محققان و دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا روش جدیدی را ابداع کرده‌اند که قادر است رشد سلول‌های سرطانی را در مغز متوقف کند. آنها مولکول جدیدی را تولید کرده و مورد آزمایش قرار داده‌اند که قابلیت ایجاد اختلال در تنظیمات سلول‌های سرطانی را دارد و باعث می‌شود سلول‌ها به جای چند برابر شدن، یکدیگر را نابود کنند. محققان معتقدند که این روش برای مبارزه با سلول‌های مغزی پنهان موثر است که سایر شیوه‌ها در درمان آن ناکامند.

سلامت نیوز: محققان و دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا روش جدیدی را ابداع کرده‌اند که قادر است رشد سلول‌های سرطانی را در مغز متوقف کند. آنها مولکول جدیدی را تولید کرده و مورد آزمایش قرار داده‌اند که قابلیت ایجاد اختلال در تنظیمات سلول‌های سرطانی را دارد و باعث می‌شود سلول‌ها به جای چند برابر شدن، یکدیگر را نابود کنند. محققان معتقدند که این روش برای مبارزه با سلول‌های مغزی پنهان موثر است که سایر شیوه‌ها در درمان آن ناکامند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان،محققان در حال حاضر مولکول UCD38B یافت شده را مورد بررسی قرار دادند و تاثیر آن را روی نوع تهاجمی و مهلک سرطان مغز به نام سرطان سلول‌های نخاعی آزمایش کردند. این سلول‌ها از طریق نوعی از سلول‌ها در مغز تولید می‌شوند که به خودی خود محافظت ساختاری را در برابر نورون‌ها ایجاد می‌کنند. در حالی که درمان‌های معمول از قبیل جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی در نابودی سلول‌های سرطانی فعال موثر هستند، این روش‌ها در نابودی سلول‌های سرطانی پنهان ناموفق عمل می‌کنند. این سلول‌های سرطانی غیرفعال و پنهان معمولا تقسیم نمی‌شوند ولی بعد از مدتی فعال شده و تومورهای سرطانی را به‌‌وجود می‌آورند.


اما استفاده از مولکول UCD38B در مبارزه با سلول‌های پنهان و غیرفعال و سلول‌های فعال موفق عمل کرده و هر دو گروه را نابود می‌کند.
در واقع، این مولکول مورد نظر نوعی سیستم تنظیم‌کننده سلولی را فعال می‌کند که در درمان این بیماری و نابودی سلول‌های سرطانی موثر واقع می‌شود. این سیستم در بسیاری از سرطان‌های مهلک فعالیت بالایی دارد و نقش مهمی در رشد سلول‌های سرطانی و متاستاز سلول‌ها ایفا می‌کند. مولکول UCD38B بخش میان‌سلولی این سیستم را نابود می‌کند و مولفه‌های ارسال‌کننده سیگنال را به جای سطح سلول، به نزدیکی سلول‌های سرطانی می‌فرستد. در این هنگام، ساخت سلول‌های هدف آغاز می‌شود.


محققان این مولکول را روی موش‌های آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار دادند و نتایج به دست آمده نشان داد که مولکول UCD38B بدون ایجاد عوارض جانبی، در برابر سلول‌های سرطانی غیرفعال و پنهان موثر عمل می‌کند. آنها امیدوارند این شیوه جدید در آینده‌ای نزدیک بتواند جایگزین روش‌های معمول درمان سرطان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha