در سال ۹۲ آمار ازدواج مردان بالای سن متعارف ۳۵ سال 4/9 درصد بود و در سال گذشته این آمار به 4/10 درصد افزایش پیدا كرد. همچنین ازدواج زنان بالای ۳۰‌سال در سال ۹۲ حدود 5/12 درصد بوده كه در سال گذشته به 5/14 درصد رسید.

یك‌میلیون‌و‌300 هزار نفر شاید برای همیشه مجرد بمانند

سلامت نیوز:در سال ۹۲ آمار ازدواج مردان بالای سن متعارف ۳۵ سال 4/9 درصد بود و در سال گذشته این آمار به 4/10 درصد افزایش پیدا كرد. همچنین ازدواج زنان بالای ۳۰‌سال در سال ۹۲ حدود 5/12 درصد بوده كه در سال گذشته به 5/14 درصد رسید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان آنلاین،در سال ۹۲ آمار ازدواج مردان بالای سن متعارف ۳۵ سال 4/9 درصد بود و در سال گذشته این آمار به 4/10 درصد افزایش پیدا كرد. همچنین ازدواج زنان بالای ۳۰‌سال در سال ۹۲ حدود 5/12 درصد بوده كه در سال گذشته به 5/14 درصد رسید.
این در حالی است كه تعداد افراد مجرد قطعی بالای ۵۰ سال در ایران۱۵۲ هزار نفر است و یك میلیون و۳۰۰ هزار فرد بالای سن متعارف نیز در كشور هرگز ازدواج نكرده‌اند.


بر اساس گزارش‌های سازمان ثبت احوال كشور طی یازده ماه سال گذشته حدود 750 هزار ازدواج ثبت شده اما این رقم نسبت به مدت مشابه در سال 92 دارای رشد منفی است. بر اساس همین گزارش، نرخ طلاق در استان‌های مختلف كشور نیز نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است كه این مسئله علل مختلف اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی دارد.


متأسفانه در سال‌های اخیر آمار ثبت ازدواج با روند كاهشی روبه‌رو شده، به طوری كه از سال 1390 با رشد منفی 9/1 درصد و پس از آن در سال 1391 با رشد منفی 1/5 درصد و در سال 1392 منفی 7/6 درصد كه در 9 ماهه سال 1393 به منفی 2/7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبلش رسید.



سن متعارف ازدواج در حال تغییر است
در شرایطی كه آمار ازدواج جوانان با رشد منفی مواجه است، مدیر‌كل اطلاعات و آمار جمعیت و مهاجرت سازمان ثبت احوال از افزایش ازدواج بالای سن متعارف در كشور خبر داد و تعداد جوانان در سن ازدواج هرگز ازدواج نكرده را ۱۱میلیون‌و‌۲۴۰ نفر اعلام كرد و گفت: «از این تعداد ۵ میلیون و ۵۷۰ هزار نفر مرد و ۵ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر نیز زن هستند.»


علی اكبر محزون درباره افرادی كه از سن متعارف ازدواج عبور كرده اما هرگز ازدواج نكرده‌اند، تأكید كرد: «تعداد این افراد یك میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است كه ۳۲۰ هزار نفر آنان مرد و ۹۸۰ هزار نفر آنان زن هستند.» به گفته وی، این افراد از سن تجرد قطعی كه ۴۹ سالگی است عبور نكرده‌اند و باید گفت هنوز به تجرد قطعی نرسیده‌اند.
كارشناسان در تعریف سن متعارف ازدواج معتقدند این سن برای مردان ۲۰ تا ۳۴ سال و برای زنان ۱۵ تا ۲۹ سال است كه البته این سن در حال تغییر و تحول است.


اما بر اساس آمارهایی كه سازمان ثبت احوال كشور منتشر كرده است، در سال گذشته ۷۲۴ هزار و ۳۴۵ ازدواج به ثبت رسیده است كه از این تعداد آمار ازدواج مردان بالای ۵۰ سال ۲۰ هزار و ۱۳۹ مورد بوده یعنی این افراد ۳ درصد كل ازدواج‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. باید به این نكته هم اشاره كرد كه از این تعداد ۱۴ هزار و ۵۴ مورد ازدواج بار اول و ۶ هزار و ۸۵ مورد مربوط به ازدواج دفعات دوم به بعد بوده است.


بر همین اساس آمار ازدواج زنان بالای ۵۰ سال نیز ۵ هزار و ۶۷۳ مورد است. در بررسی این رقم مشخص می‌شود زنان در این سن كمتر از یك درصد ازدواج‌های سال گذشته را به خود اختصاص داده‌اند كه ۴ هزار و ۳۸۴ مورد ازدواج بار اول و یك هزار و ۲۸۹ مورد دفعات دوم به بعد بوده است.
مدیر‌كل اطلاعات و آمار جمعیت و مهاجرت سازمان ثبت احوال در مورد افرادی كه بالای سن متعارف ازدواج بوده و تا ۵۰ سالگی هرگز ازدواج نكرده‌اند، گفته: براساس آمارهای پایگاه اطلاعات جمعیت، در حال حاضر ۱۵۲ هزار نفر مجرد قطعی بالای ۵۰ سال سن در كشور زندگی می‌كنند. از این تعداد ۶۲ هزار نفر مرد و ۹۰ هزار نفر زن هستند كه هرگز ازدواج نكرده‌اند.

مشاركت اجتماعی به حداقل رسیده
بسیاری از كارشناسان علت پایین آمدن میزان ازدواج‌ها و افزایش طلاق و جدایی‌ها را مرتبط با وضعیت اقتصادی جامعه و فقر و گرانی‌ می‌دانند.
بر اساس گزارش بانك جهانی، شاخص خط فقر در سال 57 در ایران40 درصد، در سال 76 حدود 20 درصد و در سال 84 نزدیك به 11 درصد اعلام شده است. همچنین شمار افرادی كه در سال 91 در جامعه شهری زیرخط فقر بودند 30 درصد و در جامعه روستایی 40 درصد اعلام شده است.
هر‌چند تغییر سبك زندگی‌ نیز در ایران بی‌ارتباط با فاصله گرفتن جوانان از ازدواج نیست اما مطمئناً برای حل معضل كاهش ازدواج و افزایش طلاق‌ باید برنامه‌ای جامع و مدون آماده و عملیاتی شود.


در همین راستا، رئیس سازمان بهزیستی كشور از سرشماری جدیدی تحت عنوان «سبك زندگی و آسیب‌های اجتماعی» خبر داده كه از بهمن آغاز می‌شود و تا پایان اردیبهشت به اتمام می‌رسد و پس از پایان بررسی‌ها، خط فقر جدید و آمار آسیب‌های اجتماعی اعلام می‌شود.


 انوشیروان محسنی‌بندپی با اعلام اینكه مددكاران نقش مهمی در كاهش مشكلات مددجویان و نیازمندان و همچنین برنامه‌ریزی نهادها و سازمان‌های حمایتی مانند بهزیستی دارند، گفت: «در همین راستا، در سازمان بهزیستی از وجود این افراد استفاده شده است. در سال جاری برنامه‌ها و طرح‌های زیادی در دستور كار قرار دارد، به طوری كه كاهش آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد، طلاق و همچنین افزایش توانمندی و اشتغال معلولان و مددجویان و واگذاری مسكن، از جمله اقداماتی است كه برای آنها انجام خواهد شد.» آنچه مسلم است در جامعه كنونی، مشاركت اجتماعی به حداقل رسیده است و فردگرایی در اوج قرار داد. در چنین شرایطی لازم است فرهنگ مشاركت‌محور نهادینه شود. آمار جدایی زوجین چه از نظر عاطفی و چه فیزیكی نشان می‌دهد كه ناتوانی برقراری گفت‌وگوی صحیح در خانواده‌ها به علت ورود فناوری‌های جدید سرمایه‌های اجتماعی را كاهش داده است.


شاهد این ادعا همین بس كه آمار ثبت طلاق‌ كه در سال‌های اخیر با نوساناتی، دارای رشد صعودی بوده نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است، به طوری كه از سال 1390 با رشد 1/4 درصد، سال 1391 با رشد 2/5 درصد، در سال 1392 با رشد 4/3 درصد و در 9ماهه سال 93 با رشد 8/‌2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است.
كاهش ازدواج‌، افزایش زندگی‌های مجردی و همچنین پایین آمدن نرخ باروری در جامعه را به همراه دارد. بر اساس آمارها از سال 85 به بعد زندگی‌های تك‌نفره به شدت افزایش یافته است.
جالب است بدانیم بررسی میزان نرخ باروری در ایران نیز از سال 1990 تا سال 2015و كاهش چشمگیر آن تا رقم 1. 36 درصد موجب شده میزان نرخ باروری در ایران به پایینتر از متوسط جهانی برسد؛ مسئله‌ای كه باعث شده كشورمان در زمینه كاهش نرخ باروری به عنوان موضوع مطالعاتی برای دنیا قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha