به نسبت طولانی، مثلا در حدود شش ماه، از شکست عاطفی شما گذشته باشد و شما هنوز هم احساس ‌‌کنید که درد و غم ناشی از این اتفاق برایتان کمتر نشده‌ است؛ اگر عملکردتان در محل کار یا تحصیل افت کرده است؛ اگر رابطه‌ی شما با خانواده و اطرافیان آسیب دیده است؛ اگر غم و غصه یا علائم بدنی خاصی در خودتان مشاهده ‌کنید، ‌باید حتما به روان‌شناس مراجعه کنید. با کمک یک روان‌شناس مجرب می‌توانید ریشه‌ی مشکلاتتان را پیدا کنید و برای برطرف کردن آن‌ها برنامه‌ای بریزید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha